Inställbar resistor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Anonym1
Inlägg: 4
Blev medlem: 1 februari 2019, 13:20:01

Inställbar resistor

Inlägg av Anonym1 »

Jag tar bort min fråga från detta forum pga debattklimatet här. Undanber mig fler svar tack, kommer ändå inte att läsa dom.
Tackar de som har svarat sakligt och i vänlig ton, har sparat alla era svar.
Senast redigerad av Anonym1 2 februari 2019, 23:16:48, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16768
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Inställbar resistor

Inlägg av grym »

välkommen, speca vad den ska klara, skulle jag gissa på det du säger nu är det en 9v batteri och en 10 varvs vritpotentiometer och sedan en vanlig multimeter, då får du 0-9v som går att ställa in på hundradelen, spänningen kommer sjunka efterhand som batteriet förbrukas, men för att veta vad du behöver ha så får du säga mer vad den ska klara och annvädas till
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32735
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Inställbar resistor

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag ska inte raljera men din fråga kan man egentligen bara besvara med en skur av frågor, där den första är - VAD ska du göra? Du har säkert en principskiss över din konstruktion, hur ser den ut?

På din fråga om var du köper "en sådan enkel och billig resistor", kan man fundera över vad du vill ha? Om du tar ett vanligt batteri på 1,5V och ansluter ett motstånd på 1,5M Ω rakt över batteriet kommer det att flyta en ström på 1 µA genom motståndet. Ska du ha en strömgenerator som ska ska skicka små och kända strömmar genom saker och ting krävs det mycket mer än så här. I lite xtremare fall får du dessutom ha en generator med fyrpolsanslutning, alltså två sladdar för strömmen och två sladdar som skickar tillbaka information om att rätt ström faktiskt skickas genom objektet.

Så för att du ska få svar på din fråga - mer information!
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Inställbar resistor

Inlägg av breflabb »

Hundra delar av en volt ?? :humm: Måste det vara en sådan precision?
Och för att mäta hundra delar så krävs det lite dyrare mätdon
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11328
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Inställbar resistor

Inlägg av Klas-Kenny »

Och för att mäta hundra delar så krävs det lite dyrare mätdon
Nu överdriver du väl lite. :)
Valfri multimeter klarar att mäta det, finns väl inte många som inte har två decimaler på de lägre mätområdena.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32735
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Inställbar resistor

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Låt TS svara innan vi alltför mycket flaxar iväg i egna funderingar. :wink:
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4100
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Inställbar resistor

Inlägg av adent »

Ja som flera säger så behöver vi veta mer för att kunna hjälpa dig.

Beskriv gärna med en skiss/bild, samt mer utförligt vilka prylar som är inblandade och hur det är tänkt så ska du se att du kan få bra svar!

MVH: Mikael
Anonym1
Inlägg: 4
Blev medlem: 1 februari 2019, 13:20:01

Re: Inställbar resistor

Inlägg av Anonym1 »

Jag vill göra ett experiment, om det faller väl ut kanske det kan bli en produkt av det framöver, därför vill jag inte skriva rent ut vad det är och hur det ska användas. Strömkällan är dock ett vanligt batteri typ AAA där voltstyrkan med hjälp av ett variabelt motstånd (eller liknande) dragits ner till ca 0,11-0,20 v nånting. Det är viktigt att jag kan fininställa volten i hundradelar och kan läsa av värdet. Jag tänker mig något i still med Batteri - motstånd med display - krokodilklämmor. Om det sedan i mitt experiment visar sig behövas ändras något annat ska jag kunna koppla in det med.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Inställbar resistor

Inlägg av TomasL »

Klas-Kenny skrev:
Och för att mäta hundra delar så krävs det lite dyrare mätdon
Nu överdriver du väl lite. :)
Valfri multimeter klarar att mäta det, finns väl inte många som inte har två decimaler på de lägre mätområdena.
Nej de klarar de garanterat inte. Du behöver komma upp i mnst 4.5 siffror eller mer. Felvisningen på en standrd multimeter är betydligt större än så, uppemot några tiondelars volt elle mer.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Inställbar resistor

Inlägg av TomasL »

Det låter som att det blir rätt dyrt detta.

