Logikutmaning!?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
InduktorEmil
Inlägg: 9
Blev medlem: 4 augusti 2016, 21:36:33

Logikutmaning!?

Inlägg av InduktorEmil »

Hej!
Jag har en utmaning jag inte lyckas knäcka. Jag vill styra en 230 volts dos-dimmer från tre gamla original strömbrytare. Jag har hittat en dos-dimmer som ska klara detta med EN från/till brytare - men inte med tre!? Trappfunktion på brytaren är ej möjligt.

Jag behöver alltså en logikkrets som parallellt kan läsa tre från/till brytare och ut ge ev förändringen från/till.

Här är dimmern, men det har inget med frågan att göra.
https://www.eltako.com/fileadmin/downlo ... 2-1_sw.pdf

Observera att denna skiljer sig något från vanliga - önskas ny ljusstyrka ändras tillslagen lampa direkt till av... men som då inte stänger av lampan utan dimmrar lampan upp/ner och du slår åter igen på knappen när du är nöjd med ljuset.

Hur får jag TRE brytare att ge sken av att vara EN?

Mvh
Emil
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Logikutmaning!?

Inlägg av mrfrenzy »

Använd ett växlande relä och koppla utgången från alla brytarna parallellt till ingången på reläet.

Dimmer kopplas så den får spänning när den är inte är draget.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Logikutmaning!?

Inlägg av cjonash »

Enklast (inga extra komponenter förutom brytarna) genom att använda den traditionella modellen med två trappbrytare och en korskopplingsbrytare. Oavsett vilken knapp du trycker på så kommer din krets att växelvis sluta och bryta (som om du bara hade en knapp).

Jag tog mig friheten att modifiera ett schema från Kjell & Co:
korskoppling.png
Du kopplar de två punkterna A och B till dimmerns ingång för strömbrytaren.

Originalschemat (så som den här kopplingen används utan dimmer) och lite mera info hittar du här: https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hu ... allationer
Strömbrytarna kan man nog hitta i de flesta elbutiker, t.ex. här: https://www.elbutik.se/product.html/exx ... y_id=15255 Där kan du välja mellan såväl trapp- och korsbrytare utöver en del andra.

Det framgår inte riktigt av din text om brytaren som skall kopplas till dimmern skall vara återfjädrande. I så fall kan får du montera fjädrar i de brytarna (många märken har förberett för det och säljer passande fjädrar). Funktionen blir den samma. Men allra enklast i det läget är nog ändå att bara parallellkoppla tre vanliga slutande och återfjädrande brytare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
InduktorEmil
Inlägg: 9
Blev medlem: 4 augusti 2016, 21:36:33

Re: Logikutmaning!?

Inlägg av InduktorEmil »

Hej!
Tack för era svar - detta är dock inte en enkel fråga, låt mig förtydliga ytterligare.

Befintliga brytare (återställer/använder original) är gamla, dvs ej återfjädrande.
Dessa har heller inte trappfunktion, då hade det varit enkelt.
Ca 20 brytare över ca 10 lampor blir det totalt i kåken. Så att tvivelaktigt modifiera denna mängd gamla strömbrytare (med en strömförande stålfjäder...) är inget jag tror på eller gärna väljer - om det nu ens är möjligt.

Jag tror absoluta på logiksnurran - att låta förändring på någon av de, för just denna lampa, brytarna (på/av) växla ett relä. XOR eller dylikt, glömt det där idag...

Fler tips eller motfrågor?

Mvh
E
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Logikutmaning!?

Inlägg av danei »

Vad är det för brytare? Eventuellt är de förberedda för fjäder.
InduktorEmil
Inlägg: 9
Blev medlem: 4 augusti 2016, 21:36:33

Re: Logikutmaning!?

Inlägg av InduktorEmil »

Hej!
Tack för input.
Brytarna är som sagt gamla orginalbrytare från 30-talet. Men som förtydligat är det inte lösnings som söks.

