Köldskadade bilar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18358
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Köldskadade bilar

Inlägg av 4kTRB »

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrb ... rna-i-norr

Vad är det för chock de talar om och vilken elektronik tar skada av det
gamla hederliga sättet att starta med ett hjälpbatteri?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26385
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Köldskadade bilar

Inlägg av danei »

Varför ska de repa bilarna?
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Köldskadade bilar

Inlägg av prototypen »

En kompis har en Golf och laddar den ur batteriet så måste bilen stå på tomgång x antal minuter för att gaspedalsstyrningsmotorn ska fungera, en av våra gammelbilar låser radion efter strömavbrott så visst kan väl nyare bilar vara kinkigare.

Protte
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16768
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Köldskadade bilar

Inlägg av grym »

undras om dom inte kört med stor batteriladdare med starthjälp och med dåligt batteri kommit för högt i spänning ?
läs det gamla sättet :doubt:
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11328
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Köldskadade bilar

Inlägg av Klas-Kenny »

Bilar är underliga tingestar.

Jobbar med att bygga elektronik till tunga fordon och arbetsmaskiner, där finns det inget som helst utrymme för sån känslighet.
De grejer jag bygger klarar typ 8-35V (24V-system) utan att blinka, och tål upp till närmare 100V (kontinuerlig matning, transienter klarar det högre) innan någonting går sönder. Heller inga problem med felpolarisering etc.
Varför ska bilarna vara så känsliga för?
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17116
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Köldskadade bilar

Inlägg av AndLi »

För att väldigt få vill betala för det? Och ett driftstopp kostar inte alls samma summor normalt sett om en bil går sönder än en lastbil...
hsd
Inlägg: 2119
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Köldskadade bilar

Inlägg av hsd »

Problem kan uppstå om databurkarna inte får starta/stoppa ordentligt (trodde att bilindustrin byggt bort problemet)
Start hjälp ska ske på särskilt uttag-inte på batteripolen
När hjälpande batteri är avslutet så vänta fem minuter tills alla burkar har gått igång innan start , om det tomma batteriet har dött kan det bli problem med datan
Mindmapper
Inlägg: 6404
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Köldskadade bilar

Inlägg av Mindmapper »

Undra hur all denna elektronik kommer att påverka andrahandsvärdet på bilar!
Ska du byta något eller ändra något i bilen idag måste den oftast programeras om. Bilruta t.ex.
En lite äldre bil med mycket elektronik kan verkstäderna ha jätteproblem med.

Har en kompis med en snart tre år gammal bil. Han är inne på sitt fjärde batteri nu. Han bor 2 mil från jobbet.
Bilen har dieselvärmare. Först var de inne på att det var fel på batteriet, sedan dieselvärmaren, sedan generator och laddkretsar, sedan dieselvärmaren. Sista gången var de inne på att installera en logger så att de får koll på om det är något helt annat som drar för mycket ström.

Kompisen kör mycket långkörningar och två mil till jobbet borde räcka för att inte ge problem. Han har besvärligt med parkering hemma på vintern. Skaplig lutning på tomten då har han svårt med sladd till bilen. Dieselvärmare var nog en bra lösning tyckte han. Jag har sagt till honom att sätta in en laddare för att ladda upp batteriet när han ansluter till el.

Det var ju det han ville komma ifrån med dieselvärmaren. Dessutom så vill han ha problemet, varför han inte ska klara det med diselvärmare löst. Speciellt när han kör så lite kortkörningar.
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Köldskadade bilar

Inlägg av SeniorLemuren »

Klas-Kenny skrev:Bilar är underliga tingestar.

Jobbar med att bygga elektronik till tunga fordon och arbetsmaskiner, där finns det inget som helst utrymme för sån känslighet.
De grejer jag bygger klarar typ 8-35V (24V-system) utan att blinka, och tål upp till närmare 100V (kontinuerlig matning, transienter klarar det högre) innan någonting går sönder. Heller inga problem med felpolarisering etc.
Varför ska bilarna vara så känsliga för?
Jo då, tunga fordon kan visst få problem med hjälpstart. Fick för ett par år sedan in 3 st datakort till en stor Volvo dumper som man haft inne på service på en verkstad. Den hade blivit stående och batterierna hade laddat ur så man hängde på en snabbstartare. Alla tre korten pajade, jag hade lyckats tidigare att reparera ett sådant kort, så dom kom till mig med gott hopp. Tyvärr lyckades det inte denna gången. Volvo ville inte ta dem så det fick bli nya kort, totalt 120 tusen spänn kostade det startförsöket.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: Köldskadade bilar

Inlägg av Hedis »

Mindmapper skrev:Undra hur all denna elektronik kommer att påverka andrahandsvärdet på bilar!
Ska du byta något eller ändra något i bilen idag måste den oftast programeras om. Bilruta t.ex.
En lite äldre bil med mycket elektronik kan verkstäderna ha jätteproblem med.

Har en kompis med en snart tre år gammal bil. Han är inne på sitt fjärde batteri nu. Han bor 2 mil från jobbet.
Bilen har dieselvärmare. Först var de inne på att det var fel på batteriet, sedan dieselvärmaren, sedan generator och laddkretsar, sedan dieselvärmaren. Sista gången var de inne på att installera en logger så att de får koll på om det är något helt annat som drar för mycket ström.

