Motorvärmare?
Re: Motorvärmare?
sverige:
Det beror ju iofs på var du mäter, mäter du i toppen på den stillastående kylvätskan så ja.. och visst, den kan ju cirluleras i kupen, men det är ju egentligen mer för trivselvärme än kylning så att säga.
Skinn är mycket bra om man har barn, du vill inte torka glass och kräks från tyginredning
"Det tar ingen halvtimma för att få bort isen om motorn är ~60° när man startar. Framrutan är isfri på under minuten då."
Nu fantiserar du allt.. eller så har du aldrig upplevt riktig vinter.
Efter en riktigt jävlig natt kan ju islagret vara flera millimeter tjockt, och sitter som berget, om det då är -19 (som för en vecka sen) ute och glaset håller samma temperatur så MÄRKS det inte ens om du blåser 60gradig luft på rutan i en minut.
Det är knappt så en standard 1600W kupevärmare som är på i två timmar är tillräcklig.
Dessutom har man fler rutor än framrutan som ska saneras.
Det beror ju iofs på var du mäter, mäter du i toppen på den stillastående kylvätskan så ja.. och visst, den kan ju cirluleras i kupen, men det är ju egentligen mer för trivselvärme än kylning så att säga.
Skinn är mycket bra om man har barn, du vill inte torka glass och kräks från tyginredning
"Det tar ingen halvtimma för att få bort isen om motorn är ~60° när man startar. Framrutan är isfri på under minuten då."
Nu fantiserar du allt.. eller så har du aldrig upplevt riktig vinter.
Efter en riktigt jävlig natt kan ju islagret vara flera millimeter tjockt, och sitter som berget, om det då är -19 (som för en vecka sen) ute och glaset håller samma temperatur så MÄRKS det inte ens om du blåser 60gradig luft på rutan i en minut.
Det är knappt så en standard 1600W kupevärmare som är på i två timmar är tillräcklig.
Dessutom har man fler rutor än framrutan som ska saneras.
Re: Motorvärmare?
Men kylvätskan står ju inte still, den cirkulerar i motorn. Det (enda) som termostaten förhindrar när den är stängd är cirkulation genom kylaren.mäter du i toppen på den stillastående kylvätskan
Har du provat? (Eller gissar du bara?)så MÄRKS det inte ens om du blåser 60gradig luft på rutan i en minut.
Väldig skillnad mot kallstart.
Men visst det finns olika nivåer av "is på rutan".
Kommer inte riktigt ihåg vad man brukar räkna med för effekt på kupéelementet, om det är 10kW (eller mer, vid varm motor). Det är i alla fall mkt mkt mer än en kupévärmare.
Kanske har varit rätt förskonad då.eller så har du aldrig upplevt riktig vinter.
Firmabilen startas kall, brukar aldrig gå mer än 5-10 minuter på tomgång. Inte så många gånger man behöver skrapa.
Tar ~10x så lång tid jämfört med om motorn varit ~70° varmare.
Re: Motorvärmare?
Hur brukar firmabilen stå parkerad när du startar?
I carport/kallgarage eller i fria luften?
I carport/kallgarage eller i fria luften?
Re: Motorvärmare?
För två tre veckor sedan var jag på ett antal ställen där det var runt -25 grader, tog inte många minuter att få bilen varm, utan motorvärmare.
Beträffande originalfrågan, så är det nog så att man inte får montera en sådan sak, då den inte går att göra säker.
Ett annat problem är ju att hitta lämpliga kontaktdon för att kunna ansluta det hela.
Beträffande originalfrågan, så är det nog så att man inte får montera en sådan sak, då den inte går att göra säker.
Ett annat problem är ju att hitta lämpliga kontaktdon för att kunna ansluta det hela.
Re: Motorvärmare?
RadarEnt skrev:Hur brukar firmabilen stå parkerad när du startar?
I carport/kallgarage eller i fria luften?
Den står på gatan (i det fria).
Re: Motorvärmare?
Jag vill bara inflika att jag hade tänkt mig den till en 2takt fyrhjuling
som inte orkar runt vid minus 15gr.
som inte orkar runt vid minus 15gr.
Re: Motorvärmare?
Är inte batteriet dåligt då bara? Eller kablaget till startmotorn, så du får för högt spänningsfall. Jag startade min 2 cylindriga 600cc snöskoter idag utan problem och det var -27.
Re: Motorvärmare?
kablaget till startmotorn kan kanske vara dåligt men batteriet är nytt.
Den har alltid varit så här sen den var ny -15 så e de kört.
Den har alltid varit så här sen den var ny -15 så e de kört.
Re: Motorvärmare?
OK, det känns bara som helt fel ände att lösa problemet i. Kanske startmotorn i sig inte mår bra, dåliga kol? En tvåtaktare skall ju starta som ingenting i ordentlig kyla, de går ju så lätt att dra runt jämfört med en fyrtaktsmotor.
Re: Motorvärmare?
Vad har du för olja i?
Hur stort är batteriet?
Trågvärmare av bra kvalitet med jord och vattentät kontakt finns ju också att köpa för ungefär samma pris som den du länkade i första inlägget:
https://www.trodo.se/varmarelement-moto ... 9ZEALw_wcB
Hur stort är batteriet?
Trågvärmare av bra kvalitet med jord och vattentät kontakt finns ju också att köpa för ungefär samma pris som den du länkade i första inlägget:
https://www.trodo.se/varmarelement-moto ... 9ZEALw_wcB
Re: Motorvärmare?
Jag köpte en kontaktvärmare från defa till suzuki vitara - 05 tror jag det va, monterade den på min cadillac med norhstar motor (finns inga värmare till dessa). Värmaren va helt platt på anliggnings sidan, så den funkar fint för universellt bruk.