nivå på matematik för att ha elektronik som hobby?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
humancentipede
Inlägg: 6
Blev medlem: 13 augusti 2017, 15:33:02

nivå på matematik för att ha elektronik som hobby?

Inlägg av humancentipede »

Jag har börjat bli lite intresserad av elektronik , kan inte göra så avancerade saker än.
Däremot börjar jag inse att det krävs att man är väldigt bra på matematik..typ charlie eppes skills för vissa grejer.. men hur mkt är rimligt?
Vilka områden ska man fokusera på att lära sig? : 8)
t ex ..om jag en helg är uttråkad och skulle får för mig att snickra ihop en helanalog moogsynth .. fm-radio .. eller nån annan gång en talande äggklocka med 7-segment leds osv.. som även kan hålla reda på ugnstemperaturen eller visa luftfuktigheten..
Att kunna öppna The art of elecronics ..och fatta trollformlerna med samma självklarhet som att snyta sig ..eller databladen tillhörande valfri komponent och hur man implementerar dom i en krets.... :yeahright:
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43148
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: nivå på matematik för att ha elektronik som hobby?

Inlägg av sodjan »

Man kan nog generellt säga (i alla fall enligt mig :-) ) att traditionell
analog elektronik (typ de syntar och annat som du nämner) kräver
lite mer matematik kunskaper än den elektronik som rör sig runt
mikroprocessorer och programmering. En talande äggklocka
tycker jag ligger inom det senare fältet... :-)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: nivå på matematik för att ha elektronik som hobby?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

De fyra räknesätten ... gymnasiematte kan jag tycka räcka fast jag misstänker att dagens gymnasiematte motsvarar vad jag läste i nian.
Men de fyra räknesätten, kunna elementära funktioner (trigonometriska, exponentiella, ogaritmiska) och komplexa tal (jw).

Sedan har du en hel del verktyg på nätet i form av applikationer, scheman och, i vissa fall även, olika onlinekalkylatorer.

Vi är nog en och annan som har en hel del högskole- och universitetspoäng i matematik men tidens tand har knaprat i sig en del av färdigheterna men jag känner mig inte handikap ... funktionshindrad.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2140
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: nivå på matematik för att ha elektronik som hobby?

Inlägg av LeCanard »

Som allt annat. Underhåller man inte sina färdigheter, så falnar de så småningom.
Den en gång så lysande skolfranskan sträcker sig numera till att beställa mat och dryck ( "Garsång! Foa grah eh tjampanj, sill vo plä" ) samt en och annan svordom.
Senast redigerad av LeCanard 14 september 2017, 07:50:17, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: nivå på matematik för att ha elektronik som hobby?

Inlägg av psynoise »

Jag kom ihåg när jag lärde mig komplexa tal i gymnasiet. Plötsligt fanns det så mycket litteratur inom elektronik som jag kunde förstå mig på. Bode plot, poler, nollställen, stabilitet,,, Senare läste jag även alla obligatoriska matematikkurser på civilingenjörsprogrammet elektroteknik men det är främst gymnasiematematiken jag använder som elektronikkonstruktör. Däremot är Laplace bra att känna till, men några härledningar är bara onödigt att lära sig. Wolfram Alpha brukar räcka gott för de problem jag ställs inför.

http://www.wolframalpha.com/
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: nivå på matematik för att ha elektronik som hobby?

Inlägg av psynoise »

humancentipede skrev:Att kunna öppna The art of elecronics ..och fatta trollformlerna med samma självklarhet som att snyta sig
Jag har aldrig förstått hur The art of elecronics blev så populär. Den boken listar bara upp en massa formler utan någon förklaring eller beskrivning av modellen som används. För mig ger det inte särskilt mycket förståelse. Men med komplexa tal och lite kretsanalyskunskaper kan du enkelt själv räkna ut det mesta som står i den boken och många andra kretsar också.
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: nivå på matematik för att ha elektronik som hobby?

Inlägg av Pedalosaurus »

Bli inte avskräckt. För att börja göra lite småprojekt behöver du inte kunna räkna. Man följer byggbeskrivningar. Sedan lär man sig på vägen. Sedan är det ju så att man följer vissa elektroniska grundprinciper. Man sitter inte och räknar ut hur en viss krets ska fungera hela tiden. Det finns mängder med olika exempel på nätet och inte minst hos tillverkarna av komponenter. Matematik är nog bra men kreativitet är bättre enligt min ringa mening.

