Philips 60PFL8708S/12 60" TV dog tvärt *Fixat*

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2964
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Philips 60PFL8708S/12 60" TV dog tvärt

Inlägg av Danny »

Intressant. Jag har fått min RT809H, men inte haft tid att testa.
Är det själva NANDEN som är dålig, så det inte hjälper att flasha om?
Beställde du original nanden eller en ersättare?
Maalobs
Inlägg: 1299
Blev medlem: 3 februari 2005, 14:35:15
Ort: Stockholm

Re: Philips 60PFL8708S/12 60" TV dog tvärt

Inlägg av Maalobs »

Det fanns flera säljare på Aliexpress av exakt samma beteckning, med olika stora lots.
Jag köpte från en som sålde parvis, så jag åtminstone har felmarginal på en kass enhet. :)
Frågan är vad det är för ursprung på de här chipparna, om det är piratkopior eller slaktat från elektronikskrot.

Så du har en RT809H också, jag köpte ett paket med 51 adapters från HKLRF:
https://www.hklrf.com/RT809H-51-Adapter_3647.html
De har ett Skype-konto på hemsidan så jag tjôtade med en donna där en tidig morgon, jag fick en rabattkod på lite stålars och även ett tips att välja EMS som bud, hon fixade då att produkten skickades med DHL från Hong Kong istället för från Chengzhen, för samma lägre pris som EMS kostar.
DHL från mainland är tydligen dyrt, det är billigare från Hong Kong vilket dessutom är snabbare än EMS.

Jag kör programmeraren på USB-power från datorn, vet du i vilka scenarier man måste använda den separata DC-matningen?
Deras så kallade dokumentation säger inte hur mycket ström produkten drar ens, bara att DC-pluggen accepterar 9-12VDC och är center-positive.
Jag körde först med DC-matning från en adapter jag har, 12VDC med 1.5A, jag tyckte programmeraren betedde sig konstigt då.
För det första blev det en potentialskillnad på jord från DC-adaptern genom enheten och till datorn.
Flashläsningen började skena i läsfel flera gånger, DC-pluggen blev jättevarm, och ruckade man på pluggen så tappade enheten power mitt i läsning, trots att USB också var inpluggat.
Så jag körde utan DC-adapter efter det, då var den stabil.

Det verkar vara NAND-chippet som är kass, som sagt.
Hade det varit data eller programkod som ska mappas in i arbetsminnet på en MCU så hade det nog varit illa, men i det här fallet är det som sagt filsystem, och det är väl det som är orsaken till problemet också, man verkar inte ha stängt av tillräckligt mycket skrivningar mot disk i linux-systemet, så man sliter ut NAND-minnet onödigt fort. :evil:
Senast redigerad av Maalobs 18 maj 2019, 01:40:14, redigerad totalt 1 gång.
Maalobs
Inlägg: 1299
Blev medlem: 3 februari 2005, 14:35:15
Ort: Stockholm

Re: Philips 60PFL8708S/12 60" TV dog tvärt

Inlägg av Maalobs »

Ett extra WP på slutet av beteckningen är en kod som betyder TSOP48-kapsel, ifall du undrar.
MT29F8G08ABABAWP.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2964
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Philips 60PFL8708S/12 60" TV dog tvärt

Inlägg av Danny »

Jag köpte en med 31 adaptrar och betalade nog mer än dig, om du inte fick tulla vill säga :)

Så det går bara att skriva ett visst antal gånger till nanden. Trodde det var oändligt :humm: :D

Då får jag också ta och beställa hem en ny nand :|
Maalobs
Inlägg: 1299
Blev medlem: 3 februari 2005, 14:35:15
Ort: Stockholm

Re: Philips 60PFL8708S/12 60" TV dog tvärt

Inlägg av Maalobs »

Jaha, hade jag vetat det hade jag köpt en större lot. :(
Min förhoppning är att båda de två som ingår nu är ok, så att jag har en kvar på hyllan tills om fyra år när nästa NAND är utsliten också.
Då byter jag till sista chippet, och om åtta år låter det rimligt med ny TV. :)

Ja, damen på HKLRF ställde en udda fråga när jag gjorde beställningen, "värde $7 som vanligt?", öh ok svarade jag.
Så jag fick en avgift på 166kr via sms från DHL efter leveransen. :)

