Tjutande nätaggregat - lite råd

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Matte75
Inlägg: 13
Blev medlem: 28 december 2017, 22:53:53

Tjutande nätaggregat - lite råd

Inlägg av Matte75 »

Hej

Tänkte fråga om lite råd från den samlade elektronikexpertisen.

Jag har nyligen köpt en Pioneer trådlös nätverkshögtalare från CDON och den fungerar utmärkt i sig, men transformatorn ger ifrån sig ett störande pipande ljud som jag tycker hörs ganska tydligt på kvällen när det är tyst i rummet. Har varit i kontakt med CDON och jag får skicka in den till serviceverkstaden. Men tycker de att ljudet är normalt så får jag betala 500:- för att få tillbaka produkten (felsöknings och fraktkostnad). Jag betalade bara 900:- för produkten så därför drar jag mig lite för att skicka in den om de nu skulle hävda att ljudet är normalt.
Man har ju en massa trafos hemma och ingen av dem låter så här. Visst lyssnar man med örat emot dem så brummar de lite men inget som hörs "tydlig" och inte detta pippande ljudet.

Jag har försökt spela in ljudet, och det finns här:
https://1drv.ms/u/s!AoMJYaKVsQcogZVbc_pEeWkT3u_XUA


Nu är det ju svårt att få en uppfattning då man i datorns högtalare för höja volymen ganska så mycket för att höra.

Men som sagt så är det tyst i rummet där trafon finns så hörs detta ljudet svagt, vilket jag tycker är störande.

Hur skall jag göra?
Kan/skall en switchd trafo låta så här?

Tacksam för lite råd.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Tjutande nätaggregat - lite råd

Inlägg av Platis »

Inte så ovanligt med moderna switchade nätaggregat!
Har man inte tinnutus innan så..! :?
Är det ett externt nätagg så är det ju lätt att byta ut, prova med ett annat!
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Tjutande nätaggregat - lite råd

Inlägg av mrfrenzy »

Använd din ångerrätt enligt konsumentköplagen och lämna tillbaka produkten.

Gå sedan till en lokal butik och köp något du kan prova innan så du vet att det inte har liknande konstruktionsfel (och du kan gå dit för reparation om det behövs).
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Tjutande nätaggregat - lite råd

Inlägg av Platis »

Ja det är nog bästa rådet! Smidigast är att bara ångra köpet!
Detta med support är absolut sämsta sidan med modern näthandel!
Ev fel/problem ska bedömmas godtyckligt av människor du överhuvudtaget inte har någon direktkontakt med, som sitter 50mil iväg (eller i Kina) och som du inte vet om dom ens har kompetens att professionellt bedöma felet/problemet!
Förutom att du ska skicka iväg och vara utan varan i xx dagar så riskerar du att få lösa ut varorna till dyra pengar utan att något är åtgärdat om dom bedömmer att det inte är nåt fel! Jag har låtit bli att skicka in mobiltelefoner med uppenbara garantifel av dessa anledningar!

1.Man har ingen som helst aning om vad det är för repföretag
2.Man har ingen som helst aning om vad säljföretaget och repföretaget har för deal, klart att det ligger en intressekonflikt här.
3.Felet tolkas/bedöms först av okunnig personal på säljföretaget som skriver en lapp till repföretaget, som upplagt för misstolkningar
4.Repföretaget känner dåligt eller inget ansvar mot en slutkund som man varken träffar eller har kontakt med eller egentligen har några direkta skyldigheter till!
5.Det är lättare att kräva köparen/slutkunden på undersökningskostnaden ala 5-600kr och tjäna pengar på detta än att kräva säljföretaget på faktisk repkostnad, vilket inte direkt uppmuntrar till att saker faktiskt blir reparerade! Betalar man inte för undersökningskostnaden så behåller företaget eller säljföretaget varan!

Sjukt system som borde granskas bättre! Nåt för uppdrag granskning kanske! :humm:

När det har blivit konflikter som kommit allmänheten till kännedom(tror mörkertalet är stort) tex felaktiga bedömmningar eller varor som kommer tillbaks i sämre skick än innan rep så har bevisbördan hamnat på köparen att bevisa att varan var si eller så innan den skickades in! Helt omöjligt att som vanlig privatperson att hävda sej emot! Man skulle behöva både vara expert och trollkonstnär och gärna fota varan både utanpå och inifrån utan att plocka ner den så man både kan bevisa fel och skick utan att bryta sigill och därmed garanti! :shock: En helt omöjlig situation!

Så är man missnöjd, skicka tillbaks skiten och ångra köpet om det inte är en enkel fix och man tycker det är värt det!
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: Tjutande nätaggregat - lite råd

Inlägg av Elman »

Konstruktions fel med med tjutande nätdel reklamera! ..tyvärr dålig konstruktion..om det ligger inom det hörbara området.
Som min jaktradio...ylar som en stucken gris....
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Tjutande nätaggregat - lite råd

Inlägg av psynoise »

Jag kan tänka mig att tillverkarna idag gillar kraftomvandlare med liten switchinduktans för att hålla nere komponentpriset. Därmed låter man kraftomvandlare ligga och bursta mellan av och på vilket kan ge oljud i audioområdet. Vidare är också kraftomvandlare med hystereskontroll populärt där switchfrekvensen ändras med last vilket också kan ge oljud. Men switchade kraftomvandlare är sig inget problem då det finns mycket studioutrustning från 90-talet och framåt som är helt tyst, både elektriskt och mekaniskt.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Tjutande nätaggregat - lite råd

Inlägg av opampen »

Som tidigare sagts, lämna tillbaka den!

Dessa förbaskade switchade nätdelar! Billig smörja som stör framförallt audio elektronik! Det finns sw. nätdelar som är bra också men då blir det helt andra priser!

Tyvärr kan man råka ut för sådana bluffar när det är så billigt, då sparar tillverkaren in på allt som går, som nätdelen som är det dyraste om den är rätt konstruerad! Tittas på en annan produkt i en högre prisklass så är det större sannolikhet att du blir nöjd!
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Tjutande nätaggregat - lite råd

Inlägg av breflabb »

Problemet ligger oftast i dåligt lindade trafos. Ibland är det mekanisk vibration som
är så irriterande,tror att så är fallet här.Då är det bara lämna tillbaka som andra har sagt
Skriv svar