Ska plugga till elektriker, tänkte tjuvstarta lite men hur?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
andenn91
Inlägg: 11
Blev medlem: 28 januari 2019, 01:46:20

Ska plugga till elektriker, tänkte tjuvstarta lite men hur?

Inlägg av andenn91 »

Hej alla! Jag hade tänkt nu vid 27 års ålder hoppa på utbildning för att bli industrielektriker efter ca 6 år inom industrin (samordnare i produktionen). Utbildningen är inte förrän till hösten men jag tänkte av rent intresse börja läsa på lite redan nu eftersom jag är ganska okunnig. Jag tankade hem en pdf "Ellära av Sven Spiegelberg" och började läsa på om bl.a. spänning och ström samt gått igenom lite av Kjell och companys grundkurs i el. Det jag vill ha är tips på hur jag skapar mig ett så bra försprång som möjligt. Vad ska jag fokusera på att läsa osv.

Jag har även hoppat en bra bit fram i elläran också pga min far hade problem med "nollan" i hemmet. Försökte googla och läsa mig till exakt vad den gör men har inte riktigt förstått helheten med den. Elektrikerna på jobb kallar den för "avloppet" eftersom den leder tillbaka strömmen till transformatorn(?). Men vad jag har förstått så har vi växelspänning i våra hem och då borde strömmen även gå tillbaka till huset via "nollan", eller? Jag är förmodligen helt ute och cyklar så gå inte på med hat mot mig nu :)
Mindmapper
Inlägg: 6404
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Ska plugga till elektriker, tänkte tjuvstarta lite men h

Inlägg av Mindmapper »

Välkommen till forummet.
Att förstå det grundläggande bra, gör att du kan ta dig vidare till högre nivåer senare. Räkna mycket på olika uppgifter. Har du några övningsuppgifter till boken?

Förstå, ohms lag, kirchoffs lagar om serie och parallellkoppling, effektlagen. Resistorer i serie- och parallell- kopplingar, formeln 1/R = 1/R1 + 1/R2 + 1/R3 + 1/Rn....... Lär dig hur du löser ut obekanta ur en formel. Antar att de flesta låter dig ha formelsamlingar under proven. Lär dig räknedosa om du inte får ha mobilen under proven. Enheter G, M, k, m, mikro, nano, pika och tiopotenser. När man förstår dessa och hur dessa kombineras för att lösa alla möjliga kombinationer av kopplingar med dessa sammansatta i olika uppgifter, är det dags att börja förstå växelström.

Frekvens, perioder, effektivvärde, resistiva och reaktiva belastningar. Pythagoras sats är också viktig.

Sedan trefas, Y- och D- kopplingar, etc. När du kan det förstår du vad som händer om neutralledaren lossnar och mer därtill.

Lite ska du väl lära dig på skolan också? Har du grunderna i ellära och grundläggande mattematik så har du basen att gå vidare. Träna på mycket ellärauppgifter.
DragonBl
Inlägg: 25
Blev medlem: 10 november 2018, 09:14:52

Re: Ska plugga till elektriker, tänkte tjuvstarta lite men h

Inlägg av DragonBl »

Du har säkert redan koll på detta, men lönen som el-lärling under första året är mellan 14-16.000kr före skatt, och som förstaårsmontör bara något högre. Ofta har det varit en tröskel för folk att kunna bli elektriker.

https://www.sef.se/medlem/larling/ansta ... r-och-lon/
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26383
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Ska plugga till elektriker, tänkte tjuvstarta lite men h

Inlägg av danei »

Titta på vad trefas innebär.
Haralt
Inlägg: 2473
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Ska plugga till elektriker, tänkte tjuvstarta lite men h

Inlägg av Haralt »

andenn91,

Varför inte skaffa studielitteraturen(böckerna som de använder på kursen) du ska gå på? Det är bättre att ha riktiga böcker än massa lösblad. Kontakta skolan och hör vilka böcker de använder i utbildningen! Lycka till med studierna. Det blir säkert kul, nya studiekamrater. Senare kan du skaffa elbehörighet och öppna egen elfirma, då lönar det sig nog bättre än att bara vara anställd.
jpalsson
Inlägg: 143
Blev medlem: 20 juli 2012, 13:14:41

Re: Ska plugga till elektriker, tänkte tjuvstarta lite men h

Inlägg av jpalsson »

DragonBl skrev:Du har säkert redan koll på detta, men lönen som el-lärling under första året är mellan 14-16.000kr före skatt, och som förstaårsmontör bara något högre. Ofta har det varit en tröskel för folk att kunna bli elektriker.

https://www.sef.se/medlem/larling/ansta ... r-och-lon/
Det är lägstalöner.
Sonen går sin lärling just nu, han fick drygt 16 första halvåret och nu på andra halvåret drygt 20, tror det
skulle öka till 24-25 när han gjort lärlingen.
Men, han är 19 och bor hemma, det är ju annat om man är mitt i livet och har barn och huslån..
andenn91
Inlägg: 11
Blev medlem: 28 januari 2019, 01:46:20

Re: Ska plugga till elektriker, tänkte tjuvstarta lite men h

Inlägg av andenn91 »

För mig är lönen inga problem. Jag har sparat mycket och har varken barn eller huslån. Bor tillsammans med sambon i en hyreslägenhet.
SM4UKE
Inlägg: 103
Blev medlem: 28 september 2015, 20:47:21
Skype: HenrikUKE
Ort: Karlstad

Re: Ska plugga till elektriker, tänkte tjuvstarta lite men h

Inlägg av SM4UKE »

