Köldskadade bilar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16723
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Köldskadade bilar

Inlägg av grym »

TomasL skrev:
grym skrev:neee

dåliga konstruktioner har jag inte mycket förståelse för :badgrin:
Grejjen är ju att du vill inte betala för bra konstruktioner.
nee, jag vill hellre ha bilar utan elektronik :twisted:
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Köldskadade bilar

Inlägg av Teknikern »

Man kan kabla igång fordon med 12-voltssystem med 24 volt utan att grilla nånting alls, det gäller bara att veta hur. Man fick lära sig mycket på motorutbildningen i lumpen och senare också när man träffar människor som har ett hum om konsekvenstänk, dagens moderna motorer och speciellt dieslarna kan man lätt skjuta av vevaxel eller vevstake på med startgas också om man inte gör rätt. Tyvärr har kunskapen om sånt försvunnit i takt med att fordonstillverkarna lierat sig med märkesverkstäder som i sin tur lierat sig med bärgningsfirmorna, det gäller ju att pungvrida "Svenne-banan" så mycket det bara går i alla lägen och en bil som inte startar pga. kyla är ju rena guldgruvan.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Köldskadade bilar

Inlägg av Teknikern »

grym skrev:
TomasL skrev:
grym skrev:neee

dåliga konstruktioner har jag inte mycket förståelse för :badgrin:
Grejjen är ju att du vill inte betala för bra konstruktioner.
nee, jag vill hellre ha bilar utan elektronik :twisted:
Här är en till, det är därför jag har en Volvo 855 TDI som saknar all form av elektronik till motorstyrningen, den enda styrning som finns är ett litet kort till automatlådan. :mrgreen:
hundberg
Inlägg: 43
Blev medlem: 8 november 2015, 15:16:50

Re: Köldskadade bilar

Inlägg av hundberg »

Då har du inte så bra koll på din bil då den definitivt har elektronik i motorstyrningen.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17051
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Köldskadade bilar

Inlägg av AndLi »

Teknikern, och saker som kallas relä men egentligen är mer komplexa? Så som laddningsreläet eller blinkersreläet, är det också helt mekaniska konstruktioner utan kort?
(I min Volvo valp från 62 satt de kretskort i bägge, i alla fall blinkersreläet var original...)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Köldskadade bilar

Inlägg av säter »

(I min Volvo valp från 62 satt de kretskort i bägge, i alla fall blinkersreläet var original...)
Du kan nog slänga på 75V på den där valpen utan skador.
Låt bli all belysning bara. :)
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Köldskadade bilar

Inlägg av Teknikern »

hundberg skrev:Då har du inte så bra koll på din bil då den definitivt har elektronik i motorstyrningen.
Jag har bättre koll än vad märkesverkstäderna har ang. min bil, det sitter nämligen inte originalmotor i den här utan bilen kommer ursprungligen från Audis testlabb, motorn är en handbyggd förseriemotor till nån lastbil som skulle till en helt annan del av världen och den är på runt 300 hästar med ett bottenvrid som ett diesellok och saknar all form av både elektronisk motorstyrning och avgasrening. Egentligen skulle bilen skrotats men blev privatimporterad hit , märkesverkstäderna kan inte serva den eftersom dom både saknar kunskap och rätt inställningsverktyg, enda verktygen och tolkarna som finns finns här, dessutom är det troligen Sveriges enda lastbilsreggade personbil som får ta 5 passagerare också. :mrgreen:

På skoj testade vi avgasvärdena på besiktningen (den ska inte avgastestas alls) och hamnade i samma klass som miljöbilarna, tror fan det när den bara drar runt 0,4 l/mil på landsväg och 0,5 blandad körning.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Köldskadade bilar

Inlägg av säter »

Är det en dieselmotor?
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Köldskadade bilar

Inlägg av Teknikern »

Ja det är en diesel med högtrycksturbo, automatlådan är inte heller original utan en extraförstärkt men den är elektroniskt styrd, dock kan styrningen ersättas med helmekanisk, att den blev elektronisk var bara för att Aisin Warner hade den på hyllan och var en utgående modell. Innanmätet är samma fortfarande men styrsystemet var det som var utgången modell och när bilfabrikanterna bygger förserier så köper dom ibland billigast möjligt men dock inte sämsta skiten. Lådan är en riktigt fin skapelse, växlar så mjukt att det inte märks annat än på motorvarvet och dragförmågan på ekipaget klagar jag inte på, det gick utmärkt att bogsera en buss med växellådsras även i en ganska brant uppförsbacke, tur det var midsommarafton och snustorr asfaltväg med kanonbra fäste.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Köldskadade bilar

Inlägg av säter »

Ja det är en diesel med högtrycksturbo
Det där låter inte alls så tokigt.
Tyvärr ska vi ju bli tvingade att börja köra bilarna på kol inom kort.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Köldskadade bilar

Inlägg av Mindmapper »

Hedis skrev:
Mindmapper skrev:Undra hur all denna elektronik kommer att påverka andrahandsvärdet på bilar!
Ska du byta något eller ändra något i bilen idag måste den oftast programeras om. Bilruta t.ex.
En lite äldre bil med mycket elektronik kan verkstäderna ha jätteproblem med.

Har en kompis med en snart tre år gammal bil. Han är inne på sitt fjärde batteri nu. Han bor 2 mil från jobbet.
Bilen har dieselvärmare. Först var de inne på att det var fel på batteriet, sedan dieselvärmaren, sedan generator och laddkretsar, sedan dieselvärmaren. Sista gången var de inne på att installera en logger så att de får koll på om det är något helt annat som drar för mycket ström.

