Motorvärmare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
mcrj
Inlägg: 903
Blev medlem: 20 november 2009, 18:10:29
Ort: Umeå

Motorvärmare?

Inlägg av mcrj »

Ska det vara bara 2trådar ojordat?

http://www.v-dm.se/webshop/index.html
Bild
GFEF
Inlägg: 2371
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Motorvärmare?

Inlägg av GFEF »

Finns det någon metall eller något ledande material att koppla skyddsjord till ?
Är snarare en komponent monteras mot en skyddsjordat föremål.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33799
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Motorvärmare?

Inlägg av Glenn »

märklig motorvärmare, vad är den till ?

I bilar skyddsjordar man normalt i chassit, brukar vara en lös jordkabel som ska kopplas in när man monterar intagskabeln.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: Motorvärmare?

Inlägg av Hedis »

Känns mer som att man kopierat kategorin i webshopen även till värmeelementen. Tankvärmare känns mer rätt för dessa.
johano
Inlägg: 1943
Blev medlem: 22 januari 2008, 10:07:45
Ort: Stockholm

Re: Motorvärmare?

Inlägg av johano »

Skall tydligen "klistras på oljetråget" så värmer den hela motorn underifrån...?!
F-n trot.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32556
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Motorvärmare?

Inlägg av säter »

Det är många bilar som kör så nuförtiden.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33799
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Motorvärmare?

Inlägg av Glenn »

Brukar fungera väldigt dåligt, precis som kontaktvärmare..

Är väl typ från bra till dåligt

- doppvärmare
- slangvärmare
- kontaktvärmare
- trågvärmare
Användarvisningsbild
mcrj
Inlägg: 903
Blev medlem: 20 november 2009, 18:10:29
Ort: Umeå

Re: Motorvärmare?

Inlägg av mcrj »

Verkar säljas utan stickpropp
är det meningen att sätta på en euro-kontakt?


Re: Eller kanske ett uttag på fyrhjulingen & jorda i chassit?
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: Motorvärmare?

Inlägg av Pen »

Jag tycker att den verkar elsäkerhetsmässigt och mekaniskt undermålig om den inte skyddas ur båda aspekter. På en bil kan ju hasplåt (så länge den finns kvar) erbjuda visst mekaniskt skydd men en sådan finns väl inte på en fyrhjuling? Elektriskt tycker jag att det är ett måste att se till att tråget är säkert jordat (inte via rostande skruv i kaross, bäst direkt i tråget). Finns barn som kan krypa och nå den underifrån (avsaknad av hasplåt t.ex.) så vet jag inte hur man skulle göra över huvud taget för att få den säker. Utgå från att den förr eller senare får ett isolationsfel mot tråget eller det fria - antingen genom mekaniskt påverkan eller elfel som smälter plasten.

Nja, jag tycker den är högst tveksam...
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: Motorvärmare?

Inlägg av Elman »

Vad vill man uppnå med värmare?

Försvaret hade värmemattor under batteri på BV206 Hägglunds som gick på batteri , tanken var att få bättre krydda till startmotorn vid start med varmt batteri.

Dopp i blocket värmer blocket men oljan är kall ,varm köra några min krävs iaf. Innan man gasar på ut på vägen

Slang värmare värmer blocket och kan med i vissa fall med cikpump,termostat värma kupe via kupé fläkten.

Sjöräddningssällskapet ligger med trågvärme,+motor året om för turbo skall ha temp på smörjolja,från då man vrider på nyckeln. Ingen varmkörning när sekunder skall sparas..

En motor är driftvarm vid typ 80C så oljor,vatten, växellådor,mm bör ha den tempen innan man belastar fullt.
Men det krävs ganska mycket effekt att komma dit vid -15
Så motorvärmare med el är en kompromiss..med 2300w10A säkring vanligen

Man vill ha isfria rutor,varm kupé, värme från fläkten,lätt startad bil..
Sen är det förbaskat trångt under huven. Men slang värmare är nog vanligen enklast påmdsgems bilar
Tar man en skördare i skogen,vid -15 så har man en typ5kw diesel värmare motorn startar värme i hytten
Motor oljan värms upp när den börjar cirkulera i motorn som är relativt varm. .
Men man måste låta cirkulera värma hydraloljan innan man kan ösa på fullt och börja jobba .
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33799
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Motorvärmare?

