Styrning Golvvärme där ett relä avger ett högt störande ljud

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
femman@gmail.com
Inlägg: 14
Blev medlem: 7 mars 2018, 21:56:03

Re: Styrning Golvvärme där ett relä avger ett högt störande

Inlägg av femman@gmail.com »

Hej igen!

Förra veckan var jag uppe till vår vinterstuga och då lödde jag bort reläet uppe till vänster på kretskortet(det som har vibrerat och gett ett högt brummande ljud emellanåt), och hörde efter det inget mer ljud!

Verkar som det fungerar, men får facit nu under helgen, då vi ska dit igen, så rapport om läget kommer!

Vågade löda bort reläet, då det ska vara till att styra cirkulationspumpen av och på, men kortet har inte den funktionen inkopplad till vår golvvärme, utan pumpen går konstant!

Inte många watt att spara med den funktionen, men det är väl speciellt sommartid kanske om man ibland vill "motionera" en anläggning som kanske knappt rör på sig när det är varmt(min gissning)?!

Tack för alla tips och återkommer med slutgiltig bedömning, efter helgen någon gång!
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Styrning Golvvärme där ett relä avger ett högt störande

Inlägg av hcb »

Tack för att du återkom med lösningen :tumupp:
femman@gmail.com
Inlägg: 14
Blev medlem: 7 mars 2018, 21:56:03

Re: Styrning Golvvärme där ett relä avger ett högt störande

Inlägg av femman@gmail.com »

Hej igen!

Då har vi varit i stugan över julen och inga problem med reglercentralen till golvvärmen, utan allt fungerar som det ska och utan missljud, peppar, peppar;)!

Reglercentralen i sig är inte jättedyr, ca: 2000kr, men klart man hellre lägger de kronorna på andra investeringar!

Tack för hjälpen, med alla idéer!
georg
Inlägg: 51
Blev medlem: 7 mars 2006, 21:38:46

Re: Styrning Golvvärme där ett relä avger ett högt störande

Inlägg av georg »

Kul att läsa tråden! Jag upplever att jag har samma problem med ett identiskt system. Fungerar lösningen med att ta bort relät för pumpen fortfarande? Likväl jag har inte pumpen inkopplad på relät.

Tack!
femman@gmail.com
Inlägg: 14
Blev medlem: 7 mars 2018, 21:56:03

Re: Styrning Golvvärme där ett relä avger ett högt störande

Inlägg av femman@gmail.com »

Hej där och ursäkta jag inte återkopplat direkt, då jag missade ditt inlägg!

Det har fungerat ypperligt, utan missljud eller andra konstigheter, peppar, peppar;), så kan absolut rekommendera lösningen!

Lycka till, bästa hälsningar!

/Erik
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Styrning Golvvärme där ett relä avger ett högt störande

Inlägg av adent »

Fast den borde inte ha låtit... Jag skulle nog bytt kondensatorerna.

Eller, personligen hade jag kollat alla likspänningar med oscilloskop för att se om de är stabila eller med mycket rippel.
(Rippel är när man förvisso har en likspänning men ovanpå den har man en större eller mindre växelspänning som beror på att kondensatorerna inte orkar jämna ut spänningen tillräckligt.)

Lite rippel har man i princip alltid på en likriktad transformator (kanske 2-100mV, någon annan vet nog bättre). Men är det 0.1V (==100mV) växelspänning eller mer skulle jag nog titta på kondensatorerna.

Jag tror du kan mäta detta utan oscilloskop genom att sätta multimetern i AC-läge. Börja att mät upp spänningen på kortet i DC-läge och växla sedan bara multimetern till AC-läge, du bör då få ett värde nära 0 om allt är bra.

MVH: Mikael
georg
Inlägg: 51
Blev medlem: 7 mars 2006, 21:38:46

Re: Styrning Golvvärme där ett relä avger ett högt störande

Inlägg av georg »

För en vecka sedan började relä nr 2 burra vid tillslag. Relät som motionerar ventilerna dagligen (eller när det nu är). Jag bytta kondensatorerna igår och nu fungerar det bra igen. Så det bör vara den riktiga lösningen som så många påpekat. Jag passade på att gå från 100µF 35V 85° till 100µF 50V 105°. Kanske dessa håller lite bättre :)

Taggar denna träd lite mer för att få lite bättre sökbarhet

LK Kopplingsbox NO
Mappi
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 mars 2018, 05:58:29

Re: Styrning Golvvärme där ett relä avger ett högt störande ljud

Inlägg av Mappi »

Jag hakar på några år senare:

Nu har jag det här missljudet och ser i tråden att det verkar vara kondensatorerna som skall bytas.
Kommer dessa kondensatorer funka för detta?