Angående Ifix RT809H, här kan du tanka senaste versionen av programmet:
http://www.ifix.net.cn/thread-94376-1-1.html

På den här direktlänken får du en 374 MByte stor zip-fil som både innehåller samma setup som ovan (men inte garanterad att ha blivit uppdaterad exakt samtidigt som från länken ovan), och en till setup som heter ToolChain_RT809H_ENG.exe, som är 313 Mbyte stor:
http://cn.hklrf.com/24download/RT809H-L ... ftware.zip
Den extra setuppen är en self-extracting rar, den innehåller en rad med olika sorters program, och jag gissar att det är kopplat till "ToolChain"-knappen i huvudprogrammet på något sätt men jag vet inte hur, eller ens exakt vart man förväntas packa upp arkivet.

Dessutom finns det en lista med instruktionsfilmer på Youtube i ett Word-dokument här:
http://www.ifix.net.cn/thread-56912-1-1.html

Listan ger förvisso en överblick på rubriknivå över vad instruktionerna täcker, men de kunde ju även ha länkat direkt till sin Youtube-kanal där alla filmerna finns:
https://www.youtube.com/channel/UCzpAcv ... Gbw/videos

Ett hett stalltips; Om du tänker registrera dig på Ifix-forumet, tanka ner och installera programmet först och anslut därefter enheten en gång, det är enda sättet att få reda på vilket serienummer du har.
För de frågar efter serienummer på eventuella produkter man har, när man registrerar sig på forumet.
Fyller man i serienummer så får man ett högre poängvärde i deras forum och om jag förstod deras chinglish rätt, man får tillgång till andra downloads, eller möjligtvis andra sektioner i forumet.
Jag hade inte tankat programmet än när jag registrerade mig, och tänkte att det måste ju rimligtvis gå att ange senare.
Men kvaliteten på deras forum är ju hopplös, jag har inte hittat någonstans där man kan ange det i efterhand, och fem arbetsdagar efter att jag meddelat två admins, har inget hänt och jag har inte hört ett knyst.
Maalobs
Inlägg: 1299
Blev medlem: 3 februari 2005, 14:35:15
Ort: Stockholm

Re: Philips 60PFL8708S/12 60" TV dog tvärt

Inlägg av Maalobs »

Ytterligare en sak jag upptäckte med RT809H; Jag installerade den först på min stationära dator och det gick som sagt bra.

Nu installerade jag även på en Lenovo Yoga 2 Pro notebook från 2013 (även den med dagsaktuell Win10), men där blev det felmeddelande när jag startade flash-programmet:
RT809H_with_Intel_VT_enabled.png
När jag googlade på felmeddelandet så är det tydligen vanligt bland spel, både i faktiska virtuella maskiner och i fall där programmet körs direkt på den fysiska datorn.
I spelens fall var lösningen att mixtra med en ID-sträng från BIOS som finns lagrad i Registryt, men när jag med procmon.exe spelade in vad rt809h.exe gör fram till att den visar felmeddelandet, såg jag att den var aldrig där i Registryt och tittade på ID-strängen, och det fanns inget annat uppenbart alls som dök upp heller som kunde antyda att det var en felorsak.

Som nästa steg testade jag att stänga av Intel VT i EFI på datorn, och därefter gick det att starta programmet.
Aktiverade jag Intel VT igen så kom felet tillbaka.
Kineskvalitet i sitt esse, men en hanterbar workaround tillsvidare.
Jag kör dock virtuella maskiner i VMware Workstation på notebooken också, och då måste jag boota om och aktivera Intel VT igen. :evil:

En annan detalj är att setup-programmet vill installera sin mapp i roten på D: som standard, precis som XGecus program för TL866II, vet inte vad kineserna har för något för sig där.
Det finns flera antydningar i text i programmets GUI att den ursprungligen har varit gjord för den äldre modellen RT809F, och har sedan forkats till en vidareutvecklad version för RT809H.
I DRIVER-mappen där FTDI-drivrutinen ligger, finns även en fil som heter DRIVER.reg, som lyckligtvis inte används av setuppen.
Dubbelklicka INTE på den filen, den fipplar med globala inställningar i Registryt, och hex-blocket i den är UTF-16 text med hårdkodade sökvägar in i D: igen för att hitta drivrutiner för gamla RT809F.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Maalobs
Inlägg: 1299
Blev medlem: 3 februari 2005, 14:35:15
Ort: Stockholm

Re: Philips 60PFL8708S/12 60" TV dog tvärt

Inlägg av Maalobs »

Idag fick jag äntligen de två NAND-chipparna i min hand.

