Nätdelar för audiobruk?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7155
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Nätdelar för audiobruk?

Inlägg av psynoise »

Nätaggregat för telecom tror jag är ett säkrare kort men dyrt. Men jag hade köpt ett billigare med fast switchfrekvens och filtrerat extra om det visar sig behövas.

Om Mean well-aggregratet har fast switchfrekvens kan jag tyvärr inte se.
Jax
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 december 2018, 16:10:43

Re: Nätdelar för audiobruk?

Inlägg av Jax »

Det borde finnas SMPS-moduler med helt isolerade sekundärer så man kan använda såväl + som - som nolla. Till dessa kan man hänga på extra filter med induktor och konding för att få ner HF-rippel ytterligare. Induktorn väljs till att ha en rejäl reaktans vid switchfrekvensen. Kondingen väljs så dess reaktans helst är rent kapacitiv vid samma frekvens, exempelvis en polypropylen.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Nätdelar för audiobruk?

Inlägg av Tekko »

Jag kollade lite på nätdelen på en sån där abletec class d modul, den hade ingen feedback för utspänningarna utan var hårdbyglad för 50% duty cycle.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8473
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Nätdelar för audiobruk?

Inlägg av AndersG »

Jag slänger iväg ett mail till Mean Well och frågar!

@jax
extra filter med induktor och konding för att få ner HF-rippel ytterligare. Induktorn väljs till att ha en rejäl reaktans vid switchfrekvensen. Kondingen väljs så dess reaktans helst är rent kapacitiv vid samma frekvens, exempelvis en polypropylen.
Du menar induktans i serie och sedan kondensator parallell. En lågpass LC?

Hm.. Det var väl på 1970-talet jag räknade på förstärkare senast.. Om jag siktar på 30W per högtalare i 4 ohm så behöver jag 30V pp, en nätdel som ger 30V eller litet mera för marginal. Effekt 30W + 23W (förlust) = 60W nätdel?

edit: Denna länk
The Mean Well EPP-300, RPS-300, EPP-400, and RPS-400 models are excellent switching power supply choices for an LM3886-based power amplifier. However, as these supplies have only one output, they must be configured properly for use as a dual or split supply. In addition, the Mean Well supplies feature low-voltage on/off control, thus, need a little bit of digital logic to interface to a regular power switch and 12 V trigger.
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Nätdelar för audiobruk?

Inlägg av Borre »

I princip alla switchade är isolerade, de är i vissa fall minusutgången som är kopplad till skyddsjorden likt ett datornätagg, men det är inte så vanligt på liknande nätagg som du kollar på.
Så det går normalt utmärkt att koppla två i serie för plus/minus-spännning.

Det är inga större problem att använda switchade nätagg till förstärkare om det inte är en kass förstärkare. Det är bara labba med filter, LC tex, om du upplever problem.
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Nätdelar för audiobruk?

Inlägg av gkar »

Ser rätt vettiga ut, men de är specade upp till 2mA läckström, det är lite mycket om du skall ha flera.
I övrigt uppfyller de CISPR 32 Class B, vilket vi tycker om.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7155
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Nätdelar för audiobruk?

Inlägg av psynoise »

Class B är för hushåll och innebär mycket lägre nivåer för utstrålad än class a (industri). Vilket jag tror en del missar när de köper nätaggregat från komponentdistributörerna.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8473
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Nätdelar för audiobruk?

Inlägg av AndersG »

Bra poäng! Så det är klass B man skall kika efter?
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Nätdelar för audiobruk?

Inlägg av gkar »

Ja, CISPR 32 (EN 55032 i Europa) class B har 10 dB lägre limit line än CISPR 32 Class A.
Class B är typiskt residential och light industrial, Class A är typiskt till för tungindustri, typiskt med eget ställverk, dvs inte en svarv hemma.

Sedan kan det stå att aggregatet uppfyller div, 61000 standarder istället, då får man titta lite vad det är.

