Köldskadade bilar
Re: Köldskadade bilar
" (glömde flytta kabeln från strömmätning till spänningsmätning )"
Det har jag också provat.
Man trycker dit probspetsarna på batteripolerna och hmmm något är konstigt..ser ut som det ryker.. varför... känns som hjärnan går i slowmotion innan man rycker bort probarna. Multimetern klarade sig förvånansvärt nog även om isoleringen på sladdarna såg lite knepig ut efteråt.
Det har jag också provat.
Man trycker dit probspetsarna på batteripolerna och hmmm något är konstigt..ser ut som det ryker.. varför... känns som hjärnan går i slowmotion innan man rycker bort probarna. Multimetern klarade sig förvånansvärt nog även om isoleringen på sladdarna såg lite knepig ut efteråt.
Re: Köldskadade bilar
Prova att mäta mot 48 Volt blybatteri-kedja - där hinner man inte fundera så mycket eftersom en bra bit av propspetsen saknas strax efteråt i en blå låga och smäll - det var på den tiden innan man satte 20A-säkring även på högströmsintaget på strömmätningen i multimetrar...
Man får ännu mera respekt för blybatterier efter sådan självupplevda händeser...
Har man inte behov av att precisionsmäta strömmen så är en DC-kapabel strömtång med multimeterfunktione guld värda och hindrar många sådana incindetmöjligheter
Man får ännu mera respekt för blybatterier efter sådan självupplevda händeser...
Har man inte behov av att precisionsmäta strömmen så är en DC-kapabel strömtång med multimeterfunktione guld värda och hindrar många sådana incindetmöjligheter
Re: Köldskadade bilar
Man skall prova det på 36V truckbatteri på 1000Ah.
Dessa kan ge ström....dom kan laddas med 150Ah nominellt och kan utan att stressas belastas med 200A per timma utan stress.
Fooop
Dessa kan ge ström....dom kan laddas med 150Ah nominellt och kan utan att stressas belastas med 200A per timma utan stress.
Fooop
Re: Köldskadade bilar
Det kommer att bli spännande när "Svenne" ska mäta på sitt elbilsbatteri för att kolla varför den inte går.
Re: Köldskadade bilar
Det räcker med 36 Ah och verkan av 'kortslutning' och dess konsekvens ökar exponentiellt med antal 12V block som sätts i serie och vid 4 st 12V-Block i serie börja det bli otäckt på riktigt - och i UPS-anläggningar kan det vara över 300 Volt på DC-sidan...Biker skrev:Man skall prova det på 36V truckbatteri på 1000Ah.
Dessa kan ge ström....dom kan laddas med 150Ah nominellt och kan utan att stressas belastas med 200A per timma utan stress.
Fooop
Re: Köldskadade bilar
Spännande
Någon som vet vad det är för batterispäning/driftmotorspänning på elbilarna
Vet att det var en diskussion för många år sedan då ett 48volt batterpaket måste laddas med 54Volt och därigenom skulle elbehörighet krävas av servicepersonal
Någon som vet vad det är för batterispäning/driftmotorspänning på elbilarna
Vet att det var en diskussion för många år sedan då ett 48volt batterpaket måste laddas med 54Volt och därigenom skulle elbehörighet krävas av servicepersonal
Re: Köldskadade bilar
Varför skulle det behövs behörighet att serva en bil när det inte behövs för 230v prylar?
Re: Köldskadade bilar
Elbilar med idag över 50 Volt så byggs allt på helt annat sätt med inkapslade kontakter och annat 'beröringsfritt'.
För dom kretsarna kommer aldrig synas några nakna polskor, flatstift etc. vare sig för användaren eller för de flesta mekar.
Är det mätpunkter så är det speciella uttag och probar för dessa och det är kontakthanskar eller har förreglad brytning för de förbindningar som kan tas isär på närmast samma nivå som våra lågspännings-anläggningar (har sett lite var Rosenberg presenterat då det förutom RF-kontakter också är väldigt stor på kontakt och kabelstamstillverkare med customutveckling för fordonsindustrin, och nu när högspänd DC är superhett iom. el och hybridbilar som utvecklas i hög takt just nu.
Ni har säkert sett hur moderna probar anluts till dagens multimetrar med 'bananstift' - där idag i princip inget metalliskt är synligt eller kan kommas åt med enkla medel - samma sak inom Bil-el på den mer högspända sidan.
För dom kretsarna kommer aldrig synas några nakna polskor, flatstift etc. vare sig för användaren eller för de flesta mekar.
Är det mätpunkter så är det speciella uttag och probar för dessa och det är kontakthanskar eller har förreglad brytning för de förbindningar som kan tas isär på närmast samma nivå som våra lågspännings-anläggningar (har sett lite var Rosenberg presenterat då det förutom RF-kontakter också är väldigt stor på kontakt och kabelstamstillverkare med customutveckling för fordonsindustrin, och nu när högspänd DC är superhett iom. el och hybridbilar som utvecklas i hög takt just nu.
Ni har säkert sett hur moderna probar anluts till dagens multimetrar med 'bananstift' - där idag i princip inget metalliskt är synligt eller kan kommas åt med enkla medel - samma sak inom Bil-el på den mer högspända sidan.
Re: Köldskadade bilar
Sambon privatleasar en Toyota Yaris Elhybrid 2018.
Den har ett batteri på 144V/6,5Ah
(det är 20st celler x 7,2V)
Den har ett batteri på 144V/6,5Ah
(det är 20st celler x 7,2V)
Re: Köldskadade bilar
Någon som vet vad det är för batterispäning/ driftmotorspänning på elbilarna?
~600-700VDC
Re: Köldskadade bilar
En sådan fantastisk motor borde ju säljas i vanliga bilar.Teknikern skrev:Jag har bättre koll än vad märkesverkstäderna har ang. min bil, det sitter nämligen inte originalmotor i den här utan bilen kommer ursprungligen från Audis testlabb, motorn är en handbyggd förseriemotor till nån lastbil som skulle till en helt annan del av världen och den är på runt 300 hästar med ett bottenvrid som ett diesellok och saknar all form av både elektronisk motorstyrning och avgasrening. Egentligen skulle bilen skrotats men blev privatimporterad hit , märkesverkstäderna kan inte serva den eftersom dom både saknar kunskap och rätt inställningsverktyg, enda verktygen och tolkarna som finns finns här, dessutom är det troligen Sveriges enda lastbilsreggade personbil som får ta 5 passagerare också.hundberg skrev:Då har du inte så bra koll på din bil då den definitivt har elektronik i motorstyrningen.
På skoj testade vi avgasvärdena på besiktningen (den ska inte avgastestas alls) och hamnade i samma klass som miljöbilarna, tror fan det när den bara drar runt 0,4 l/mil på landsväg och 0,5 blandad körning.
Man kan ju fundera över varför det läggs så mycket jobb på motorer när den där tydligen överträffar det mesta på marknaden.
Re: Köldskadade bilar
Miljökrav , finns diverse testbilar med skum skit under huven ute på vift även med Volvomotorer.
Denna är nog från TDI tiden t.ex
Denna är nog från TDI tiden t.ex
Re: Köldskadade bilar
Uppgiften är hämtad från bilens instruktionsbok.danei skrev:Det finns ingen batterikemi som ger 7,2V cellspänning.