Hur räknar man ut "bränsleförbrukningen" på en elmoppe?
-
- Inlägg: 34
- Blev medlem: 24 februari 2016, 17:00:41
Hur räknar man ut "bränsleförbrukningen" på en elmoppe?
Hejsan
Detta är egentligen bara för skoj skull och inget som egentligen är nödvändigt men ändå kul att veta.
Jag undrar hur man räknar ut hur många Wh min elmoppe drar per km alternativ mil. Jag har googlat runt som bara den men hittar inget vettigt alls, även frågat på ett moppeforum om svar men ingen tycks riktigt veta så jag frågar experterna på detta forum istället.
(Enligt någon på forumet som jag skrev på förut så ska tydligen samma formel som man använder för bensinbilar även funkar här men de känns inte rimligt då jag testade de. Formeln jag menar är "Man ska dela de liter man tankat med milen man kört." Gjorde då så här att jag tog 0,72Kwh/26,5=0,0271 de kan väl inte stämma eller? Batteriet är på totalt 1440Wh 48V 30Ah, motoreffekten är på 1KW
Tack på förhand
Detta är egentligen bara för skoj skull och inget som egentligen är nödvändigt men ändå kul att veta.
Jag undrar hur man räknar ut hur många Wh min elmoppe drar per km alternativ mil. Jag har googlat runt som bara den men hittar inget vettigt alls, även frågat på ett moppeforum om svar men ingen tycks riktigt veta så jag frågar experterna på detta forum istället.
(Enligt någon på forumet som jag skrev på förut så ska tydligen samma formel som man använder för bensinbilar även funkar här men de känns inte rimligt då jag testade de. Formeln jag menar är "Man ska dela de liter man tankat med milen man kört." Gjorde då så här att jag tog 0,72Kwh/26,5=0,0271 de kan väl inte stämma eller? Batteriet är på totalt 1440Wh 48V 30Ah, motoreffekten är på 1KW
Tack på förhand
Senast redigerad av JeffMaister 5 februari 2019, 18:33:55, redigerad totalt 1 gång.
Re: Hur räknar man ut "bränsleförbrukningen" på en elmoppe?
Kan du alltså köra 26.5 mil på en halv laddning?
Vad är det för batteri kemi?
Vad är det för batteri kemi?
Re: Hur räknar man ut "bränsleförbrukningen" på en elmoppe?
Har du förbrukat 0,72 kWh på 26,5 km?
I så fall blir det 720 Wh / 26,5 km ≈ 27 Wh / km
I så fall blir det 720 Wh / 26,5 km ≈ 27 Wh / km
-
- Inlägg: 34
- Blev medlem: 24 februari 2016, 17:00:41
Re: Hur räknar man ut "bränsleförbrukningen" på en elmoppe?
Oj de va lite mycket tror jag självklart var de Kilometer jag menadeAndLi skrev:Kan du alltså köra 26.5 mil på en halv laddning?
Vad är det för batteri kemi?
Zkronk Ja de har den då kapaciteten ligger på 1440 wh så de stämmer nog resten som du skrev! Jag glömde även nämna att motoreffekt är 1KW (står dock 2000W, men de är en klass 2 moped så antar att de bara är 1000W vilket jag även ändrade i första inlägget.
- Klas-Kenny
- Inlägg: 11363
- Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
- Ort: Växjö/Alvesta
Re: Hur räknar man ut "bränsleförbrukningen" på en elmoppe?
Zkronks 27 Wh/km låter ju rimligt.
Kör man i 25km/h tar det 0,04h att köra en km. Då är alltså snittförbrukningen 27Wh/0,04h = 675W. Alltså ungefär 67% av maxeffekt, just som man kan tänka sig.
Kör man i 25km/h tar det 0,04h att köra en km. Då är alltså snittförbrukningen 27Wh/0,04h = 675W. Alltså ungefär 67% av maxeffekt, just som man kan tänka sig.
-
- Inlägg: 34
- Blev medlem: 24 februari 2016, 17:00:41
Re: Hur räknar man ut "bränsleförbrukningen" på en elmoppe?
Klas-Kenny så den drar inte maxeffekt hela tiden när man kör fullfart? Utan gör lite som förbränningsmotorer och drar mer när den är under belastning?
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 30048
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Re: Hur räknar man ut "bränsleförbrukningen" på en elmoppe?
Ja. Om du t.ex åker i en brant nedförsbacke så du kan rulla fortare än vad motorn kan driva så drar den ingenting fast du har full gas. Teoretiskt ingenting. Det är i alla fall väldigt mycket mindre.
Om du har en liten likströmsmotor på bänken som du driver direkt med ett batteri, och på något sätt mekaniskt drar runt motoraxeln fortare än vad den själv snurrar, så laddar du batteriet istället.
Men jag undrar om det sitter en regenerativ lösning i moppen...
Om du har en liten likströmsmotor på bänken som du driver direkt med ett batteri, och på något sätt mekaniskt drar runt motoraxeln fortare än vad den själv snurrar, så laddar du batteriet istället.
