Köra 3 fas inverter kompressor med VFD

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Agamemnon
Inlägg: 286
Blev medlem: 28 januari 2004, 05:12:15

Köra 3 fas inverter kompressor med VFD

Inlägg av Agamemnon »

Jag hade en idé. Kompressorn i en luftvärmepump med inverterstyrning är någon sorts 3 fas motor som drivs av en IGBT modul som får likriktad DC på 350 volt och gör om till switchad 3 fas. Nu skaffade jag en lös VFD (variable frequency driver) som är till för att frekvensstyra 3 fas motorer för att kunna provköra en sådan här värmepumpskompressor. VFDn gör om 230 volt 1 fas till switchad 3 fas med valfri frekvens ungefär som originalstyrningen till kompressorn gör, men något avviker för strömmen sticker iväg när jag försöker starta kompressorn. Väljer att rampa upp frekvensen från 2 Hz till 30 hz men redan någonstans runt 10 hz blir strömmen för hög och jag stänger av. Motorn verkar snurra men slamrar en del.

Min tanke är att switchfrekvensen eller spänningen är felaktig för ändamålet. Några idéer? Bör tillägga att testkompressorn är lös och pumpar bara runt luft. Kanske den protesterar av den anledningen?
Agamemnon
Inlägg: 286
Blev medlem: 28 januari 2004, 05:12:15

Re: Köra 3 fas inverter kompressor med VFD

Inlägg av Agamemnon »

Den här styrningen försöker jag använda.

https://www.ebay.co.uk/itm/Updated-2-2K ... obile#rwid
Foppson
Inlägg: 46
Blev medlem: 15 december 2018, 14:34:06

Re: Köra 3 fas inverter kompressor med VFD

Inlägg av Foppson »

Vid låga frekvenser kanske mängden järn i motorn är för liten och mättas, du har inte möjlighet att även styra spänningen och dra ner den på låga frekvenser.

.
Agamemnon
Inlägg: 286
Blev medlem: 28 januari 2004, 05:12:15

Re: Köra 3 fas inverter kompressor med VFD

Inlägg av Agamemnon »

Kan inte styra spänningen separat men trodde den sänkte själv på lägre frekvenser. Har även provat starta direkt på högre frekvens men då klipper den direkt.
Agamemnon
Inlägg: 286
Blev medlem: 28 januari 2004, 05:12:15

Re: Köra 3 fas inverter kompressor med VFD

Inlägg av Agamemnon »

Kan det vara så att motorn i kompressorn är en borstlös dc motor och behöver en helt annan styrning än en vanlig 3 fas motor? Skulle man t ex kunna koppla in en liten 3 fas motor till styrkortet på värmepumpen för att testa om det funkar? Hur skiljer sig isåfall en borstlös dc 3 fas mot en vanlig frekvensstyrning till ac 3 fas?
Glycol79
Inlägg: 319
Blev medlem: 1 juli 2013, 12:27:45
Ort: Jonstorp

Re: Köra 3 fas inverter kompressor med VFD

Inlägg av Glycol79 »

Jag är inget värmepumpsproffs men har meckat med en del. Det är säkert som du misstänker en BLDC kompressor. Jag har stött på dem ett par gånger.
Skriv svar