Batterier - stepUp - VDF - elmotor?
Batterier - stepUp - VDF - elmotor?
Såå, jag har en idé..
Teoretiskt sett ser jag inga problem till varför det inte skulle fungera, men jag kan säkert ha missat något.
Tanken är att bygga ett "mindre" (400-800kg) elfordon.
Så jag funderade över passande elmotorer, behöver minst 4-5kW konstant effekt. Insåg snabbt att det är svårt att hitta borstade dc-motorer med tillräckligt lågt varvtal.
Jag började då fundera på vanliga asynkron/induktionsmotorer och driva en/två såna med en frekvensomvandlare.
Att det då skulle bli:
Batteripack(24-48V) -> stepUp/boost omvanldare (≈230/480VDC) -> DCbus'en på en frekvensomvandlare -> Elmotor/er
Frågorna är eg:
1. Är det något katastrofalt fel i min "plan"?
2. Var hittar jag DC stepUp omvandlare som kan seriekopplas (separerad jord) eller en stor som klarar kraven?
3. Fungerar det generellt att direkt mata DCbus'en på en frekvensomvandlare? Jag vet att det finns dom med separat ingång för just det men nu söker jag mer "ekonomiska" alternativ
Det gör inget om det inte är världens mest driftsäkra maskin, mest en kul grej
Teoretiskt sett ser jag inga problem till varför det inte skulle fungera, men jag kan säkert ha missat något.
Tanken är att bygga ett "mindre" (400-800kg) elfordon.
Så jag funderade över passande elmotorer, behöver minst 4-5kW konstant effekt. Insåg snabbt att det är svårt att hitta borstade dc-motorer med tillräckligt lågt varvtal.
Jag började då fundera på vanliga asynkron/induktionsmotorer och driva en/två såna med en frekvensomvandlare.
Att det då skulle bli:
Batteripack(24-48V) -> stepUp/boost omvanldare (≈230/480VDC) -> DCbus'en på en frekvensomvandlare -> Elmotor/er
Frågorna är eg:
1. Är det något katastrofalt fel i min "plan"?
2. Var hittar jag DC stepUp omvandlare som kan seriekopplas (separerad jord) eller en stor som klarar kraven?
3. Fungerar det generellt att direkt mata DCbus'en på en frekvensomvandlare? Jag vet att det finns dom med separat ingång för just det men nu söker jag mer "ekonomiska" alternativ
Det gör inget om det inte är världens mest driftsäkra maskin, mest en kul grej
- tecno
- Inlägg: 27040
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Batterier - stepUp - VDF - elmotor?
Finns ju växellådor att haka på!Insåg snabbt att det är svårt att hitta borstade dc-motorer med tillräckligt lågt varvtal.
Re: Batterier - stepUp - VDF - elmotor?
Något tips på en motor och växellåda som passar?
2-3kW vid 300-500rpm på utgående axel
2-3kW vid 300-500rpm på utgående axel
- tecno
- Inlägg: 27040
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Batterier - stepUp - VDF - elmotor?
Säg att en DC snurra ger 3000 rpm nominellt som du växlar ner 5-6 gånger så lär du ju inte behöva 2-3kW snurror till att börja med och då bör det finnas en hoper med DC snurror att få tag på. Loda igenom Ebay och se vad du kan hitta.
Re: Batterier - stepUp - VDF - elmotor?
Drivning med DC av VFD'n borde gå utmärkt, mjukstart och EMC filter på ledningen.
Kan du inte seriekoppla batterierna så du får rätt spänning direkt
100st 18650 blir väl inte ens en kWh.
Kan du inte seriekoppla batterierna så du får rätt spänning direkt
100st 18650 blir väl inte ens en kWh.
Re: Batterier - stepUp - VDF - elmotor?
tecno:
Som jag skrev i första posten så behöver maskinen klara 4-5kW konstant effektuttag.
Kollade som hastigast på ebay, men hittar inget som passar mina kriterier och som passar börsen.
