Trasig psu

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
gzon
Inlägg: 22
Blev medlem: 17 juli 2013, 10:05:38

Re: Trasig psu

Inlägg av gzon »

Jag slog på plottern och mätte upp PSU:n direkt på utgångarna från PSU:n.
- Första kortet är GND mot 5V
- Andra kortet är GND mot 12V
- Tredje kortet är GND mot 36V

Det jag observerade är att fläkten som är kopplad mot 12V + GND snurrar... Kanske snurrar den mer om den får fulla 12V.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av gzon 2 februari 2019, 10:37:35, redigerad totalt 1 gång.
gzon
Inlägg: 22
Blev medlem: 17 juli 2013, 10:05:38

Re: Trasig psu

Inlägg av gzon »

Mäter på samma sätt här. Satte igång plottern och mäter från GND. Slog på mitt labbaggregat (inställt på 36V i 1.A) och mäter mot negativ. Då "rullar" mätningsvärdena så här.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
gzon
Inlägg: 22
Blev medlem: 17 juli 2013, 10:05:38

Re: Trasig psu

Inlägg av gzon »

ok - ska se om jag kan strömsätta det med 36V från ett annat powersupply här senare idag. Så får jag hoppas.
Tack för all hjälp så här långt !
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Trasig psu

Inlägg av arvidb »

gzon skrev:Mäter på samma sätt här. Satte igång plottern och mäter från GND. Slog på mitt labbaggregat (inställt på 36V i 1.A) och mäter mot negativ. Då "rullar" mätningsvärdena så här.
Går labbagregatet i strömbegränsning alltså?

Har du testat att köra original-aggregatet utan last (eller ännu hellre med annan lagom stor last)? Felet skulle ju kunna vara att maskinen drar för mycket ström av någon anledning och att aggregatet då sviktar.
gzon
Inlägg: 22
Blev medlem: 17 juli 2013, 10:05:38

Re: Trasig psu

Inlägg av gzon »

Fungerar jättebra! :)
Fast - under tiden som jag höll på och testade så... dog nätaggregatets 5v del också :S Så nu får jag ta 5v från en USB laddare ;)
Men då är min fråga - kan man få tag på ett nytt sådant här nätaggregat eller kan man laga det jag har ?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32561
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Trasig psu

Inlägg av säter »

Är det inte enklast att köpa 3st separata?
Däremot kan man fundera varför nätaggregatet har gett upp. :humm:
gzon
Inlägg: 22
Blev medlem: 17 juli 2013, 10:05:38

Re: Trasig psu

Inlägg av gzon »

Glömde ju det viktigaste : TACK alla som hjälpt mig!

Det är lättare att ha tre ? Och koppla ihop GND mellan dom då ? Dom får ju vara ganska så små dock om allt ska få plats inne i plottern...
Vart hittar man sådant här bäst och billigast?!
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: Trasig psu

Inlägg av Jonaz »

Meanwell har bra grejjer.
Som exempel.



Dom två sista är snarlika. Dock har dom även -12V/-5v vilket är onödigt. Kolla runt lite.
Svårt att hitta en som hade alla spänningarna.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32561
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Trasig psu

Inlägg av säter »

Vill du köpa billigt skit, så finns det en del på JBCNC.
gzon
Inlägg: 22
Blev medlem: 17 juli 2013, 10:05:38

Re: Trasig psu

Inlägg av gzon »

He, he... Njae - billig skit känns som jag redan har ;)
Dessutom va det ju bättre pris på ELFA och jag kan komma undan med två nätagg, vilket ju känns bättre än tre!
gzon
Inlägg: 22
Blev medlem: 17 juli 2013, 10:05:38

Re: Trasig psu

Inlägg av gzon »

Jag har köpt lite grejer från TME och tycker det funkat bra och att dom har bra priser ?
Här är t ex ett som ger +5V i 6A och +12V i 2A så det ska ju räcka.
https://www.tme.eu/se/details/rd-50a/na ... mean-well/

Priset är ju väldigt överkomligt och det var litet och smidigt.. Men... Det står :
nätaggregat med multipla utgångar - för korrekt funktion måste alla utgångar belastas inom det angivna intervallet
Kommer detta fungera ? Använder ju både +5V och +12V ? Så då bör det väl gå ?

Och sedan ett för 36V i minst 1.8A så jag tänker typ detta i så fall :
https://www.tme.eu/se/details/lrs-75-36 ... mean-well/

Då ger det 36V i 2.1A och är också litet och smidigt vilket är bra så det får plats i maskinen. Dessutom klarar dom leverera lite mer än orginal psu:n tänker jag.
gzon
Inlägg: 22
Blev medlem: 17 juli 2013, 10:05:38

Re: Trasig psu

Inlägg av gzon »

Såg att 36V psu:n inte fanns i lager. Denna är lite större, men bör väl funka lika bra (om den får plats) :
https://www.tme.eu/se/details/lrs-100-3 ... mean-well/

Tänker att jag kopplar inkommande fas, neutral och jord till första strömaggregatet (som ger +5V och +12V) sedan kopplar jag vidare fas, neutral och jord till nästa strömaggretat (som ger +36V). Då får dom båda 230 från inkommande "pc plugg" (vet inte vad uttaget heter egentligen).

Sedan kopplar jag från andra (36V) nätaggregatet +36V till +36V på moderkortet. Jorden kopplar jag till första nätaggregatet då ? Och sedan från första nätaggregatet kopplar jag jord till moderkortet, 12V till moderkortet och 5V till moderkortet ? Dvs - jag "bryggar" jorden på dom ? Är detta rätt eller helt åt skogen fel :S
BitBanger
Inlägg: 14
Blev medlem: 11 februari 2016, 01:06:56

Re: Trasig psu

Inlägg av BitBanger »

Detta känns som väldigt mycket meck och pengar för ett trasigt PSU, med 90% är det ju kondensatorer som gett upp om inget i det smällt, kanske vore billigare och lättare att bara öppna upp det, se vad du behöver och köpa nya och löda in? Istället för att haxxa ihop massa olika agg till "ett".
gzon
Inlägg: 22
Blev medlem: 17 juli 2013, 10:05:38

Re: Trasig psu

Inlägg av gzon »

Jooooo. Jag skulle nog kunna tänka mig att försöka laga det! Om jag hade en aning om hur jag skulle börja felsöka det för att hitta vad som är fel. Att löda på psu:ns kretskort är inget problem med gött om plats.

Jag postade en bild på kretskortet tidigare i tråden.

Så kan någon vägleda mig hur jag kan börja felsöka? :D
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Trasig psu

Inlägg av breflabb »

Har du tittat på baksidan om det finns komponenter?
Hur många stift finns det på transfomatorns sekundär sidan? Tänkte om det en separata lindnigar
till respektive spänning. Det finns dubbeldioder som ser ut som transistor (3 ben) som
fungerar som halvvågs likriktare och matas fån trafons respektive lindning
Skriv svar