Men jag undrar om det sitter en regenerativ lösning i moppen...
-
- Inlägg: 34
- Blev medlem: 24 februari 2016, 17:00:41
Re: Hur räknar man ut "bränsleförbrukningen" på en elmoppe?
MadModder. På såvis ja då vet man de. Men nej jag tror inte den har regenerativ inbromsning kan varken hitta de på där jag köpte den eller fordonets hemsida. Kan inte heller känna de då motorbromsningen som den är känns alldeles för svag.
Re: Hur räknar man ut "bränsleförbrukningen" på en elmoppe?
En cyklist som tar i utvecklar ca 150w. Moppen väger en del så säg 288w i snitteffekt.
Med 1440Wh kan du alltså köra i 1440/288=5tim.
20km/tim i 5 tim ger en räckvidd på 100km, eller 144wh per mil.
En elbil drar i snitt 2000 wh per mil.
/ziw
Med 1440Wh kan du alltså köra i 1440/288=5tim.
20km/tim i 5 tim ger en räckvidd på 100km, eller 144wh per mil.
En elbil drar i snitt 2000 wh per mil.
/ziw
Re: Hur räknar man ut "bränsleförbrukningen" på en elmoppe?
Nu spelar i princip inte vikten någon roll, utom vid acceleration, utan luft och rullmotstånd är avgörande.
Re: Hur räknar man ut "bränsleförbrukningen" på en elmoppe?
Luftströmningsmotståndet, ser det ut så här:
D = (LuftDens/2)*Cd*Af*v^2 [N]
där:
D = motstånd pga luftströming [N]
LuftDens = luften densitet [kg/m3]
Cd = strömningsmotståndskoefficient[dimensionslös]
(som en jämförelse har en pingvin Cd=ca 0,03 dvs 10 gånger lägre strömningsmotståndskoefficient än en bil på ca 0,30. En Tesla Modell X och S har Cd=0,24.
Af = fordonets projicerade frontarea [m2]
v = Luftströmninghastighet relativt fordonet[m/s]
v kan vara samma som bilens hastighet jämfört vägen, men om mot- eller medvind, då annan.
Af är alltså bilen sett framifrån, som fartvinden ser bilen.
Effekt pga luftströmningsmotståndet E = D*v [W]
För er som även är intresserade av förluster pga däckens rullning mot vägen:
Däckrullningsmotståndet R = fR*fordonsvikt*(1 + epsilon)*g [N]
där:
fR = däckrullningsmotståndskoefficient [dimensionslös]
fR är ca 0,014 vid 80 km/h och ca 0,016 vid 110 km/h.
Vid 100 km/h kan fR väljas ca 0,016 för en personbil.
fordonsvikt = vikten för fordonet [kg]
epsilon = ekvivalentviktkoefficient [dimensionslös]
epsilon beror på vilken växel som ligger i.
1:a 0,25
2:a 0,15
3:a 0,10
4:a 0,075
g = jordgravitationen, 9,81 m/s2
Dessa två krafter däckrullmotståndet och luftströmningsmotståndet är de som mopedens elmotor måste uppbringa för att upprätthålla en konstant hastighet. Antas då ingen lutning på vägbanan. Vikten ingår i rullmotståndet och är inte försumbar, som Tomas anger.
Dessa ekvationer kan användas för moped också. Däckrullningsmotståndskoefficient fR kan sättas ca 0,01 för moped vid hastighet kring 25 km/h vilket motsvarar energieffektivitetsklass E för bildäck.
Epsilon sätter man till 0. Cd för en mopedförare på en moped vet jag inte men kanske man kan hitta på internet.
Projicerad frontarea Af för en mopedförare på en moped kan man uppskatta.
Effekten E = (D + R)*v [W]
Vi kan gissa litet för moped+mopedförare:
Af= 0,8 m2 (för motorcykel)
Cd= 0,6 (för motorcykel)
v= 6,95 m/s (=25 km/h)
fR=0,01 (http://www.bicyclerollingresistance.com/tour-reviews)
vikt moped+förare=110 kg
Luftdensitet=1,2 kg/m3
D = (LuftDens/2)*Cd*Af*v^2 [N] = 1,2/2*0,6*0,8*6,95^2 = 13,9 N
R = fR*fordonsvikt*(1 + epsilon)*g [N] = 0,01*110*(1 + 0)*9,81 = 10,8 N
E = (13,9 + 10,8)*6,95 = 171,7 W (blev rimligt)
Med samma däcklufttryck och för samma belastning rullar breda däck lättare än smala. Det är nämligen så att det smala däcket deformeras mer och får större kontaktyta med marken vid rullning och gummit knådas mer än det breda däcket som deformeras mycket mindre.
