MIMO i Mobiltelefoni och Mikrovågslänkar.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
kricka
EF Sponsor
Inlägg: 639
Blev medlem: 7 oktober 2003, 00:19:55
Ort: Vikbolandet
Kontakt:

MIMO i Mobiltelefoni och Mikrovågslänkar.

Inlägg av kricka »

Halloj!

Hur ser det ut rent allmänt med MIMO i olika typer av radioförbindelser, mobiltelefoni och radiolänkar.
Har varit med om modem som påstår sig köra MIMO som verkar fungera som dom ska.
Men drar man ur ena antennen så fungerar det obemärkt medan andra modem klipper förbindelsen.
Kan det vara backup funktion att få till "single antenn mode"?
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: MIMO i Mobiltelefoni och Mikrovågslänkar.

Inlägg av Platis »

Inte direkt insatt, men det är väl dynamiskt tänker jag, mottagningsförhållanden kan ju ändra sej hela tiden, finns det möjlighet att köra via MIMO så gör modemet det, annars inte! En del MIMO-antenner innehåller väl också dubbla antenn-element för MIMO-funktion, dvs det behöver inte vara två lösa antenner för att få MIMO-mottagning! :humm:
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6111
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: MIMO i Mobiltelefoni och Mikrovågslänkar.

Inlägg av Biker »

Brukar vara en vertikal och en horisontal polariserad.

Ökar prestandan ,på höga frekvenser är det kragtiga skilnader med skarpa hopp.

Jmf fm radions runt 90 MHz ganska långsamma vafiationer i signalstyrka så är dessa helt hysteriska
på höga frekvenser
kricka
EF Sponsor
Inlägg: 639
Blev medlem: 7 oktober 2003, 00:19:55
Ort: Vikbolandet
Kontakt:

Re: MIMO i Mobiltelefoni och Mikrovågslänkar.

Inlägg av kricka »

Finns många variationer på allt. Men mest så verkar utrustningarna bete sig väldigt olika på hur dom växlar antenner.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: MIMO i Mobiltelefoni och Mikrovågslänkar.

Inlägg av Platis »

Hur menar du? MIMO-tekniken innebär att du använder båda antennerna samtidigt för att dra nytta av fenomenet flervågsutbredning för att möjliggöra högre datahastigheter! Vad bevisar du genom att rycka en antenn i taget på modemet? :humm:
kricka
EF Sponsor
Inlägg: 639
Blev medlem: 7 oktober 2003, 00:19:55
Ort: Vikbolandet
Kontakt:

Re: MIMO i Mobiltelefoni och Mikrovågslänkar.

Inlägg av kricka »

Alla modem jag varit i kontakt med i jobbet, kan tuffa vidare om en extern antenn faller bort. Råkade på ett modem nu som inte vill köra vidare på enbart en extern antenn. Ville se om någon hade erfarenhet inom just detta.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: MIMO i Mobiltelefoni och Mikrovågslänkar.

Inlägg av Platis »

Går det inte logga in på modemet och ändra i inställningarna? Finns kanske någon prioritetsordning där och val av extern eller intern antenn!
Nerre
Inlägg: 26697
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: MIMO i Mobiltelefoni och Mikrovågslänkar.

Inlägg av Nerre »

kricka skrev:Alla modem jag varit i kontakt med i jobbet, kan tuffa vidare om en extern antenn faller bort. Råkade på ett modem nu som inte vill köra vidare på enbart en extern antenn. Ville se om någon hade erfarenhet inom just detta.
Gäller detta även om du vrider och vänder på antennen? För det kan ju helt enkelt vara så att vågutbredningen är sån att just på den där platsen och i den där vinkeln så har den kvarvarande antennen ingen täckning.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: MIMO i Mobiltelefoni och Mikrovågslänkar.

Inlägg av xxargs »

Kan det vara att ena utgången/ingången är kass helt enkelt och när du tar bort den kvarvarade fungerande utgången så klipps förbindelsen medans inget märkbart händer när du provar på den trasiga anslutningen. - vad hände när du byter antenn till utgångarna (om det är möjligt)

är antenn utomhus så finns alltid risken med åska och det behövs ingen direktträff för att ingång skall krasha av statisk höga spänningar eller EMP-vågen av en åsknedslag i närheten... har det blivit brott i en konding, kortslutande stubbe brunnit eller LNA stuckit så...
kricka
EF Sponsor
Inlägg: 639
Blev medlem: 7 oktober 2003, 00:19:55
Ort: Vikbolandet
Kontakt:

Re: MIMO i Mobiltelefoni och Mikrovågslänkar.

Inlägg av kricka »

Modemen är helt nya, och signalnivån från antennerna är mycket god, dock ej för starkt så att det överstyr modemen. Så på antenn sidan är allt ok. Det spelar ingen roll vilken antenn ma. Drar ut. Så mimo körs på riktigt. Men jag är van med modem som klarar en antenn också.
PatrikB
Inlägg: 185
Blev medlem: 24 maj 2004, 11:19:32
Ort: Borås

Re: MIMO i Mobiltelefoni och Mikrovågslänkar.

Inlägg av PatrikB »

Är det punkt-till-punkt mikrovågslänk som du gör dessa test med, 2x2 LOS MIMO?
kricka
EF Sponsor
Inlägg: 639
Blev medlem: 7 oktober 2003, 00:19:55
Ort: Vikbolandet
Kontakt:

Re: MIMO i Mobiltelefoni och Mikrovågslänkar.

Inlägg av kricka »

Träffar det i olika sammanhang, och jag är van med att utrustning kan ramla över i att fungera med en antenn eller en polarisation. Därför blev jag förvånad när jag råkade på ett modem som inte vill gå över till en antenn. Tänkte då att någon här visste om det finns olika typer av standarder på hur dom beter sig vid tekniska problem, ex ett antennbortfall.
Skriv svar