Jag tog en titt på dem med ett digitalt mikroskop, de är ju helt klart begagnade:
microscope.jpg
På första chippet gjorde jag så här:
Dumpade det befintliga innehållet i minnet till en fil och verifierade filen mot minnet, de var identiska.
Raderade minnet och skrev in en dump-fil från originalminnet, samt verifierade filen mot minnet, de var identiska.
Det var ju lovande.

På andra chippet gjorde jag så här:
Dumpade det befintliga innehållet i minnet till en fil och verifierade filen mot minnet, de var identiska.
Raderade minnet och skrev in en dump-fil från originalminnet, samt verifierade filen mot minnet, här rapporterades 1 bit-fel.
Jag läste tillbaka minnet till en ny dump-fil, den nya filen hade 2 bit-fel jämfört med originalminnets dump.
Jag raderade minnet och skrev in dump-filen från originalminnet igen, läste ut det igen till ännu en dump-fil, och jämförde den nya filen mot originalminnets dump, och den här gången var de identiska.

Verkar som att det andra chippet redan har slitage, ett par bittar som glappar.
Men de här minnena är åtminstone i bättre skick än originalminnet, och tillverkningen antyds ju ha upphört, så bättre än så här kan man kanske inte hoppas på.

Hinner inte med något mer ikväll, men nästa steg är att läsa av SPI Flashen och I2C EEPROMet, så att jag har en backup av dem också.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2964
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Philips 60PFL8708S/12 60" TV dog tvärt

Inlägg av Danny »

Jag beställde från samma ställe. Får se vad jag får :humm: :)
Maalobs
Inlägg: 1299
Blev medlem: 3 februari 2005, 14:35:15
Ort: Stockholm

Re: Philips 60PFL8708S/12 60" TV dog tvärt

Inlägg av Maalobs »

SPI-chippet är SOIC8 och den sitter inte trångt till på kortet, så den gick att läsa med den medföljande test-clippen, ingen lödning var nödvändig.
EEPROM-chippet är en liten TSSOP8, men det ingick en ZIF-adapter för det och det tog hela två sekunder med varmluften att få loss det riskornet.

Jag har inte jobbat igenom alla instruktionsvideos från iFix egen Youtube-kanal än, jag går igenom dem kronologiskt från början.
Det finns en video som är viktig att hoppa fram till i det här fallet dock; den som beskriver Bad Block Management:
https://www.youtube.com/watch?v=9DngDjI0KNU

Det var ju lite intressant, man måste alltså betänka den inbyggda felhanteringen i NAND-minnen när man kopierar från ett chip till ett annat.
Det finns även en kortare beskrivning av konceptet under Error Management i databladet från Micron; det finns en Bad Block Table i NAND-minnet där kända dåliga block registreras vartefter som de upptäcks.

Så jag gjorde en justering av processen enligt vad jag uppfattade från videon:
1. Raderade det nya NAND-chippet.
2. Körde Bad block detection (inga fel upptäckta).
3. Klickade på Setting (N) och ändrade "BBM" till Skip Bad Block and Rebuild BBT.
4. Skrev in en dump-fil från originalminnet, vilket nu skedde med den nya inställningen från punkten ovan.
5. Läste ut minnet till en ny dump-fil igen.

Nu kunde jag jämföra originalminnets dump-fil mot den BBT-kopierade dump-filen i WinMerge, och det är ett tydligt mönster man ser.
Skillnaderna är samlade till två likartade kluster i slutet på minnet, och i den nya BBT-dumpen är varje värde 0xFF (tomt), så jag tolkar det som att jag har lyckats med att inte ärva irrelevanta poster från det gamla chippets Bad Block Table till det nya chippet.