Inlägg av Glenn »

det klart att om man vill kunna gasa fullt direkt så krävs det mer, för precis som du skriver ska ju motorn vara vaerm innan man belastar den fullt.

Men en vanlig bil kan man ju köra lugnt i några kilometer tills den blir varm.

När jag kört min motorvärvare på saaben i 3h på jobbet så är ventilkåpan på motorn så varm att jag inte kan lägga handen på den, så minst 50 grader alltså.

Tyvärr har jag ingen oljetempmätare men så fort oljan cirkulerat så har dne ju troligen ungefär samma temp som blocket.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Motorvärmare?

Inlägg av Icecap »

Jag har doppvärmare i min och den värmer ju reellt sett upp blocket lite så att man har lite lättare vid att starta.

Omedelbart tycket jag att det kan verka konstigt att "bara" värma upp oljan, visst ger det värme men blocket får ju "inget" innan oljan pumps runt.

Sedan skulle jag se en del problem med att skydda värmeelementet mot "yttre åverkan" samt att få bra termisk kontakt.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Motorvärmare?

Inlägg av Sverige »

Generellt tar det längre tid för oljan att nå driftstemp jämfört med kylvätskan (som blir varm fortare).

Är väl inte så vanligt med "frostplugg" på moderna motorer för dopp/blockvärmare. Dock sett en modernare variant på blockvärmare.
Calix RE808


Ett effektivt sätt att värma:
En slangvärmare >1kW med inbyggd cirkpump ex , inte på kylarslang utan på värmeslang mellan motor och kupé, som värmer kylvätskan/motorn. Kombinerat med en kontaktvärmare på oljetråget som värmer oljan.

(Sen hoppar man över kupévärmaren, som mest är för att elda för kråkorna. Om motor har ~60° vid start så försvinner is/imma fort.)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33799
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Motorvärmare?

Inlägg av Glenn »

Mjae, nog blir oljan varm före kylvätskan, iofs beroende på var man mäter, men innan motorn är uppe i rätt temperatur öppnar ju inte termostaten utan den enda vätskan som värms då är ju den som står still i blocket.

Och kupevärmaren gör mycket nytta, dels så måste ju kupen värmas upp för att isen på rutorna ska smälta, och innan dess kan man inte köra iväg, menar du att du ska starta bilen, köra på tomgång med fullt rutblås i en halvtimma innan glaset värmts upp så mycket att isen smält så du kan borsta bort återstoden ? ..nej, funkar inte.

Dessutom, om du har skinnklädsel (och det har man ju) vill man ju gärna att stolarna ska vara varma också, inte roligt att sätta sej i en skinnstol som håller -25 kan jag lova.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Motorvärmare?

Inlägg av Sverige »

Jo, det tar längre tid för oljan att bli varm, (ett rätt känt "fenomen" på bilforum) och det syns tydligt om man har både motor- och oljetempsmätare.
Även om oljan värms med kontaktvärmare och har ~15° "försprång" så kommer kylvätsketempen ifatt och går om.
En stor del av oljan finns ju i botten på motorn, den del som är kallast/värms upp sist.
Säkert en anledning till att många "sportiga"/motorstarka bilar har oljetempsmätare (istället) - när oljan är varm är det fritt fram att gasa.

Kylvätskan står inte still i blocket, den cirkulerar, speciellt om man vill ha värme i kupén. ;)

Kan förstå att det kan vara skönt med kupévärmare om man har bilen ståendes ute. Men känner inget behov av det (bil i kallgarage) är ju både bättre och effektivare att lägga effekten på att värma motorn istället, har ju "rövgrill". ;)
(Vill inte ha skinn - kallt och uschligt på vintern, och varmt och klibbigt på sommaren.

Det tar ingen halvtimma för att få bort isen om motorn är ~60° när man startar. Framrutan är isfri på under minuten då.
Skriv svar