Konstruktionstyp Radialt hållmonterade
Elektr. Kapacitet 100µF
Innehåll 1st
Mått (Ø x L) 6.3 mm x 11 mm
Typ SY 100uF/35V 6,3x11mm
Utförande Low ESR
Normalspänning 35V
RM 2.5mm
Tolerans ± 20%
Temperaturområde -40 - +105°C
Max. temperatur +105°C
Min. temperatur -40°C
Typ av produkt Elektrolyt-kondensator


https://www.conrad.se/p/teapo-sy-100uf3 ... -mm-443974
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Styrning Golvvärme där ett relä avger ett högt störande ljud

Inlägg av adent »

Det tror jag. Bra med högre temperaturtålighet. Men du kan också dra till med högre spänningstålighet.

Denna tror jag skulle fungera oxo, kanske billigare än Conrad också? (men kolla att den passar fysiskt, benavstånd och höjd/diameter)

https://www.electrokit.com/produkt/upw1 ... o8x11-5mm/

Edit: Det där med billigare hade jag helt fel om, då hänger det till 95% på fraktkostnaden :) Nåja.
Mappi
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 mars 2018, 05:58:29

Re: Styrning Golvvärme där ett relä avger ett högt störande ljud

Inlägg av Mappi »

Höjd och diameter fungerar. Det är benavståndet jag undrar mest över. Tänkte om någon kanske visste det redan.
atte
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 november 2021, 10:54:07

Re: Styrning Golvvärme där ett relä avger ett högt störande ljud

Inlägg av atte »

Hej!

Lite sen på bollen, men vi har exakt samma problem. Trodde inte heller det var den där komponenten som levde om, så vi lödde loss och monterade ny transformator istället (en massa lödpunkter, puh). När det brummade även med nya transformatorn insåg jag att det är Zettler AZ762-komponenten som vibrerar och skapar ljudet.

Jag satt och letade webshop som säljer komponenten när jag hittade den här tråden. Men om det är så att den inte behövs alls är det kanske bättre att löda bort den, än att ersätta den? Vad jag förstår så är det enda som vår dosa gör är att ta signal in från fyra givare (fyra rum) och slå på och av fyra kranar för att skicka ut värme i de fyra rummen. Kan det vara så att även vi klarar oss utan den?
Haralt
Inlägg: 2448
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Styrning Golvvärme där ett relä avger ett högt störande ljud

Inlägg av Haralt »

Elektroniken med elektrolytkondensatorerna sitter ovanför rörledningarna som avger värme. Det är alltså inte behaglig rumstemperatur för kondensatorerna utan kanske 30à 40 grader C, och det i åratal.
Elektrolytkondensatorena åldras då snabbare och tappar sin kapacitans. Då kan de inte längre glätta den likriktade växelspänningen utan det ligger växelspänning överlagrad på likspänningen. Det gör att reläet brummar.
Därför gör man lämpligast, som Danny redan sagt, man byter ut kondensatorerna som då kan göra jobbet att glätta och reläet tystnar.
atte
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 november 2021, 10:54:07

Re: Styrning Golvvärme där ett relä avger ett högt störande ljud

Inlägg av atte »

Tack för pedagogiskt svar, Haralt!

Det är med andra ord de här små rackarna jag bör byta först?

Bild
Haralt
Inlägg: 2448
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Styrning Golvvärme där ett relä avger ett högt störande ljud

Inlägg av Haralt »

Om de blå kondensatotrerna tjänar till att glätta(dvs jämna ut den på likströmmen överlagrade växelspänningen, då kan man sätta dit litet större elektrolytkondensatorer än de som sitter där. Det skadar ju inte, blir ju bara bättre. Det nämnde Danny redan för 3 år sedan i denna tråd, att han tyckte de verkade väldigt små för det jobbet de har att göra. Om det nu är 100 mikroFarad är det verkligen inte mycket. Anledningen till att tillverkaren valt så små är väl av ren snödd vinnings skull, samt att de kommer att snabbare förlora sin förmåga och tillverkaren dessutom då får möjligheter att sälja nya kretskort framöver.
atte
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 november 2021, 10:54:07

Re: Styrning Golvvärme där ett relä avger ett högt störande ljud

Inlägg av atte »

Tack för hjälpen! Beställde 35V-kondingar från Conrad (220 uF). Nu lirar det som det ska och inget mer oljud!
Skriv svar