Transformator relationen primär o sekundär spole i Ohm??

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
JockeSE
Inlägg: 1
Blev medlem: 9 november 2018, 12:35:20

Transformator relationen primär o sekundär spole i Ohm??

Inlägg av JockeSE »

Hejsan alla,
Har en shunt med shuntmotor(till värmesystemet) och ett kretskort som gått sönder.
Jag har nu bytt en liten inplastad transformator på kretskortet (hade lossnat) med dom kryptisk beteckningarna
4 5,00 4 705
1,5 VA68 07
Killarna på Siemens sa att det skall va en 24V's transformator
Beställde en på 24V och en på 18V.
Har lött fast den på 24V och shunten fungerar nu perfekt sedan 4 dagar,dom 3 lysdioderna lyser och shuntmotorn rör sig normalt.

MEN då jag mätte resistanserna på primär och sekundärspolen blev jag betänksam.
Orginalet hade: primär: 2.9KOhm och sekundär: 66 Ohm
Den nya på 24V har 3.1KOhm och sekundär: 101 Ohm
Den andra på 18V har: 2.9KOhm resp. 62 Ohm
Hittade på nätet en kille som bytt transformator på exakt samma kretskort och hans hade beteckningarna:
4500 4705.0
220/24 1,5VA 83-10
Så allt tyder ju på 24V
MEN jag oroar mig för att den nya har 101 Ohm mot 66 Ohm innan - tycker skillnaden är väl stor.
Spelar detta någon roll? Vad kan det ev. innebära? För hög eller för låg utspänning?
Borde jag ha satt dit den på 18V istället?
Man kanske inte kan avgöra detta enbart utifrån resistanserna jag uppmätt med mitt digitala mätinstrument?
Efter transformatorn går strömmen till en likriktarbrygga (600V 1A -som jag bytt) och sedan vidare till en spänningsregulator UA7815UC
Något jag bör kolla upp?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32735
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Transformator relationen primär o sekundär spole i Ohm??

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det som egentligen avgör förhållandet mellan in- och utspänningen är förhållandet i varvtal.
Säg att primären (230V) är lindad med 2300 varv (ett exmpel bara), det betyder att det "går 10 varv på varje volt". Ska du ha 24V ut ska du ha en sekundärlindning på 24 × 10 varv, alltså 240 varv.
Om du nu lindar sekundären för att driva en lysdiod kan du ta tunn tråd vilket resulterar i hög resistans om du resistansmäter. Ska du däremot driva en kompressor till frysboxen får du ta grov tråd och mäter då låg resistans.


Ska du använda "ohmmätning" får du mäta impedanserna, alltså "växelspänningsresistansen", vilken är frekvensberoende. Formeln ser då ut så här där p betyder primär, s sekundär och N är varvtalen, V spänningarna och Z impedanserna ("växelspänningsmotståndet")

Bild


Att bara ohmmäta ger dig ingen direkt användbar information mer än att du kan lista ut ungefär var sekundär- och primärlindningar ligger på trafon.


Edit. Tillägger att du ska ha en reglerad spänning på 15V är det klokt att minimera spänningsskillnaden mellan regulator IN och regulator UT, alltså en 18V-trafo är bättre.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Transformator relationen primär o sekundär spole i Ohm??

Inlägg av prototypen »

Men mät vad det är för spänning ut från transformatorn men var beredd att det kan vara 28 volt men så är det med lågt belastade småtrafos, tomgångsspänningen är oftast mycket högre än vid full belastning.

Protte
SeniorLemuren
Inlägg: 7805
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Transformator relationen primär o sekundär spole i Ohm??

Inlägg av SeniorLemuren »

Det enkla svaret är, att om du har rätt spänning ut men högre resistans i lindningarna än originalet, så är den nya gjord för att leverera lägre max ström.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Transformator relationen primär o sekundär spole i Ohm??

Inlägg av arvidb »

... eller ha sämre lastreglering? (Det vill säga variera mer i utspänning beroende på last.)
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6931
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Transformator relationen primär o sekundär spole i Ohm??

Inlägg av Marta »

Men trafon är ju utbytt av en anledning. Resistansen i den gamla kan ju också vara lägre för att den är sönder. Vore den hel fanns där ingen orsak att byta.

Fast 24V nominell spänning från trafon förefaller mycket för 15V stabbad spänning ut. Tomgångsspänningen för en 7815 kan nog t.o.m. vara en aning hög.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Transformator relationen primär o sekundär spole i Ohm??

Inlägg av prototypen »

Kan ju vara mer än elektronik som ska drivas, min shunt, Automix 20 har en enfas asynkronmotor, mycket liten ca 35 mm i diameter och 20 mm lång och det är väl den som satt ribban för strömförsörjningen (max 200mA)

Protte
Skriv svar