märkkortslutningsström för Ce märkning av maskin

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
dude
Inlägg: 142
Blev medlem: 6 juli 2007, 17:39:33
Ort: Umeå

märkkortslutningsström för Ce märkning av maskin

Inlägg av dude »

Hej,

Jag har mest hållit på med lågspäningselektronik innan.
Men nu håller jag på med ett projekt där jag tänkt CE-märka en maskin.

Jag har pratat med de som gör EMC tester och andra tester för CE-märkning och en av de saker som måste anges är tydligen "Utrustningens märkkortslutningsström".

Jag har försökt få fram vad detta egentligen innebär i praktiken på olika sätt, men jag är fortfarande ganska så frågande till hur man får dram detta värde. Jag har fått olika (motsägelsefulla) svar från olika personer etc.

Så hur gör jag nu egentligen för att få fram märkkortslutningsströmen för denna krets? (det som ska anges på produktmärklappen) se bifogad fil.
Är det någon som känner att de har bra koll på detta så får ni gärna säga hur jag ska tänka här.
Jag vore tacksam =)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bo.Siltberg
Inlägg: 362
Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13

Re: märkkortslutningsström för Ce märkning av maskin

Inlägg av Bo.Siltberg »

Du kan kolla denna tråd:
https://elektronikforumet.com/forum/vie ... =2&t=93349

Jag har för mig att vi kom fram till att märkkortslutningsströmmen är den högsta ström som din maskin kan "hantera" vid interna fel (kortslutning). Det handlar om vilken högsta avsäkring som krävs i matande elnät. Att räkna på det handlar om "vanlig" ledningsdimensionering, arean på interna ledare, interna säkringar etc. Jag har inga praktiska tips mer än så.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: märkkortslutningsström för Ce märkning av maskin

Inlägg av TomasL »

Enligt elsäkerhetsverket, så är märkkortslutningsström enbart relevant för säkringar och brytare, och möjligen visst kablage mm.
Så du får titta på vad dina brytare, terminaler, kontaktorer och säkringar klarar (de som ligger på matande sida).
Per definition kan ju knappast motorer, nätdelar mm ha detta.
dude
Inlägg: 142
Blev medlem: 6 juli 2007, 17:39:33
Ort: Umeå

Re: märkkortslutningsström för Ce märkning av maskin

Inlägg av dude »

min motorskyddsbrytare har 100kA i SCCR (se skissen). Tänker jag rätt då att hela maskinen borde ha en märkkortslutningsström på 100kA då?
eftersom man alltså kan bortse från motor och nätdelen?
Senast redigerad av dude 15 februari 2019, 18:39:22, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: märkkortslutningsström för Ce märkning av maskin

Inlägg av TomasL »

Troligen, vad klarar dina plintar?
dude
Inlägg: 142
Blev medlem: 6 juli 2007, 17:39:33
Ort: Umeå

Re: märkkortslutningsström för Ce märkning av maskin

Inlägg av dude »

550VAC..
22 amp.

eller hur menar du?
wago: 2002-1401

https://www.wago.com/se/skenmonterade-k ... /2002-1401
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: märkkortslutningsström för Ce märkning av maskin

Inlägg av Elman »

Kolla in kabelboken hos Nexans finns delar av svensk standard för Kabelberäkningsr i den

Lägsta av brytförmågan hos skydden borde det vara som efterfrågas alt, lägsta KS tålighet hos kablaget.

CE märking fixas lättast med Brother eller Dymo märkmaskin.. och allt den vill ha är nyrulle med märkband och batterier. :vissla:
Bo.Siltberg
Inlägg: 362
Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13

Re: märkkortslutningsström för Ce märkning av maskin

Inlägg av Bo.Siltberg »

