Sentec PA-8 som bränner säkringar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Bjaellerud
Inlägg: 1443
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Sentec PA-8 som bränner säkringar

Inlägg av Bjaellerud »

Vilken ström är det på säkringarna?
De borde ju vara på minst 5 A. dessutom blir det ju en rejäl strömstöt vid uppladdning av elektrolyterna. Något som gör att man tänkt mer på tröga säkringar.

Hur var det med min fråga om det smäller i högtalarna vid tillslag, anledningen till den frågan är om det föreligger någon form av obalans i ett eller båda slutsteg. Ett tyst tillslag säger att förstärkarstegen är OK.
Men båda steg är knappast felaktiga.

Roy
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Sentec PA-8 som bränner säkringar

Inlägg av xxargs »

Är det tänkta trafo eller något som är klart större än rekommendationer. Är det ringkärna men tänkt EI-trafo. etc.

Om jag inte minns fel var dessa i form av byggsatser och kunde fås i delar eller färdigbyggda...

trafo har alltid en grad av läckinduktans både på primär och sekundärsidan utöver sin resistans i lindningarna som håller ned strömmen lite i lägen som kan ses som kortslutning som i just start. - med 'för stor' trafo med lägre läckinduktans och lägre serieresistans så blir strömrusningen större i startsituation.
Bjaellerud
Inlägg: 1443
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Sentec PA-8 som bränner säkringar

Inlägg av Bjaellerud »

Det är en toroid i denna apparat.
Men nog talar vi om de säkringar som sitter sekundärt, före likriktarbryggan??? eller?
Det finns en säkring före trafon i schemat.

Roy
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6950
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Sentec PA-8 som bränner säkringar

Inlägg av Marta »

Finns de två strömbegränsarna (antar jag) med beteckning CX2 och CX3 på primären?
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8478
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Sentec PA-8 som bränner säkringar

Inlägg av AndersG »

Snabba enligt denna dokumentation: http://www.tekniken.se/sentec/doc/pa8/-pa8_rep.html
ziw
Inlägg: 93
Blev medlem: 15 mars 2014, 19:58:07
Ort: Sundsvall

Re: Sentec PA-8 som bränner säkringar

Inlägg av ziw »

Ladda de stora lytarna c13-c16 via motstånd, 10-20 ohm, och kortslut motstånden via ett relä
som styr av en tidsfördröjning på några sekunder. Kanske tom säkringarna s2,s3 kan gå ner ett nummer om du gör så.
En gång när jag använde mig av spänningsdubbling till en anodspänning och var tvungen att lägga till en fördröjning för att inte få orimligt stora säkringar.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8478
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Sentec PA-8 som bränner säkringar

Inlägg av AndersG »

Finns de två strömbegränsarna (antar jag) med beteckning CX2 och CX3 på primären?
Jo, de kondingarna sitter där.
Ladda de stora lytarna c13-c16 via motstånd, 10-20 ohm, och kortslut motstånden via ett relä
Man borde ju kunna åstadkomma samma med lämpliga NTC-motstånd?
Bjaellerud
Inlägg: 1443
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Sentec PA-8 som bränner säkringar

Inlägg av Bjaellerud »

Kan ju inte vara rätt metod att modifiera en apprat som fungerat i 25 år, och plötsligt fått ett fel.
Att modifiera bort fel är nog fel metod.
Bättre att försöka reda ut vad felet är.

Roy
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Sentec PA-8 som bränner säkringar

Inlägg av breflabb »

Jag tvivlar att det kan fungera med snabba säkringar i en nätdel som har lytar på
mellan 2000µF-10000µF :humm:
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6950
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Sentec PA-8 som bränner säkringar

Inlägg av Marta »

De där CX? kan omöjligt vara kondingar och något måste de ju vara. Det är ju heltossigt att sätta kondingar i serie med inkommnde ström och symbolen, som jag aldrig sett förr, ser ut som något med en brytare. Det som ligger närmast till hands är att det skulle vara begränsare av något slag. Kanske NTC? Har dessa "klibbat"/brunnit så är det nog felet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5799
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Sentec PA-8 som bränner säkringar

Inlägg av rvl »

Kanske det är brytaren och kondingarna är gnistskydd?
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8478
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Sentec PA-8 som bränner säkringar

Inlägg av AndersG »

Det är vanliga RIFA X-kondingar.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Sentec PA-8 som bränner säkringar

Inlägg av breflabb »

Invaliden skrev:De där CX? kan omöjligt vara kondingar och något måste de ju vara. Det är ju heltossigt att sätta kondingar i serie med inkommnde ström och symbolen, som jag aldrig sett förr, ser ut som något med en brytare. Det som ligger närmast till hands är att det skulle vara begränsare av något slag. Kanske NTC? Har dessa "klibbat"/brunnit så är det nog felet.
Sådana kondnigar fanns det på strömbrytarna på dom flesta bildrörs TV när det begav sig.
Och dom tillverkare som sparade på dom fick man byta strömbrytarna ganska ofta.
Bjaellerud
Inlägg: 1443
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Sentec PA-8 som bränner säkringar

Inlägg av Bjaellerud »

Cx kondingarna, Invaliden, kan knappat åstadkomma att sekundärkretsens säkringar brinner av.
Sådana kondingar är närmast standard på nätströmbrytare.

Roy
Rolf Zetterberg
Inlägg: 975
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: Sentec PA-8 som bränner säkringar

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Med stigande förvåning har jag följt den här tråden.Är det så illa med grundkunskaperna?

En dubbel nätbrytare som det handlar om i det här fallet kan tystas ner med en kondensator över vardera brytaren ,men det går också att lägga en konding över primären på trafon-här finns det två skolor.Sentec har tydligen valt att följa bägge.
Vissa purister vill också ha ett litet motstånd så det blir en snubber,men det anser jag vara en onödig överkurs.Det räcker oftast med enbart kondensator.Japanerna valde ofta på 70-talet en konding som tål högre spänning(typ 1500V),och inte någon X-konding som är modernt nuförtiden.

De här skydden hjälper bara mot de vassa smällarna och inte mot "thump"-ljuden som beror på att stora kondingar laddas.
Dessutom förlänger de livet på kontakterna inuti brytarna.

Jag kom i kontakt med det här fenomenet på 70-talet då jag plockade ihop min första Semicon byggsats:Här fanns det inga kondingar alls så något måste göras åt de fruktansvärda smällarna.På med en 0.01 och allt var frid och fröjd.Ungefär samtidigt köpte jag en Thorens TD150.Samma sak här!En 0.01 löste det.Det konstiga är att den saknade kondingen tycks finnas på vissa exemplar av skivspelaren att döma av bilder på nätet.
Skriv svar