Du hittar inget off-the-shelf som kan mäta med den precisionen. Det handlar om multimetrar med minst 6.5 siffror. De ligger i prisklassen 10k och uppåt.
Alternativet är attutveckla något själv med en högpresterande AD-omvandlare.

Dock med så små spänningar blir konstruktion och kort-layout väldigt kritiskt.

Sedan om man skall generera sådana spänningar med någorlunda stabilitet och precision krävs betydligt mer avancerade lösningar än en enkel potentiometer.

Allt som allt pratar vi väl om ett par hundra k i kostnader för utveckling plus kostnader för EMC osv.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Inställbar resistor

Inlägg av mrfrenzy »

Behöver prototypen vara bärbar och batteridriven?
Enda sättet att billigt få fram en noggrann spänning i det intervallet är nog att köpa ett begagnat instrument liknande dessa:
https://www.ebay.com/bhp/voltage-calibrator

För att veta vad du ska köpa måste vi veta noggrannheten.
Om det står 0.15V på din display, hur mycket fel får det vara?
Duger det med att det verkliga värdet är mellan 0,145 - 0,155V?

Eller måste det vara 0,1500-0,1510V? Ännu noggrannare?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32735
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Inställbar resistor

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Anonym1 skrev:... där voltstyrkan ....
Ska man vara så grinig som jag är, måste man poängtera att VOLT är en väldigt väl definierad elektrisk storhet. Du kan aldrig ÄNDRA volten eller voltstyrkan, den är bestämd av internationella standardiseringsorgan.
Däremot kan du ändra SPÄNNINGEN. Och pratar man styrka, pratar man oftast ström - strömstyrka, med spänning handlar mer om nivå.

Lägger man ett variabelt motstånd över ett batteri kommer du på mittutaget attkunna ta ut en spänning som varierar melln 0V och batteriets maximala spänning - 1,5V. Använder du t ex en 10-varvs potentiometer kan du finjustera spänningen du ska ta ut ganska noga. Med tio varv kan du justera uttaget till 0,15V/varv.

Sedan kan du använda andra varianter att ställa små spänningar och strömamr, där kanske användande av tumhjulsomkopplare är kanske den smartaste lösningen om du ska ha ställbart med stor noggrannhet.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16768
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Inställbar resistor

Inlägg av grym »

Anonym1 skrev:Jag vill göra ett experiment, om det faller väl ut kanske det kan bli en produkt av det framöver, därför vill jag inte skriva rent ut vad det är och hur det ska användas. Strömkällan är dock ett vanligt batteri typ AAA där voltstyrkan med hjälp av ett variabelt motstånd (eller liknande) dragits ner till ca 0,11-0,20 v nånting. Det är viktigt att jag kan fininställa volten i hundradelar och kan läsa av värdet. Jag tänker mig något i still med Batteri - motstånd med display - krokodilklämmor. Om det sedan i mitt experiment visar sig behövas ändras något annat ska jag kunna koppla in det med.

om du kan acceptera lite fallande spänning i tid så är det enkelt

en tiovarvs potentiometer, ett batteri och en billig digitalmultimeter så har du det
potentiometerns resistans beror lite på hur den belastas, men du sade små strömmar så en 10k är värt att börja att prova med

med en enkel digitalmultimerar så ser du 0.1mV och det räcker troligen
vill man ha lite mer upplösning på skruvandet så sätter man ett motstånd som spänningsdelare innan potten och kan då ex med ett 1.5v batteri skruva från 0 till 0.25v, då 50kohm, eller standardvärde 47kohm
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Inställbar resistor

Inlägg av TomasL »

Upplösningen har du, men inte noggranheten. Du vet inte vilken spännig du har noggranheten på en vanlig multimeter ligger troligen på runt 0,1 V så mäter du 0,01V så vet du med sannolikhet att spänningen ligger i området 0,11 - -0,89V, bättre blir det inte.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32735
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Inställbar resistor

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Och vi grubblar nog fortfarande hur du tänkt dig att saker ska fungera? Är det små strömmar du EGENTLIGEN ska styra och bara hakat upp dig på ett justerbart motstånd när du borde göra finliret med andra typer av kretsar?!
:pics:
Låst