Köldskadade bilar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Gimbal
Inlägg: 7919
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Köldskadade bilar

Inlägg av Gimbal »

" (glömde flytta kabeln från strömmätning till spänningsmätning :doh: )"

Det har jag också provat.
Man trycker dit probspetsarna på batteripolerna och hmmm något är konstigt..ser ut som det ryker.. varför... känns som hjärnan går i slowmotion innan man rycker bort probarna. Multimetern klarade sig förvånansvärt nog även om isoleringen på sladdarna såg lite knepig ut efteråt.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Köldskadade bilar

Inlägg av xxargs »

Prova att mäta mot 48 Volt blybatteri-kedja - där hinner man inte fundera så mycket eftersom en bra bit av propspetsen saknas strax efteråt i en blå låga och smäll - det var på den tiden innan man satte 20A-säkring även på högströmsintaget på strömmätningen i multimetrar...

Man får ännu mera respekt för blybatterier efter sådan självupplevda händeser...

Har man inte behov av att precisionsmäta strömmen så är en DC-kapabel strömtång med multimeterfunktione guld värda och hindrar många sådana incindetmöjligheter
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6114
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Köldskadade bilar

Inlägg av Biker »

Man skall prova det på 36V truckbatteri på 1000Ah.

Dessa kan ge ström....dom kan laddas med 150Ah nominellt och kan utan att stressas belastas med 200A per timma utan stress.

Fooop
Castor
Inlägg: 1988
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Köldskadade bilar

Inlägg av Castor »

Det kommer att bli spännande när "Svenne" ska mäta på sitt elbilsbatteri för att kolla varför den inte går.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Köldskadade bilar

Inlägg av xxargs »

Biker skrev:Man skall prova det på 36V truckbatteri på 1000Ah.

Dessa kan ge ström....dom kan laddas med 150Ah nominellt och kan utan att stressas belastas med 200A per timma utan stress.

Fooop
Det räcker med 36 Ah och verkan av 'kortslutning' och dess konsekvens ökar exponentiellt med antal 12V block som sätts i serie och vid 4 st 12V-Block i serie börja det bli otäckt på riktigt - och i UPS-anläggningar kan det vara över 300 Volt på DC-sidan...
hsd
Inlägg: 2119
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Köldskadade bilar

Inlägg av hsd »

Spännande
Någon som vet vad det är för batterispäning/driftmotorspänning på elbilarna
Vet att det var en diskussion för många år sedan då ett 48volt batterpaket måste laddas med 54Volt och därigenom skulle elbehörighet krävas av servicepersonal
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17117
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Köldskadade bilar

Inlägg av AndLi »

Varför skulle det behövs behörighet att serva en bil när det inte behövs för 230v prylar?
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Köldskadade bilar

Inlägg av xxargs »

Elbilar med idag över 50 Volt så byggs allt på helt annat sätt med inkapslade kontakter och annat 'beröringsfritt'.

För dom kretsarna kommer aldrig synas några nakna polskor, flatstift etc. vare sig för användaren eller för de flesta mekar.

Är det mätpunkter så är det speciella uttag och probar för dessa och det är kontakthanskar eller har förreglad brytning för de förbindningar som kan tas isär på närmast samma nivå som våra lågspännings-anläggningar (har sett lite var Rosenberg presenterat då det förutom RF-kontakter också är väldigt stor på kontakt och kabelstamstillverkare med customutveckling för fordonsindustrin, och nu när högspänd DC är superhett iom. el och hybridbilar som utvecklas i hög takt just nu.

Ni har säkert sett hur moderna probar anluts till dagens multimetrar med 'bananstift' - där idag i princip inget metalliskt är synligt eller kan kommas åt med enkla medel - samma sak inom Bil-el på den mer högspända sidan.
RADIOT
Inlägg: 471
Blev medlem: 29 oktober 2011, 19:04:54
Ort: Öckerö JO57TR

Re: Köldskadade bilar

Inlägg av RADIOT »

Sambon privatleasar en Toyota Yaris Elhybrid 2018.
Den har ett batteri på 144V/6,5Ah
(det är 20st celler x 7,2V)
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26387
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Köldskadade bilar

Inlägg av danei »

Det finns ingen batterikemi som ger 7,2V cellspänning.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Köldskadade bilar

Inlägg av Sverige »

Någon som vet vad det är för batterispäning/ driftmotorspänning på elbilarna?

~600-700VDC
Johanb
Inlägg: 3406
Blev medlem: 26 mars 2006, 22:26:12
Ort: Smedjebacken

Re: Köldskadade bilar

Inlägg av Johanb »

Teknikern skrev:
hundberg skrev:Då har du inte så bra koll på din bil då den definitivt har elektronik i motorstyrningen.
Jag har bättre koll än vad märkesverkstäderna har ang. min bil, det sitter nämligen inte originalmotor i den här utan bilen kommer ursprungligen från Audis testlabb, motorn är en handbyggd förseriemotor till nån lastbil som skulle till en helt annan del av världen och den är på runt 300 hästar med ett bottenvrid som ett diesellok och saknar all form av både elektronisk motorstyrning och avgasrening. Egentligen skulle bilen skrotats men blev privatimporterad hit , märkesverkstäderna kan inte serva den eftersom dom både saknar kunskap och rätt inställningsverktyg, enda verktygen och tolkarna som finns finns här, dessutom är det troligen Sveriges enda lastbilsreggade personbil som får ta 5 passagerare också. :mrgreen:

På skoj testade vi avgasvärdena på besiktningen (den ska inte avgastestas alls) och hamnade i samma klass som miljöbilarna, tror fan det när den bara drar runt 0,4 l/mil på landsväg och 0,5 blandad körning.
En sådan fantastisk motor borde ju säljas i vanliga bilar.
Man kan ju fundera över varför det läggs så mycket jobb på motorer när den där tydligen överträffar det mesta på marknaden.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6114
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Köldskadade bilar

Inlägg av Biker »

Miljökrav , finns diverse testbilar med skum skit under huven ute på vift även med Volvomotorer.
Denna är nog från TDI tiden t.ex
RADIOT
Inlägg: 471
Blev medlem: 29 oktober 2011, 19:04:54
Ort: Öckerö JO57TR

Re: Köldskadade bilar

Inlägg av RADIOT »

danei skrev:Det finns ingen batterikemi som ger 7,2V cellspänning.
Uppgiften är hämtad från bilens instruktionsbok.
hsd
Inlägg: 2119
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Köldskadade bilar

Inlägg av hsd »

2•3,6=7,2
Skriv svar