Kompisen kör mycket långkörningar och två mil till jobbet borde räcka för att inte ge problem. Han har besvärligt med parkering hemma på vintern. Skaplig lutning på tomten då har han svårt med sladd till bilen. Dieselvärmare var nog en bra lösning tyckte han. Jag har sagt till honom att sätta in en laddare för att ladda upp batteriet när han ansluter till el.

Det var ju det han ville komma ifrån med dieselvärmaren. Dessutom så vill han ha problemet, varför han inte ska klara det med diselvärmare löst. Speciellt när han kör så lite kortkörningar.
Nu är jag inte riktigt med på riktigt vad du vill ha sagt med inlägget, men jag skriver ändå.
Jag vill minnas att man rekommenderar lika lång körtid som värmaren varit aktiv för att inte gå minus på laddningsgraden av batteriet.
Frågan är väl då hur ofta dom långkörningarna sker kontra 20min till och från jobbet.
Din tanke om en laddare som får ladda upp batteriet ordentligt inemellan körningarna är ju helt rätt lösning.
Hur skulle lutningen på tomten vara ett problem för att dra en kabel?
Är det inte konstigt att märkesverkstan inte klarar av att lösa problemet trots att de haft in bilen ett flertal gånger?
Försäljaren lär väl ha informerat honom om det isåfall var så att han bor för nära för att ha dieselvärmare? Han har ca 30 min till jobbet. Långkörningarna skiljer naturligtvis. En ibland två ggr/vecka mellan 30 - 60 mil eller mer enkel resa.

Att dra kabel är väl en lathetsgrej. Alternativen är väl om du ska lägga ut kabeln på backen. Gräva ner och sätta upp en stolpe i båda fallen är det ca 30 meter. Vet han varit inne på att bygga en carport och dra om vägen så det blir mindre brant.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Köldskadade bilar

Inlägg av mrfrenzy »

Jag kör kortkörningar varje dag och långkörning 1-3 ggr per vecka.
Dieselvärmaren går oftast 30 minuter och kupéfläkten lika länge. När jag inte kört långkörning på några dagar känner bilens mjukvara automatiskt av att batteriet är för mycket urladdat och stannar därför kupéfläkten (som drar mest ström) efter några minuter. Dieselbrännaren fortsätter att gå hela tiden.

Så fort det varit en långkörning är det tillräckligt med energi i batteriet igen och fläkten kan gå hela tiden.

Det 7 år gamla batteriet fungerar fortfarande utmärkt.

Det förutsätter givetvis en korrekt monterad dieselvärmare som kan kommunicera med bilens styrenheter som håller koll på laddningen.
Störst chans till detta får man om man köper en bil där värmaren monteras på fabrik, inte hos bilförsäljaren.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Köldskadade bilar

Inlägg av Teknikern »

säter skrev:
Ja det är en diesel med högtrycksturbo
Det där låter inte alls så tokigt.
Tyvärr ska vi ju bli tvingade att börja köra bilarna på kol inom kort.
Den här motorn kan gå på många olika sorters kolväten, sommartid får den begagnad hydraulolja istället för diesel och enda skillnaden blir att den blir lite vassare då det är en energitätare soppa. Jag kan om jag vill köra den på renad spillolja, den är gjord för att inte vara känslig för det man häller i tanken så länge det rör sig om tyngre kolväten, hälften bensin och hälften diesel, där ska gränsen uppåt gå nånstans och neråt, tja kanske bunker 4 eller nåt men där har vi problemet att den måste vara ständigt uppvärmd. Fartygsbunker med hälften ettans och hälften tvåans "har jag hört" ska funka ypperligt sommartid. :vissla:
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Köldskadade bilar

Inlägg av säter »

Den här motorn kan gå på många olika sorters kolväten
Fan Teknikern, vi skulle ha startat en tråd om tillverkning av syntetiskt bränsle.
Med dagens dieselpriser måste man börja tänka i de banorna.
M.P
Inlägg: 40
Blev medlem: 21 augusti 2008, 19:57:53
Ort: Linköping

Re: Köldskadade bilar

Inlägg av M.P »

Sjukt detta med känsliga bilar, en bekant leasar en ca 2 år gammal bmw där batteriet dog plötsligt, blev bärgning med flera dagar på verkstan för återställning av databoxar etc, inte bara att byta till nytt batteri alltså, tur att han leasade för det skulle blivit dyrt annars. Man kopplar tydligen sällan loss spänningen nuförtiden utan att ha parallell matning på pol-skorna först, såg att de även gjorde så på min gamla Audi. För övrigt pajjade databoxen på den efter att vi kablat igång den med en gamma Merca 200D, effekten blev att den tokvarvade upp och ner, spännande att köra den till verkstan kan jag säga (12 papp lättare efteråt också :( ).

På XC60n har jag dragit fram en Ctek kabel till fronten och laddar då bilen säger till och vägrar köra värmaren. Apropå elsäkerhet så var den kabeln osäkrad, bara ringkabelskor fastpressade, klippte den och satte 10A hängsäkring vid batteriet. Lär ju vara en och annan som får kortis så småningom då pluskabeln nötts ner och ligger mot chassiet någonstans hehe, i bästa fall brinner kabeln av... Kan även bekräfta att ett bilbatteri orkar smälta multimeterns probar medan man står och funderar på varför displayen visar konstiga värden och det bränner till i nävarna (glömde flytta kabeln från strömmätning till spänningsmätning :doh: )
Skriv svar