Laga fjärrkontroll

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Laga fjärrkontroll

Inlägg av breflabb »

Det kan sitta i flera år om man gör som jag beskrev.
Det stora problemet är att gummimattan börjar svettas med tiden
o då måste man göra rent och göra om proceduren. Annars är det kanonenkelt
Pucco
Inlägg: 880
Blev medlem: 11 december 2006, 14:48:08
Ort: Linköping

Re: Laga fjärrkontroll

Inlägg av Pucco »

Jag tycker att bästa sättet att rengöra en fjärrkontroll är att använda vanligt diskmedel och vatten.
Rikligt med diskmedel och använd fingrarna och så varmt vatten som fingrarna tål.
Diska alla delar. Gummimatta, kretskort och mekanik. Sen lägger man delarna varmt så fukten kan dunsta.

Problemet är ju oftast inte slitage utan att silikonolja läcker ut ur gummiknapparna och lägger sig som en isolerande hinna.
Polymeriseringen av silikonoljan till gummi är inte hundraprocentig utan små rester finns kvar som sen masseras fram efter en tid.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Laga fjärrkontroll

Inlägg av Icecap »

Jag håller helt med Pucco. Den kletiga hinnan som kommer är kanske silikonolja - men definitivt också "fingerrester" i form av hudfett, matrester och annat intressant. Vatten och diskmedel är mycket bra medel där.
ziw
Inlägg: 92
Blev medlem: 15 mars 2014, 19:58:07
Ort: Sundsvall

Re: Laga fjärrkontroll

Inlägg av ziw »

Det går visst med en bit aluminiumfolie som limmas fast med silikonlim.
En sån lagning har funkat i ca 3 år i fjärrkontrollen i föreningens bastu.

/ziw
FixarMatte
Inlägg: 3
Blev medlem: 8 mars 2019, 01:23:26

Re: Laga fjärrkontroll

Inlägg av FixarMatte »

Jag har, (som Platis beskrev så bra 15.42 2018-04-30), lyckats ful-laga en fjärrkontroll genom att skära av en bit av tryckkuddarna, och limma på tryckkuddar från en annan fjärrkontroll. :wink:

Nu stod jag inför att byta ut lysdioden i en fjärrkontroll och testade att flytta över IR-dioden, från en annan fjärrkontroll, och det verkar funka med. :)
Skriv svar