D = (LuftDens/2)*Cd*Af*v^2 [N]
där:
D = motstånd pga luftströming [N]
LuftDens = luften densitet [kg/m3]
Cd = strömningsmotståndskoefficient[dimensionslös]
(som en jämförelse har en pingvin Cd=ca 0,03 dvs 10 gånger lägre strömningsmotståndskoefficient än en bil på ca 0,30. En Tesla Modell X och S har Cd=0,24.
Af = fordonets projicerade frontarea [m2]
v = Luftströmninghastighet relativt fordonet[m/s]
v kan vara samma som bilens hastighet jämfört vägen, men om mot- eller medvind, då annan.
Af är alltså bilen sett framifrån, som fartvinden ser bilen.
Effekt pga luftströmningsmotståndet E = D*v [W]
För er som även är intresserade av förluster pga däckens rullning mot vägen:
Däckrullningsmotståndet R = fR*fordonsvikt*(1 + epsilon)*g [N]
där:
fR = däckrullningsmotståndskoefficient [dimensionslös]
fR är ca 0,014 vid 80 km/h och ca 0,016 vid 110 km/h.
Vid 100 km/h kan fR väljas ca 0,016 för en personbil.
fordonsvikt = vikten för fordonet [kg]
epsilon = ekvivalentviktkoefficient [dimensionslös]
epsilon beror på vilken växel som ligger i.
1:a 0,25
2:a 0,15
3:a 0,10
4:a 0,075
g = jordgravitationen, 9,81 m/s2
Dessa två krafter däckrullmotståndet och luftströmningsmotståndet är de som mopedens elmotor måste uppbringa för att upprätthålla en konstant hastighet. Antas då ingen lutning på vägbanan. Vikten ingår i rullmotståndet och är inte försumbar, som Tomas anger.
Dessa ekvationer kan användas för moped också. Däckrullningsmotståndskoefficient fR kan sättas ca 0,01 för moped vid hastighet kring 25 km/h vilket motsvarar energieffektivitetsklass E för bildäck.
Epsilon sätter man till 0. Cd för en mopedförare på en moped vet jag inte men kanske man kan hitta på internet.
Projicerad frontarea Af för en mopedförare på en moped kan man uppskatta.
Effekten E = (D + R)*v [W]
Vi kan gissa litet för moped+mopedförare:
Af= 0,8 m2 (för motorcykel)
Cd= 0,6 (för motorcykel)
v= 6,95 m/s (=25 km/h)
fR=0,01 (http://www.bicyclerollingresistance.com/tour-reviews)
vikt moped+förare=110 kg
Luftdensitet=1,2 kg/m3
D = (LuftDens/2)*Cd*Af*v^2 [N] = 1,2/2*0,6*0,8*6,95^2 = 13,9 N
R = fR*fordonsvikt*(1 + epsilon)*g [N] = 0,01*110*(1 + 0)*9,81 = 10,8 N
E = (13,9 + 10,8)*6,95 = 171,7 W (blev rimligt)
Med samma däcklufttryck och för samma belastning rullar breda däck lättare än smala. Det är nämligen så att det smala däcket deformeras mer och får större kontaktyta med marken vid rullning och gummit knådas mer än det breda däcket som deformeras mycket mindre.
Senast redigerad av Haralt 9 februari 2019, 21:33:15, redigerad totalt 12 gånger.
Re: Hur räknar man ut "bränsleförbrukningen" på en elmoppe?
Naturligtvis är ju rullningsmotståndet beroende på vikten, till viss del, men, rullningsmotåndet beror ju på hur mycket däckyta som projiceras mot vägbanan, och det går ju naturligtvis att tillverka hjul/däck, med liten projicerad yta, oavsett vikt, dock kanske det inte blir så bra bromsfriktion, och friktion vid acceleration (jmfr ett kullager).
Re: Hur räknar man ut "bränsleförbrukningen" på en elmoppe?
En vältränad cycklist kan utveckla över 400W över även en längre tid. Även jag, som nog förstås cyklar mera än genomsnittsmänniskan men inte tävlar eller hårdtränar, klarar att hålla 400W på gymcyklar i sådär 10 minuter.ziw skrev:En cyklist som tar i utvecklar ca 150w. Moppen väger en del så säg 288w i snitteffekt.
Med 1440Wh kan du alltså köra i 1440/288=5tim.
20km/tim i 5 tim ger en räckvidd på 100km, eller 144wh per mil.
En elbil drar i snitt 2000 wh per mil.
/ziw
-
- Inlägg: 74
- Blev medlem: 1 maj 2017, 23:59:48
- Ort: Göteborg
Re: Hur räknar man ut "bränsleförbrukningen" på en elmoppe?
Brukar man inte räkna sånt här i Joule?
Inget jag har en susning om dock.
Har för mig att jag sett liknande beräkningar i andra trådar.
.
Inget jag har en susning om dock.
Har för mig att jag sett liknande beräkningar i andra trådar.
.
Re: Hur räknar man ut "bränsleförbrukningen" på en elmoppe?
1 Joule = 1 Ws
1 Wh = 3600 Ws = 3600 J
1 Wh = 3600 Ws = 3600 J