Kompisen kör mycket långkörningar och två mil till jobbet borde räcka för att inte ge problem. Han har besvärligt med parkering hemma på vintern. Skaplig lutning på tomten då har han svårt med sladd till bilen. Dieselvärmare var nog en bra lösning tyckte han. Jag har sagt till honom att sätta in en laddare för att ladda upp batteriet när han ansluter till el.

Det var ju det han ville komma ifrån med dieselvärmaren. Dessutom så vill han ha problemet, varför han inte ska klara det med diselvärmare löst. Speciellt när han kör så lite kortkörningar.
Nu är jag inte riktigt med på riktigt vad du vill ha sagt med inlägget, men jag skriver ändå.
Jag vill minnas att man rekommenderar lika lång körtid som värmaren varit aktiv för att inte gå minus på laddningsgraden av batteriet.
Frågan är väl då hur ofta dom långkörningarna sker kontra 20min till och från jobbet.
Din tanke om en laddare som får ladda upp batteriet ordentligt inemellan körningarna är ju helt rätt lösning.
Hur skulle lutningen på tomten vara ett problem för att dra en kabel?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32545
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Köldskadade bilar

Inlägg av säter »

SeniorLemuren skrev:Fick för ett par år sedan in 3 st datakort till en stor Volvo dumper som man haft inne på service på en verkstad.
Om man har möjlighet, ska man nog undvika alla fordon som innehåller kretskort. :tumner:
StigH
Inlägg: 145
Blev medlem: 12 mars 2008, 13:45:48

Re: Köldskadade bilar

Inlägg av StigH »

ALLA bilar av idag innehåller kretskort.
På alla möjliga och omöjliga ställen.
Tyvärr är kompetensen på verkstäderna inte helt motsvarande antalet kort... :roll:
Utanför står en bil som ibland laddar ur batteriet med 5-6A, helt random. För lite för att ett smoke-test ska ge utslag..
Kan säga att en 90AH-ack kostar alldeles för mycket pengar..
Ska greppas i sommar, nu ska den bort!

Pysslar lite med husbilen (gammal) fortf rätt lätt att hitta fel.
Värre på de moderna husbilarna som i princip har två elsystem, ibland hopkopplade (under körning) - ibland inte. (parkering)
Ännu roligare när ägarna blandar vanl bly-syra och AGM-ackar och allt baserat på nån tafflig regulator i bilgeneratorn.
När sen ett system med solceller tillkommer och ska samarbeta då blir det riktigt kul!
Senast redigerad av StigH 7 februari 2019, 13:53:50, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Köldskadade bilar

Inlägg av netrunner »

Piloterna som flyger små flygplan (4 personer) i Alaska brukar ha med sig en hink.
Så när man tror att det blir riktigt kalt så ställer man hinken under motorn och vrider på en kran så att oljan rinner ner i hinken.
Så tar man med sig motoroljan och batteriet in i huset på så att den är "varmare" på morgonen sen.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7038
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Köldskadade bilar

Inlägg av Teknikern »

StigH skrev:ALLA bilar av idag innehåller kretskort.
På alla möjliga och omöjliga ställen.
Tyvärr är kompetensen på verkstäderna inte helt motsvarande antalet kort... :roll:
Utanför står en bil som ibland laddar ur batteriet med 5-6A, helt random. För lite för att ett smoke-test ska ge utslag..
Kan säga att en 90AH-ack kostar alldeles för mycket pengar..
Ska greppas i sommar, nu ska den bort!

Pysslar lite med husbilen (gammal) fortf rätt lätt att hitta fel.
Värre på de moderna husbilarna som i princip har två elsystem, ibland hopkopplade (under körning) - ibland inte. (parkering)
Ännu roligare när ägarna blandar in vanl bly-syra och AGM-ackar och allt baserat på nån tafflig regulator i bilgeneratorn.
När sen ett system med solceller tillkommer och ska samarbeta då blir det riktigt kul!
Lägg till en laddare också som kopplas in på campingen och katastrofen är ett faktum. Jag har försökt säga åt en bekant med just ett sånt system att låta solen ladda förbrukningsbatteriet och ge fan i att koppla på laddaren på campingen men han eldar batterier på löpande band iallafall och sen ringer han mig och vill ha råd om hur han ska kunna starta husbilen när han kokat batterier i en vecka, sista rådet jag gav blev "sälj husbilen för du är inte kompetent till att hantera tekniska system". Han har aldrig mera ringt efter det rådet, jag tror han blev lite putt, men det bjuder jag på. :mrgreen:
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17116
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Köldskadade bilar

Inlägg av AndLi »

netrunner skrev:Piloterna som flyger små flygplan (4 personer) i Alaska brukar ha med sig en hink.
Så när man tror att det blir riktigt kalt så ställer man hinken under motorn och vrider på en kran så att oljan rinner ner i hinken.
Så tar man med sig motoroljan och batteriet in i huset på så att den är "varmare" på morgonen sen.
Vill man se mer om strulet att flyga andra världskriget kärror i Norra Kannada i -40C kan jag rekommenderar Ice Pilots, alla säsonger finns på PrimeVideo.
Samma folk fixar igång en DC3a till d-Day på Youtube under titeln "Plane Savers"
Skriv svar