Det finns läckströmskrav också, och det är ganska trevligt att uppfylla dem.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8473
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Nätdelar för audiobruk?

Inlägg av AndersG »

OK. Nu är detta inget som skall serieproduceras, men visst är det bra att göra rätt! Vilka är läckströmskraven?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7155
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Nätdelar för audiobruk?

Inlägg av psynoise »

För högre effekter blir det säkert svårt att uppfylla både låg läckström och class B då det är lätt att filtrera med kapacitans ner mot skyddsjord.
Senast redigerad av psynoise 26 december 2018, 22:00:26, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7155
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Nätdelar för audiobruk?

Inlägg av psynoise »

AndersG skrev:Vilka är läckströmskraven?
Praktiskt vill du inte att jordfelsbrytaren ska utlösa, men om det finns någon standard att följa vet säkert någon annan här bättre än mig.
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Nätdelar för audiobruk?

Inlägg av gkar »

psynoise skrev:För högre effekter blir det säkert svårt att uppfylla både låg läckström och class B då det är lätt att filtrera med kapacitans ner mot skyddsjord.
Filter löser man ju på två sätt, dyra spolar eller relativt billiga kondingar.
De lågläckande har större spolar, enkelt uttryckt, men det finns andra sätt att lösa det på också, tex att göra en tyst konstruktion från början...

Vill du se vad du skall uppfylla ang. läckströmmar beror det lite på vilken typ av produkt och standard.
Kolla EN 60950 eller EN 62368 om du vill vara lite modernare.
Dessa normer kostar en slant.

Storleksordingen några enstaka mA är OK. (Olika för olika tillämpningar, jag kommer inte ihåg exakt, men det kan vara 3.5mA??) Dvs typiskt börjar man få problem om man kopplar in flera nätdelar parallellt.
Tänk på att extra nätfilter också bidrar till den totala läckströmmen.

En av säkerhetsaspekterna förutom att dra JFB, är att om jorden skulle gå av, blir chassiet strömförande med halva nätspänningen, 115V. Det är bra om det då inte kan gå för mycket ström genom dig då!..
Du skall kunna klara ett enkelfel, tex att jorden går av utan att det blir farligt.
Det gäller i princip allt. Har du fläkt i konstruktionen är ett bra test att stoppa en penna i den så att den stannar eller lägga en filt runt förstärkaren så att den överhettar. Den får gå sönder, men inte bli farlig!

Serieproduktion är en sak, men att bygga säkert är rätt sunt! Shit happends!
Säkring.
Övertempskydd.
Flamklassade material. (Fire enclosure) (Gärna låda i metall)
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8473
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Nätdelar för audiobruk?

Inlägg av AndersG »

Jo, jag tänkte ha en metall-låda på baksidan av högtalarlådan och naturligtvis säkring och gärna ett överhettningsskydd oxå.
opampen
Inlägg: 1769
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Nätdelar för audiobruk?

Inlägg av opampen »

Nerre skrev:
AndersG skrev: Fast, man kan ju ha två nätdelar :)
Precis, en finess med switchade nätdelar är just att utgången ofta är helt flytande så du kan koppla ihop dem lite hur du vill. Så istället för en +/- 24 V så köper du två 24 V och kopplar ihop bara. Men inte alla switchade nätdelar har flytande utgång så man måste kolla att de verkligen har det. Det brukar stå specificerat var det är för isolation mot jord (t.ex. 1500 V) för utgången i såna lägen. Fast så högt som 1500 V är det nog sällan, snarare 500 V.
Det är ju bara att koppla i hopp två stycken nätdelar som jag nämnde tidigare! 2 st. fyra dioders bryggor och två stora glättkondingar och koppla dom så du får symmetrisk spänning!

Du behöver inte ha switchade nätdelar av den anledningen! Det där går självklart att få flytande matning med linjära aggregat också! Koppla dom så du får två lika dana för 24V.
Skriv svar