Trasig Kemppi Minarc EVO 150 svets

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5287
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Trasig Kemppi Minarc EVO 150 svets

Inlägg av MNorrgren »

Hejsan

Tänkte höra med alla här om någon är kunniga inom svetsar och så. Har en liten Kemppi minarc evo 150 som rubriken säger, den är helt stendöd och jag förstår inte vad som är fel. Har försökt felsöka vad jag kan, har några misstänkta saker men de visar sig inte vara den skyldige.

Har identifierat en trasig IGBT, den hade brutits loss, benen var av, trots den vad skruvad till en fläns, bytt nu. Sedan finns det några misstänkta dioder men verkar hela när jag mätt upp dem. Hittar ingen säkring på kortet heller som verkar trasig heller. Ska försöka ta lite bilder så ni kan se.

Misstänkt starkt någon trafo, då jag inte får något alls ut, ingen lampa, ingenting alls. Stendöd. Men hittar inte heller någon trasig trafo...

Hittar heller ingen info om detta på google, sökt en del men dåligt utbyte på info...

Någon som har något uppenbart eller som har lagat en sådan här förrut??
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Trasig Kemppi Minarc EVO 150 svets

Inlägg av YD1150 »

Svetsen är väl uppdelad i en PFC (effektfaktorkorrigering) och en omvandlare från 400VDC eller vad nu PFC delen ger ut
till passande spänning för svetsning typ 50-60VDC i obelastat till ca 25-30V när ljusbågen är tänd.
Sen kan det finnas en separat mindre strömförsörjning till övrigt som kontrollogik som displayer, mikrocontroller, drivningen
av IGBT m.m.

Fungerar PFC delen som den ska?
Är displayen helt död, i så fall måste strömförsörjningen till den delen fixas först.

En rengöring av kretskortet underlättar felsökningen, isopropanol eller T-röd borde funka som tvättvätska.
slft
Inlägg: 487
Blev medlem: 9 oktober 2009, 10:45:21
Skype: sm6xwe
Ort: Tibro

Re: Trasig Kemppi Minarc EVO 150 svets

Inlägg av slft »

strömbrytaren brukar gå sönder på de där
sladden skall bytas till 3x2,5mm2 enligt serviceorder från kemppi

kolla så du har spänning på dc-bussen (vid de 2 stora kondensatorerna)

//Ola
peo007
Inlägg: 441
Blev medlem: 21 juni 2009, 06:08:43
Ort: Tierp

Re: Trasig Kemppi Minarc EVO 150 svets

Inlägg av peo007 »

Följ inkommande spänning, och mät vart den slutar någonstans.
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5287
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Trasig Kemppi Minarc EVO 150 svets

Inlägg av MNorrgren »

Tackar för alla svar.

Ska försöka följa var jag har spänning någonstans, och se om jag kan härleda var det slutar.

Displayen är helt död, ingenting lyser, inga dioder lyser. Så det är spänningslöst på stora delar i den, frågan är ju då bara var.

Får ta och byta sladden, den är för klen 1,5mm2. Brytaren verkar hel, jag har spänning på kortet. PFC, vet ej hur det fungerar alls, inte speciellt insatt. Vet ej om den är hel eller ej. Tips? Ska tvätta och ta nya bilder med bättre kamera, har ej möjlighet att komma åt den nu bara. Dottern sover precis bredvid. Får försöka ta i morgon.

DS-buss, för en dummer som mig. Vilka delar är det? Sorry, endast ett år på ingenjörsutbildningen räcker inte för mig, numera sjuksköterska :P

Första känslan är precis att strömförsörjning till display, kontroller osv är icke fungerande, men kan iofs vara något annat också. Men det känns rimligt. Inget alls är uppenbart bränt, skadat eller ser ut att ha lidit av någon form av yttre påverkan. Lyckades felsöka mig fram, på min stora TIG att en kretskortsmonterad trafo var kass i primärlindiningen, men denna går jag bet på...
slft
Inlägg: 487
Blev medlem: 9 oktober 2009, 10:45:21
Skype: sm6xwe
Ort: Tibro

Re: Trasig Kemppi Minarc EVO 150 svets

Inlägg av slft »

spänningen kommer in filtreras och likriktas

så du borde ha ca 310volt över de 2 stora kondensatorerna

tror jag har en skrotat evo på firman får ta med den hem och uppdatera mig

//Ola
Per S
Inlägg: 89
Blev medlem: 2 augusti 2009, 20:44:00
Ort: Tomelilla-Brösarp

Re: Trasig Kemppi Minarc EVO 150 svets

Inlägg av Per S »

Hur gick det? Har en minarc evo 180 som var helt död men efter att jag demonterat och inspekterat kortet så startade den igen. Men det hade varit bättre att hitta vad som orsakade felet.
Skriv svar