Livsfarliga Elprylar 2017

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14891
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Livsfarliga Elprylar 2017

Inlägg av rikkitikkitavi »

Kvarndamm...

I love the smäll of dust explosions in the morning.

Fast det är mera i silona iofs.
peolah
EF Sponsor
Inlägg: 502
Blev medlem: 22 mars 2010, 02:10:47

Re: Livsfarliga Elprylar 2017

Inlägg av peolah »

Bumpar tråden lite sent, men jag var skribent i tråden innan och beskrev ett felkopplat sladdställ som kunde resulterat i en allvarlig olycka på en fabrikslokal utan jordfelsbrytare. Jag har fått frågan om att visa kablaget - tog en bild nu !

Nätsäkringen gick när kunden skulle koppla in en ny VGA kabel eftersom bilden fladdrade. (inte så konstigt) då denna apparatsladd användes till skärmen och när kunden satte i VGA kablaget så gick nätsäkringen. Jag felsökte som tur var som man skall, dvs att inte lita på sladdställ eller färger på kablar.

Den klippta stickproppen var alltså rätt kopplad avseende färgerna, har sparat sladdstället (men klippt och märkt den med varning felkopplad). Det är ett känt märke av kablage från Tyskland. Om dom sedan anlitar Kina eller andra länder för tillverkningen vet jag inte. Vill bara avsluta tråden rätt! Kommer inte att ge mer information om fabrikat.

Bild
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Re: Livsfarliga Elprylar 2017

Inlägg av helmut »

peolah skrev:Men 600 är ju lite mer än 0

Att sedan du nämner Darwins pris är ju riktigt snällt av dig. Var ju en Kinesisk tjej som dog i sömnen av en laddares som iofs var
en billig kinesisk nätkabel som tjejen lindat med eltejp, tycker du hon som 13 - 14 årig skall utnämnas postumt till Darwins pris.

:tumner:
Måste vara fake news eftersom laddaren lämnar ca 6 volt och hon låg på mobilen som var under laddning. Resultatet var att kontakten bröts sönder och flickan borde då ha fått i sig den dödliga spänningen av sex volt.
Skulle det ha varit 230 volt in till mobilen skulle den nog tidigare gått upp i rök redan innan hon gick och la sig. Med tanke på hur en mobilladdare är konstruerad ska det inte finnas någon kontakt mellan 230 volt och utgången eftersom dosan innehåller en elektronisk transformator med en lindning till primär och sekundär sidan.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3509
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Livsfarliga Elprylar 2017

Inlägg av lond »

Dock har det visat sig att när man öppnat USB-laddare, så har isolationavståndet mellan 230V och 5V var i en del fall ca 1mm :( :(

Kolla bara på de som BigClive plocka isär på YT.



/// Marcus
Senast redigerad av lond 10 juni 2019, 23:09:16, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14858
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Livsfarliga Elprylar 2017

Inlägg av mrfrenzy »

helmut: om det blir överslag mellan ena polen på primärsidan mot ena polen på sekundärsidan så kan telefonen fortfarande laddas utmärkt fast det är livsfarligt att vidröra stiften.

Prova följande experiment (det är livsfarligt om du inte är försiktig):
Tag en gammal julgransbelysning med glödlampor. Dom använder lampor som ska ha 14V.
Skruva ur en lampa och mät spänning mellan ett av stiften och jord. Din multimeter kommer att visa 230V. Lampan går inte sönder!

Skulle du kunna komma åt att mäta med alla lampor monterade så det lyser kommer du se 230V på första lampan, 216V på nästa lampa osv.
Olle61
Inlägg: 370
Blev medlem: 26 februari 2009, 18:04:25

Re: Livsfarliga Elprylar 2017

Inlägg av Olle61 »

Här är ett färskt svenskt exempel som kunde slutat riktigt illa:
https://www.falkopingstidning.se/articl ... er-tungan/

Jag gillar inte riktigt uttalandet från experten: "Man ska inte köpa när de är för billiga, kostar de 49 eller 99 kronor ska man dra öronen åt sig. Vi brukar säga att man får vad man betalar för, konstaterar Martin Gustafsson."

IKEA har umärkta laddare just i den prisklassen.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32774
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Livsfarliga Elprylar 2017

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Snålheten bedrar visheten.

Måste kommentera artikeln dock.
fick 230 volt genom örat
Vad jag vet är spänning en skalär som saknar riktning. Det innebär att spänningen aldrig går genom någonting. Strömmen gör det.
Skriv svar