Helt urladdat gel-batteri. Dödförklarat?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Jolles
Inlägg: 938
Blev medlem: 2 februari 2006, 15:59:35
Ort: Rosersberg, Stockholm
Kontakt:

Helt urladdat gel-batteri. Dödförklarat?

Inlägg av Jolles »

Sedan jag började åka hoj för cirka 10 årsedan så har jag aldrig haft batteriet på underhållsladdning med "smarta laddare" som så många andra, utan jag brukar låta batteriet vara bara och har fram tills nu aldrig behövt byta batteriet. När jag nyligen skulle byta olja i hojjen kollade jag även startmöjligheten eftersom den strax skulle iväg på lite mer omfattande service. Batteriet var ganska trött och orkade inte dra igång, så jag kopplade på laddaren och var nere dan därpå igen. Nu hade jag dock gjort en redig blunder och när jag provade startmotorn dan innan stängde jag av belysningen och glömde tändningen på när jag kopplade på laddningen - så när jag kom tillbaka så var batteriet totalt stendött.

Jag laddade sedan upp batteriet igen men tycker väl inte den har lika bra med kräm längre, så frågan är hur jag kan kontrollera batteriet. Finns det en chans att batteriet bättrar sig allt eftersom det används eller kommer det bara bli sämre?

12V, 12Ah
Gel-batteri
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Helt urladdat gel-batteri. Dödförklarat?

Inlägg av Gizmo »

Vad har batteriet för spänning när du mäter på det?
10 års drift är rätt länge för ett gelbatteri, så jag skulle gissa att det är slut och dags att byta.
Varför inte stoppa in ett litiumjärnfosfatbatteri istället? Lite lättare, och har nästan ingen självurladdning och är kompatibelt.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Helt urladdat gel-batteri. Dödförklarat?

Inlägg av Glenn »

Väldigt länge, speciellt MC-batterier brukar ta fruktansvärt mycket stryk och bara hålla max 5 år även om man sköter dom.

..beror lite på MC också iofs..

Om man inte måste så undviker jag gel-batterier, men tex på min XT600 stod det specifikt att den bara fick ha gelbatterier.
Användarvisningsbild
Jolles
Inlägg: 938
Blev medlem: 2 februari 2006, 15:59:35
Ort: Rosersberg, Stockholm
Kontakt:

Re: Helt urladdat gel-batteri. Dödförklarat?

Inlägg av Jolles »

Den hojjen jag har nu har jag bara haft i runt 5 år, hojjen dessförinnan hade jag i 7-8 nånting (överlappande ett tag) Men först nu när jag helt urladdat batteriet som jag gjort så märker jag av en skillnad, sådär så att hade hojjen inte startat lätt så hade det kunnat bli problem (från helt fullladdat).

Åkte och besiktade idag, mätte direkt när jag kopplade bort laddaren till 13.8V, när jag var tillbaka igen mätte det 13.18V

Jag kan inte mycket om batterier och på hojj så tycker jag det låter som att folk generellt byter oftare än vad jag gör. Vad har gel-batterier för nackdelar gentemot litiumjärnfosfatbatteri eller vad mer som finns att välja mellan?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Helt urladdat gel-batteri. Dödförklarat?

Inlägg av Henry »

Vet inte hur det funkat med silver-kalcium, men de kostar väl mer men håller dock länge vad jag förstått. Vet dock ej om de finns i mindre format än vanliga bilbatterier, men borde väl.

Hade ett i bilen som var från -01. 2012 tror jag det var snodde chefen på den anrika Ford firman det när bilen var inlämnad för vanligt underhåll. Batteriet hade fungerat helt perfekt i 11 år och det användes dagligen och funkade direkt oavsett temp ute ingen seghet eller något bara start som vilken dag som helst.
Fossingarna
Inlägg: 205
Blev medlem: 8 mars 2016, 11:41:49
Ort: Hurva

Re: Helt urladdat gel-batteri. Dödförklarat?

Inlägg av Fossingarna »

Mitt mc-batteri, börjar bli lite segt nu, efter minst 3 urladdningar till mellan 1-2V polspänning, och monterat april-maj 2007, dock underhållsladdas det kontinuerligt med en Ctek-laddare som är ännu äldre.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Helt urladdat gel-batteri. Dödförklarat?

Inlägg av xxargs »

MC skakar och vibrerar så det kan finnas orsak varför man förespråkar gelbatterier på en del MC-modeller som vibrerar extra för att få något så när livslängd på batteriet.

---

Batterier åldras - så är det bara, står det med för låg polspänning så sulfateras de så småningom - är det i 'float' och mer okänslig underhållsladdning i området 13.6 Volt så är korrosionsdöden inte ovanligt och det sista sucket brukar vara vid en provstart och den sista tunna blymetalledaren smälter av när batteriet försöker veva igång motorn.


Skall du mäta spänningen efter en laddning för att bedömma syrahalten och därmed kemiska laddstatusen så måste batteriet stå med oanslutna poler minst 24 timmar, helst 48 timmar innan det ger trovärdig spänningsnivå som speglar syra-halten i batteriet. - kort efter laddning så är spänningen höjd för att plattorna har absorberat syre resp väte på sina plattor och agerar lite som bränsleceller vid första urladdningen kort efter laddningen och spänningen är högre än vad som motsvarar syrahalten - det tar upp till ett par dygn innan syre/vätet är borta ur plattorna av olika biprocesser i batteriet och därmed spänningen normaliserad.

AGM-batterier brukar ha en smula högre spänning för samma laddnivå som våta batterier med flytande elektrolyt.
Gel är ofta att betrakta samma som våta batterier.

12.8 Volt brukar vara fulladdat för våta batterier medans AGM-batterier kan lägga sig precis runt 13 Volt efter 2 dygns vila. är spänningen 12.6 Volt och nedåt efter 2 dygn så är halva kapaciteten borta i sulfatering och detta kan man inte få tillbaka igen i form av laddning utan det är permanent kapacitetsförlust. För våta batterier som går under 12.5 Volt efter 2 dygn med öppna poler så är det heller inte mycket att räkna med på batteriet utan en stor del av kapaciteten är borta mha sulfatering.
Användarvisningsbild
Jolles
Inlägg: 938
Blev medlem: 2 februari 2006, 15:59:35
Ort: Rosersberg, Stockholm
Kontakt:

Re: Helt urladdat gel-batteri. Dödförklarat?

Inlägg av Jolles »

Intressant! Jag ska se till att mäta igen efter ett par dagar utan laddning då!
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Helt urladdat gel-batteri. Dödförklarat?

Inlägg av Glenn »

Jag vet inte hur det funkar på gelbatterier men jag lyckades ju få ett "vått" batteri som stått oladdat i många år fungerande igen genom baklängesladdning.

Laddade ur det helt, laddade sen baklänges med "dum" laddare i nån timma, och sen CTEK i nån vecka, det bubblade rejält i batteriet och jag fylld epå vatten ett par gånger. (batteriet stod utomhus), sen när det slutade bubbla satte jag i det i bilen och det fungerade hur bra som helst. ..Till min stora förvåning kan jag tillägga.

..Normalt sett vänder man tillbaka polerna efter att man gjort det där men i mitt fall var det en fördel att polerna hade bytt plats så jag bara märkte dom tydligt.
Skriv svar