Så här ser det ut i WinMerge:
BBT-diff1.png
BBT-diff2.png
Systemarean där tabellen ligger kan man väl anta är dubblerad som vanligt, för att fånga bitfel just där.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2964
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Philips 60PFL8708S/12 60" TV dog tvärt

Inlägg av Danny »

Tack för informationen. När jag får nanden, och har kraft och ork ska jag ta tag i detta.
:tumupp:
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14861
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Philips 60PFL8708S/12 60" TV dog tvärt

Inlägg av mrfrenzy »

Jag har dålig erfarenhet av sådana testclip i utrustning som man inte har stenkoll på hur mjukvaran är konstruerad.
Har man otur så kan processorn spänningssättas och börja läsa/skriva till eeprom med risk att kommandon blandas och man raderar information på fel adress.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Philips 60PFL8708S/12 60" TV dog tvärt

Inlägg av breflabb »

Det är ju därför ingen av servicecentra lägger större tid på sådana jobb
utan dom byter moderkort som är förprogrammerat. Vem skulle betala för alla
dom timmarna för att fixa en TV. INGEN. Så man skall inte degradera TV teknikerna som
TS uttalande som "Jag gjorde rundringningar till TV-reparatörer i stan och kranskommunerna, och ingen av dem erbjöd reparationer på komponentnivå.
Flera av dem förstod inte ens vad jag pratade om när jag nämnde BG"

Att dom inte förstog det kan bero på att dom inte är datahackare,utan just TV reparatörer
Maalobs
Inlägg: 1299
Blev medlem: 3 februari 2005, 14:35:15
Ort: Stockholm

Re: Philips 60PFL8708S/12 60" TV dog tvärt

Inlägg av Maalobs »

Vad pratar du om, det är ju du med dina många diagnoser om mjukvarufel i Andersson TVs som hade bildat min uppfattning om att det här är det nya normala för reparatörer idag.
Jag försöker inte degradera någon utan jag rapporterade en observation som förbryllade mig eftersom jag vid det laget redan hade gjort så mycket efterforskning på egen hand, att jag hade förstått att BGA reflow är ett jättevanligt reparationsmoment på platt-TVs, men ingen av firmorna i Stockholm utom en hade ens hört talas om det.

Att ingen gör reparationer på den här nivån stämmer inte; Youtube är fullt av reparatörsfirmor med egna kanaler där de visar precis hur de felsöker och reparerar både BGA-fel och korrupta firmware, likaså tysken Alpengeist med sin tv-reparatörsblog.
Flera webforum för engagerade reparatörer har samlat stora bibliotek av referensdumpar av olika firmware-minnen från serier av TV-modeller och datorer, där medlemmarna hjälper varann genom att kontinuerligt underhålla samlingen.
Det behövs inga "datahackers" för de här feltyperna, det räcker med kompetens i lödning och att kunna peka och klicka i ett flashningsprogram.
Allt finns tillgängligt på internet för den som är villig att lära sig, precis som på det här forumet. :)

Att jag går in på detaljer in absurdum i det jag beskriver i den här tråden, är för att jag försöker vara så pedagogisk jag kan för nästa stackare på forumet som råkar ut för samma problem.
Småprogrammen för textbehandling som jag har beskrivit är sådant jag använder i mitt jobb som tekniker när jag måste hitta felaktigheter i misslyckade data-importer som de dyra affärssystemskonsulterna har orsakat, så jag visar med det jag känner till hur jag hittade sätt att systematiskt försöka bekräfta korrekt resultat i flashningsmomenten i tråden.
Det kanske finns bättre sätt eller det kanske inte behövs alls, men jag är nybörjare i det här så även för min egen skull vill jag säkerställa varje steg jag tar. :)
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Philips 60PFL8708S/12 60" TV dog tvärt

Inlägg av breflabb »

Sorry, men du är långt borta från verkligheten. Det är svårt om inte omöjligt att
jämföra Sverige med dom flesta andra länder. I Sverige lagas det inte så många
TV apparater som är mer än 3-4 år gamla. Begär man 500-800 kronor för felsökning som kan ta ganska
lång tid för att kunna ge ett hållbart kostnadsförslag så backar dom flesta med
orden"jag köper en ny istället". Dessutom så kan man köpa en begagnad 40-42 tummare
för 400 kronor. Däremot kan man lägga ut ganska många kronor på gamla 70-80 tals grejer.
Du får gärna hålla på med din TV i åra tal,men det håller inte för en verkstad.
Maalobs
Inlägg: 1299
Blev medlem: 3 februari 2005, 14:35:15
Ort: Stockholm

Re: Philips 60PFL8708S/12 60" TV dog tvärt

Inlägg av Maalobs »

Ja, det är du som inspirerade mig att fixa det här själv, så tack i alla fall. :)
Skriv svar