Vanliga 3fas-motorer ligger ju och skräpar överallt, kanske till och med har passande i "lagret" redan
nifelhiem:
Funderade på att att seriekoppla batterier för att få passande spänning direkt, men jag tror det är fler nackdelar än fördelar.
-Väldigt varierande spänning beroende på laddstatus
-Knepigt att ladda på ett bra/enkelt/säkert sätt
-"Svårt" att felsöka och reparera om en cell dör
Jag tänker använda blybatterier då dom är lättare att hitta och för att jag behöver vikten.
Som jag skrev i första posten så behöver maskinen klara 4-5kW konstant effektuttag.
Kollade som hastigast på ebay, men hittar inget som passar mina kriterier och som passar börsen.
Vanliga 3fas-motorer ligger ju och skräpar överallt, kanske till och med har passande i "lagret" redan
nifelhiem:
Funderade på att att seriekoppla batterier för att få passande spänning direkt, men jag tror det är fler nackdelar än fördelar.
-Väldigt varierande spänning beroende på laddstatus
-Knepigt att ladda på ett bra/enkelt/säkert sätt
-"Svårt" att felsöka och reparera om en cell dör
Jag tänker använda blybatterier då dom är lättare att hitta och för att jag behöver vikten.
Re: Batterier - stepUp - VDF - elmotor?
Här är en stor modellmotor med styrning
https://hobbyking.com/en_us/9235-100kv- ... motor.html
https://hobbyking.com/en_us/aerostar-ad ... -opto.html
https://hobbyking.com/en_us/9235-100kv- ... motor.html
https://hobbyking.com/en_us/aerostar-ad ... -opto.html
Re: Batterier - stepUp - VDF - elmotor?
Rätta mig om jag har fel men,
BLDC motorer utan hall-givare och anpassat ESC har nära noll startmoment? (Relativt tung maskin som ska kunna köras väldigt sakta)
2800W som det står på den där lär man ju aldrig kunna hålla konstant utan ordentlig forcerad kylning, och kanske inte ens med det?
BLDC motorer utan hall-givare och anpassat ESC har nära noll startmoment? (Relativt tung maskin som ska kunna köras väldigt sakta)
2800W som det står på den där lär man ju aldrig kunna hålla konstant utan ordentlig forcerad kylning, och kanske inte ens med det?
Re: Batterier - stepUp - VDF - elmotor?
Det stämmer, om det överhuvudtaget går så blir det problem med coggning.
Kanske lite mer passande...
http://www.revolt.org.il/rv-120-model/rv-120-regular/
http://kellycontroller.com/keb72600x24v ... p-278.html
Kanske lite mer passande...
http://www.revolt.org.il/rv-120-model/rv-120-regular/
http://kellycontroller.com/keb72600x24v ... p-278.html
Re: Batterier - stepUp - VDF - elmotor?
Sverige:
Mest intressant hittills, dock "onödigt" dyrt för min smak
Jag kom på en sak, 2.2/3kW motorer går ju (i regel) att Y-kopplas för att köras på 230V.
Då behöver jag ju "bara" ca 18st 12V batterier
Kollade prislistan på jobbet lite, fler mindre batterier blir nästan dubbelt så dyrt som motsvarande 250Ah..
Så vad har jag för alternativ när det kommer till att få 24-48Vdc upp till ca 230Vdc?
Mest intressant hittills, dock "onödigt" dyrt för min smak
Jag kom på en sak, 2.2/3kW motorer går ju (i regel) att Y-kopplas för att köras på 230V.
Då behöver jag ju "bara" ca 18st 12V batterier
Kollade prislistan på jobbet lite, fler mindre batterier blir nästan dubbelt så dyrt som motsvarande 250Ah..
Så vad har jag för alternativ när det kommer till att få 24-48Vdc upp till ca 230Vdc?
Re: Batterier - stepUp - VDF - elmotor?
Dc-mellanledet på en 230v frekvensomriktare är väl 320vdc.
Re: Batterier - stepUp - VDF - elmotor?
Leta reda på en skrotad eltruck för både motor och drivare.