Typ så här ser de ut: https://goo.gl/images/4LgVTi

Det är nog snarare logikkretsar som behövs, NOR, XNOR mm logik. Typ köra 5V över brytarna och läsa av dem med logik eller dylikt och få önskad output till ett relä. Även om det är ett 230volts system (eller 220 på den tiden...) så är det ett helt separerat ledningsnätet från starkströmmen och där köras som lågspänning om det behövs.

Men hur löser vi logiken?

E
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Logikutmaning!?

Inlägg av ecenier »

En snabb logisk lösning är ju att använda en liten microprocessor.
Så fort en förändring sker på någon av brytarna så flippas status på en utgång.

Det som sedan kopplas till utgången väljer du själv. Ett SSR eller vanligt relä.

Skulle kanske fungera. Jag hjälper dig med mikroprocessorn i så fall.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Logikutmaning!?

Inlägg av mrfrenzy »

Som jag sade, det behövs ingen logik bara ett relä.

Koppla utgångarna från alla brytare (som gick till lampan) parallellt till reläet. Sedan låter du reläet styra dimmern. Logiken finns i dimmern.
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Logikutmaning!?

Inlägg av ecenier »

Det är ju en galant lösning. Med barn i huset så kan det kanske hända att fler än en brytare flippats, och då får man leta efter vilka brytare som behöver flippas för att stänga av. Eller missar jag något?

Problemet med mitt förslag är att brytarens läge inte är konsekvent.



.
InduktorEmil
Inlägg: 9
Blev medlem: 4 augusti 2016, 21:36:33

Re: Logikutmaning!?

Inlägg av InduktorEmil »

@mrfrenzy
Nä, det kan aldrig fungera med brytarna parallellet. Tex om en brytare redan har tillslaget läge kommer nästa ”förändring” inte upp nå önskad potentialförändring. Ditt förslag fungerar endast med en brytare (då trappsteömbrytare ej används) medans vi ska lösa för tre.
E
InduktorEmil
Inlägg: 9
Blev medlem: 4 augusti 2016, 21:36:33

Re: Logikutmaning!?

Inlägg av InduktorEmil »

@ecenier
Ja, jag tror är din idé med ”logik-lösning” är vad som behövs. Lämplig IC-krets (heter det så?), rätt logik i dess koppling och kanske till sist ett 230 volts relä för att styra (och separera?) dos-dimmern?
E
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Logikutmaning!?

Inlägg av E Kafeman »

Det går tydligen inte koppla brytarna som exor i serie där varje brytare är tvåpolig pol-skiftare eftersom brytarna är enpoliga och inte ska ersättas med annan brytare.
Är det något som hindrar att låta varje brytare styra ett tvåpoligt relä som ger xor-funktion?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Logikutmaning!?

Inlägg av mrfrenzy »

InduktorEmil: Det fungerar om man alltid lämnar brytarna i samma läge, vilket är vad som är tänkt med den dimmern.

Annars är det bara göra som Kafeman säger och ta ett relä per brytare.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Logikutmaning!?

Inlägg av Nerre »

Nej, databladet säger "Styringångar både för återfjädrande samt vanlig strömbrytare."
InduktorEmil
Inlägg: 9
Blev medlem: 4 augusti 2016, 21:36:33

Re: Logikutmaning!?

Inlägg av InduktorEmil »

@E Kafeman
Jaaa, smart, det bör funka. Varje brytare får styra ett tvåpoligt relä. Behöver dock ganska många (20st, eller tex 6st för logiken bara till köket(tre uppsättningar med fyra brytare vardera)).

Är ett frekvent draget relä ett problem? Funderar på att hälften av dem (statistisk) alltid kommer vara ”aktiva” - innebär det då att en spole drar och utgör en ”relä-belastning” när brytaren är sluten?

Jag tar gärna tips på relä? Små fri reläer eller för DIN-skena kanske?
Eller om annan lösning kanske finns?

Tackar!
E
Skriv svar