Brum i transformator.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Brum i transformator.

Inlägg av Andy »

Finns det något fix på en transformator som brummar helt obelastad och utan att generera någon värme. Transformatorn är av öppen traditionell (EI) typ inte ringkärna. 230V till 30V med mittuttag och ingenting känns löst eller ser konstigt ut.
Några ideer? :humm:
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Brum i transformator.

Inlägg av Tekko »

Det är vanligt att EI trafos brummar och är fullt normalt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16775
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Brum i transformator.

Inlägg av grym »

man kan prova att lacka den igen, kan finnas lös tråd eller lösa delar i kärnan

ändrar den ljud om man tar i den eller vrider på den?

en del transformatorer låter mer om dom är på gränsen till dåliga värden, ex en gammal 220trafo som går på 235v
eller någon E trafo som har liten magnetisk area och krävde lite belastning ianna den minskade i ljud
man kan ibland doppa den i lämplig lack
Senast redigerad av grym 8 januari 2019, 21:01:55, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Brum i transformator.

Inlägg av Andy »

Det hjälper inte att klämma på den eller lägga den på sidan, ljudet ändras inte.
Jag tror inte det är speciellt vanligt att EI typen brummar åtminstone inte så här mycket, jag har inte råkat ut för det tidigare (i obelastat och felfritt skick) och jag har handskats med ett antal sedan slutet av 60-talet.
Det låter som en bra ide att testa med lack, någonting inuti måste ju röra sig mekaniskt för att det ska bli ljud så det kan funka med lack.
Den har ingen id/data på sig så det kan hända att den är lindad på 220 tiden, det kan säkert göra lite skillnad.

Tack för tipsen. :tumupp:
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Brum i transformator.

Inlägg av SeniorLemuren »

Det bästa sättet är att vakuumlacka den om det finns möjlighet. Det är förmodligen plåtarna inne i spolkärnan och/eller lindningstrådarna som vibrerar och dit kommer ingen lack även om du dränker den. De flesta lindareverkstäder brukar kunna vakuumlacka. På den tiden jag jobbade som elektrolindare så vakuumlackade vi alltid pumstatorer för att göra dem mer resistenta mot fukt.
Skriv svar