Kanske bäst att du läser SS-EN 60204 själv, jag har bara skummat den. Jag ser dock inte att man kan bortse från någonting. Elsäkerhetsverket är idag ingen bra källa. Ditt motorskydd kan sänka kraven på andra sidan, det beror på hur mycket energi det släpper igenom. Och ledningarna till AC/DC-konvertern måste också med. Ett väldigt enkelt sätt att lösa allting på torde vara att sätta smältsäkringar på ingången till maskinen. Då kan den anslutas till ett potent nät på +50 kA utan att man behöver överdriva den interna dimensioneringen. Man ska ju normalt inte konstruera apparater som förlitar sig på skydden i matande nät så det kan behöva interna skydd av olika slag. Då kan man säga att man har en väldigt hög märkkortslutningsström, vad de nu egentligen avser med detta begrepp.
dude
Inlägg: 142
Blev medlem: 6 juli 2007, 17:39:33
Ort: Umeå

Re: märkkortslutningsström för Ce märkning av maskin

Inlägg av dude »

Så man måste även ta hänsyn till kablage och plintar i denna uträkning? jag trodde endast att det var säkringar och brytare och sådant..
jag har tyvärr inte tillgång till den standarden. Och ser ut som man måste betala för att läsa den.
Bo.Siltberg
Inlägg: 362
Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13

Re: märkkortslutningsström för Ce märkning av maskin

Inlägg av Bo.Siltberg »

Begreppet märkkortslutningsbrytförmåga finns för brytare av olika slag och anger den högsta ström de kan bryta.
Begreppet märkkortslutningsström är inte lika väldefinierat men används mer allmänt för att ange vilken högsta ström som komponent klarar. Används också ihop med "villkorligt" för att ange vilken högsta säkring som tillåts i matande nät.
Om det är så att du ska typgodkänna en maskin så kan jag inte se annat än att hela din maskin ska uppfylla kravet på en minsta märkkortslutningsström vid kortslutning på dess mest ogynnsamma plats. Detta gäller då fram till eventuella interna skydd, eller AC/DC-omvandlaren där kortslutning på dess sekundärsida inte utsätts för den potentiella kortslutningsström som finns på matningssidan.
Och du kan ju inte bygga och typgodkänna en maskin utan att köpa de standarder som gäller.
grottan
Inlägg: 430
Blev medlem: 16 maj 2010, 12:16:42

Re: märkkortslutningsström för Ce märkning av maskin

Inlägg av grottan »

Om du skippar apparatkabeln och sätter ett intag på maskinen bör dimensioneringen i alla fall bli lite enklare då du slipper ta hänsyn till den externa kabeln (inte säkert en 2.5mm2 kabel går att använda vid starkt nät o.s.v). Använd en Schneider GV2 som skydd till AC/DC aggregatet så har du ett skydd som klarar 50kA och är återställningsbart.

Det som torde begränsa dig då är ledningen mellan intag och motorskydd.
Användarvisningsbild
ViktorSigg
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 januari 2015, 17:33:50
Ort: Eskilstuna-Ludvika

Re: märkkortslutningsström för Ce märkning av maskin

Inlägg av ViktorSigg »

Bo.Siltberg skrev: Och du kan ju inte bygga och typgodkänna en maskin utan att köpa de standarder som gäller.
Har varit på tapeten förut. Går utmärkt att CE märka en maskin utan standarder, även om det är en klar fördel att följa dessa. En standard är inget skall-krav, enbart en rekommendation. Maskindirektivet är ett skall-krav.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11338
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: märkkortslutningsström för Ce märkning av maskin

Inlägg av Klas-Kenny »

"En standard är inget skall-krav, enbart en rekommendation. "

Eller rättare sagt, ett föreslaget sätt att uppfylla direktivet.
Användarvisningsbild
ViktorSigg
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 januari 2015, 17:33:50
Ort: Eskilstuna-Ludvika

Re: märkkortslutningsström för Ce märkning av maskin

Inlägg av ViktorSigg »

:tumupp:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: märkkortslutningsström för Ce märkning av maskin

Inlägg av TomasL »

Klas-Kenny skrev:"En standard är inget skall-krav, enbart en rekommendation. "

Eller rättare sagt, ett föreslaget sätt att uppfylla direktivet.
Under förutsättning att standarden ifråga är harmoniserad mot de direktiv som gäller.
I detta fall bör det vara MD.
Samt troligen EMC och ROHS
Skriv svar