Svensk standard SS 436 40 00 "Elinstallationsreglerna" bör man väl kunna utantill, i alla fall delar. En "lightversion" kan vara "Elbasen" från SEK Svensk elstandard.
SEK har förresten en handbok (444) som är en kommenterad version av 436 40 00, den kanske är bra för den som är under utbildning och vill ha
mer förklaring av olika saker. Elsäkerhetsverkets föreskrifter är i alla fall gratis till skillnad från standarden.
Mindmapper
Inlägg: 6404
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Ska plugga till elektriker, tänkte tjuvstarta lite men h

Inlägg av Mindmapper »

DragonBl skrev:Du har säkert redan koll på detta, men lönen som el-lärling under första året är mellan 14-16.000kr före skatt, och som förstaårsmontör bara något högre. Ofta har det varit en tröskel för folk att kunna bli elektriker.

https://www.sef.se/medlem/larling/ansta ... r-och-lon/
Vissa som jobbar åt elinstallationsföretag får lärlingslön, ja. De som gått ETG skola och jobbar åt elinstallationsflöretag, nej ingen lärlingslön.
Skulle tro att inte så många uppe i Kiruna gått på lärlingslön.
Börjar du åt ett distributionsföretag har du knappast någon lärlingstid.
Samma om du börjar åt en industri.
Användarvisningsbild
BallInPlay
Inlägg: 429
Blev medlem: 5 november 2004, 18:23:55
Ort: Julita
Kontakt:

Re: Ska plugga till elektriker, tänkte tjuvstarta lite men h

Inlägg av BallInPlay »

Nej, SS 436 40 00 behöver du inte kunna utantill. Skaffar du en allmän elbehörighet så är det bra att veta hur man hittar i den men inte ens då behöver man kunna den utantill.

El-lära som tidigare har nämnt är bra att kunna, ritningsläsning, 3-faslära. Plc-teknik kan vara bra att skumma lite i beroende på vad för industri man tänker söka till.
Användarvisningsbild
konig7070
Inlägg: 888
Blev medlem: 2 augusti 2008, 11:51:14
Ort: Uddevalla

Re: Ska plugga till elektriker, tänkte tjuvstarta lite men h

Inlägg av konig7070 »

Den här PDF:en gillar jag, är fokuserad på instrumentering men innehåller även en del grundläggande matte, fysik och ellära som är bra att kunna för en elektriker. Är även med en hel del om hur olika givare och andra komponenter fungerar, vilket är väldigt bra att kunna när man behöver felsöka anläggningar.
http://www.ibiblio.org/kuphaldt/socrati ... i_2v32.pdf

Finns även lite mera från samma person här.
http://www.ibiblio.org/kuphaldt/socratic/sinst/
Och här.
http://www.ibiblio.org/kuphaldt/electricCircuits/
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Ska plugga till elektriker, tänkte tjuvstarta lite men h

Inlägg av arvidb »

andenn91 skrev:Jag har även hoppat en bra bit fram i elläran också pga min far hade problem med "nollan" i hemmet. Försökte googla och läsa mig till exakt vad den gör men har inte riktigt förstått helheten med den. Elektrikerna på jobb kallar den för "avloppet" eftersom den leder tillbaka strömmen till transformatorn(?). Men vad jag har förstått så har vi växelspänning i våra hem och då borde strömmen även gå tillbaka till huset via "nollan", eller?
Jag är inte elektriker, men så här förstår jag det:

Nollan sitter ihop med jorden (i elcentral eller i transformatorstation beroende på om det är fyrledar- (TN-C) eller femledarsystem (TN-S)). Växelspänningen svänger runt nollan och driver därför en ström med varierande riktning genom lasten och tillbaka genom nollan. Nollan (i TN-S-system) eller nollan och sedan PEN (i TN-C-system) är alltså återledare för strömmen, men i båda riktningar så att säga.

Detta gäller förenklat om man bara tittar på en fas. Egentligen kan även andra faser agera återledare, men det kanske är lite överkurs till att börja med. :) Dock är det det här som gör att man kan få mycket "intressanta" effekter om nollan glappar, med 400 V (spänningen mellan två faser) i väggutaget där hemma.

Kolla in artikeln om jordningssystem på Wikipedia.

Hoppas att jag har lyckats hålla tungan rätt i mun nu med beteckningarna för de olika systemen; om inte så hoppas jag att någon med mer koll kan rätta mig.

Edit: förtydligade och la till lite mer info.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Ska plugga till elektriker, tänkte tjuvstarta lite men h

Inlägg av Krille Krokodil »

Siten All about circuits har mycket bra material, jag använde den en hel del när jag pluggade elektro.

https://www.allaboutcircuits.com/education/
Dennis_F
Inlägg: 383
Blev medlem: 8 januari 2007, 19:30:52
Ort: Piteå

Re: Ska plugga till elektriker, tänkte tjuvstarta lite men h

Inlägg av Dennis_F »

Kjell och CO har en bra grund.
Nått jag tycker eleverna (på gymnasiet) har svårt att förstå är potential och potentialskillnad, nått som är mycket viktigt när man skall mäta för att felsöka.
Du kan ju redan nu höra av dig till skolan och fråga vilka böcker de använder och köpa dem (leta begagnat, de brukar kosta lite) för du måste nog ändå stå för dina egna böcker.
andenn91
Inlägg: 11
Blev medlem: 28 januari 2019, 01:46:20

Re: Ska plugga till elektriker, tänkte tjuvstarta lite men h

Inlägg av andenn91 »

En jättedum fråga kanske, men om vi har en spänningskälla med låt oss säga 3V. Vad är det då som avgör hur mycket ström som går i kretsen? Har lekt lite i http://everycircuit.com/app/. Upptäckte att en lampa i en krets med 3V drar 26,7mA medans en LED drar bara 20mA hur hänger detta ihop?
Skriv svar