Märklig färgkomination motstånd

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23607
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Märklig färgkomination motstånd

Inlägg av Henry »

toFredA skrev:Okej då får en tacka så länge...

Har inhandlat en ny diodbrygga så jag löder väl lite så får jag se om den fungerar eller smäller kondingen igen :D
Du kan alltid annars först lägga upp bilder kretskortet där alla komponenter syns bra och tydligt så kanske vi kan se något som är fel.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Märklig färgkomination motstånd

Inlägg av SM7CZR »

Lägsta resistansområdet (Ohm) på ditt instrument är 200 Ω så det kanske är svårt att få ett rättvist värde på så lågt motstånd som 1-2 Ω.
Oxidering o dyl. på testpinnarna kan också vara avgörande vid så låg resistans på mätobjektet.
Motståndet verkar ju vara helt trots värmeutvecklingen.
Lycka till med reparationen!
E Kafeman
Inlägg: 3257
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Märklig färgkomination motstånd

Inlägg av E Kafeman »

Missade tidigare, men du får gärna tala om vad du fotograferade och belyste med på bilden med motståndet. Märkligt bra om det är fotat med en vanlig Samsung mobil?
Ljussättning skärpa och skärpedjup på motståndet tillhör toppskiktet på såväl detta forum som på annat håll.
ToPNoTCH
Inlägg: 4871
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Märklig färgkomination motstånd

Inlägg av ToPNoTCH »

Tagen i Kopparmora med en Samsung's Galaxy Note 8 SM-N950F
toFredA
Inlägg: 6
Blev medlem: 29 januari 2019, 02:56:36

Re: Märklig färgkomination motstånd

Inlägg av toFredA »

Helt rätt ToPNoTCH
Belysning, skrivbordslampa med led belysning, en sån där med stort förstoringsglas inhandlad på Clas Ohlson

Fast skärpan kunde nog vara aningen bättre... Fast jag är grymt nöjd med telefonen.

Jag provade att löda ihop den... det sprack, har inte haft tid sen men jag tror diodbryggan gick sönder igen.

Fortsättning följer, jag ska försöka spreta ihop ett kopplings schema senare och några bilder.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Märklig färgkomination motstånd

Inlägg av GastonDeVille »

Ett enkelt trick att mäta ett lågohmigt motstånd är att ta ett annat motstånd med ett högre, känt värde och seriekoppla med det "okända" >1 Ω. Anpassa värdet på det kända motståndet för att passa med mätinstrumentets visning. Exempelvis 4,7 Ω + X. Då blir det plötsligt väldigt enkelt att avläsa ett värde på exempelvis - 4,72 med X inkopplad :tumupp:
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23607
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Märklig färgkomination motstånd

Inlägg av Henry »

Kan en multimeter inte visa rätt värde vid 0.15 Ohm så är det ingen garanti för att den kommer att visa 4,8 Ohm med ett 4.7 Ohm i serie och den kan tom också visa ett bra högre värde.
Jax
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 december 2018, 16:10:43

Re: Märklig färgkomination motstånd

Inlägg av Jax »

Får det till 0,15 ohm 2% 100ppm om jag läser från brun ring. Sista svarta ringen brukar vara temperaturkoefficienten.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43176
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Märklig färgkomination motstånd

Inlägg av sodjan »

> Kan en multimeter inte visa rätt värde vid 0.15 Ohm så är det ingen garanti...

Tanken är väl att man mäter dels 4.7 Ohm, dels 4.7 Ohm + X. Även om de absoluta
värdena är lite skeva så kommer differensen sannolikt att vara ganska nära sanningen.
D.v.s. att det blir samma absoluta fel vid båda mätningarna...
Pucco
Inlägg: 880
Blev medlem: 11 december 2006, 14:48:08
Ort: Linköping

Re: Märklig färgkomination motstånd

Inlägg av Pucco »

Det enda vettiga sättet att mäta ett lågohmigt motstånd med precision är att använda fyrtrådsmätning.
I det här fallet så skulle jag trycka igenom exempelvis 1A och mäta spänningen direkt över motståndet.
Man behöver då ha mätvärde på både ström och spänning och kan sen räkna ut resistansen. Man blir helt oberoende av kontaktresistanser.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23607
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Märklig färgkomination motstånd

Inlägg av Henry »

sodjan: jo jag vet men den skall då kunna visa differensen och jag pratar inte allmänt nu utan om den multimetern han använde. Hade någon liknande själv en gång i tiden och den hade svårt att visa helt rätt vid mätningar under 0 Ohm hur jag än gjorde. Kvalitets multimetrar visar förstås helt rätt och det var sedan även ytterst sällan jag behövde mäta ett lågohmligt motstånd för att få fram dess värde.
Mr Andersson
Inlägg: 1397
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: Märklig färgkomination motstånd

Inlägg av Mr Andersson »

Alla instrument har problem att visa rätt vid negativ resistans :wink:
Men jag förstår vad du menar. Kan den inte visa rätt vid en ökning från 0 till 0,15 så hade jag nog inte litat på att den visar en ökning från 4,7 till 4,85.
lundbergspojken
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 maj 2020, 13:51:35

Re: Märklig färgkomination motstånd

Inlägg av lundbergspojken »

Jag har en liknande fråga om ett motstånd som gått sönder i ett nätaggregat men med andra färger, försöker bifoga bild och se om någon kan försöka hjälpa mig tack på förhand
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
E Kafeman
Inlägg: 3257
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Märklig färgkomination motstånd

Inlägg av E Kafeman »

Ser inte trasig ut. Hur är det faställt att den är trasig?
Ser helt standard färgkodad ut, Brun Grön Silver, dvs 0.15 Ohm.
lundbergspojken
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 maj 2020, 13:51:35

Re: Märklig färgkomination motstånd

Inlägg av lundbergspojken »

Jo det är den till 99% har 2 likadana defekta och den ena är genombränd, tänkte mest på färgkombinationen på den, grön guld silver grön svart eller om den läses från andra hållet
Skriv svar