Måste bara tillägga att jag har byggt väldigt mycket effektboxar för gitarr mm och då använder man öronen och inte matematiken :D För mig har det alltid varit viktigare att vara kreativ och ha kul, inte sitta och traggla med matte :roll:
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: nivå på matematik för att ha elektronik som hobby?

Inlägg av lillahuset »

Här på forumet gissar jag att det är under hundra som kan räkna "på riktigt". Sedan har du kanske några hundra som "kan" räkna. Resten ser nog mest förtvivlade ut om det dyker upp matte. Du är mao i gott sällskap. 8)
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: nivå på matematik för att ha elektronik som hobby?

Inlägg av Nerre »

Det beror rätt mycket på vad man tänker räkna på.

För enkel likströmselektronik så klarar man sig väl med högstadiematte. De fyra räknesätten, kvadrering och kvadratrot.

Då klarar man även enklare RC/LC-länkar (tidskonstant och resonansfrekvens kan man räkna ut med multiplikation och division). Och man kan räkna på transistorsteg, kylning och såna grejer.

Men ska man hålla på mycket med växelström, som ljud och radiofrekvens, så behöver man nog ha lite mer förståelse. Komplexa tal underlättar enormt, men bara att förstå sinus-funktioner och fasförskjutning räcker rätt långt. Derivering och integrering är bra att kunna här också, även om man inte använder det så ofta. Jag gissar att det får räknas som gymnasiematte.

Med mer komplex signalhantering så tror jag det är ett måste att förstå transformer. Det är jag osäker på om man läser på gymnasienivå, jag tror inte jag läste det förrän på högskolan. Fourier och Z-transform vill jag minnas att vi tragglade mest.

Enklare ekvationssystem kan underlätta om man håller på med komplexa nät, men jag tror inte att matrisberäkningar är så användbart. Jag vill minnas att vi ställde upp matriser med Kirchhoffs lagar för att räkna på komplexa nät, men det var ju "konstruerade" problem, inga av de kretsarna kändes som de kom från verkligheten direkt. Ofta handlade det om att förenkla ett komplext nät till en enkel ekvivalent (15 motstånd som blev 3). Jag tror inte jag har räknat med komplexa tal i matriser...

Sen vill jag nog påstå att matten i elektronik inte direkt handlar om att veta hur man räknar, utan att veta vad man ska använda för form av beräkning i det aktuella läget.

En sån sak som att räkna ut arbetspunkten för ett GE-steg är väldigt enkelt om man gör sakerna i rätt ordning, men försöker man i fel ordning är det kört.
SvenW
Inlägg: 1116
Blev medlem: 24 april 2007, 16:23:10
Ort: Göteborg

Re: nivå på matematik för att ha elektronik som hobby?

Inlägg av SvenW »

Minns en diskussion på sci.electronics.design.
Någon där tyckte att saker som frevensdiagram och Bode-plottar
inte hade någonting men matematik att göra.
Det var liksom praktiska självklarheter för honom.

Så visst, är man tillräckligt inne i det praktiska så kan
man klara sig långt.

Även geniet Oliver Heaviside lär ha varit autodidakt.
Han studerade inte så mycket matte, han utvecklade den själv.
Med egna formalismer som sedan andra lärde sig använda.
Men han var ett geni, som sagt, och telegrafare.

Ett annat 'geni' är Winfield Hills, författaren av 'The art of elecronics'.
Har haft lite små diskussioner med honom just på sci.electronics.design.
Säkert den mest kunnige elektronikare jag har haft kontakt med.
Också en praktisk man såvitt jag kan bedöma.

Att läsa den boken är en bra ingång.
Och bra matte att lära sig är komplexa tal och Laplacetransformer.
Men vilken väg man ska gå beror väl på vart man vill komma.
Praktikervägen är nog den bästa vägen till verklig kunskap.
Men kanske inte den kortaste.
Pajn
Inlägg: 1160
Blev medlem: 6 juni 2008, 19:14:29
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: nivå på matematik för att ha elektronik som hobby?

Inlägg av Pajn »

Plus, minus, gånger, delat. I några enstaka fall är potenser och roten ur (vilket dock bara är ett krångligt sätt att räkna med potenser) också lite användbara.
Men då pysslar ju jag med digitala saker. Pillar du med analoga kretsar, ljud och annat elände så kan jag anta att det blir lite jävligare.

Så ja, hur långt är ett snöre? :)

EDIT: Att förstå olika baser är väl visserligen matematik också. Bin och hex är vardagsmat i den digitala världen.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: nivå på matematik för att ha elektronik som hobby?

Inlägg av lillahuset »

Som bekant finns det 10 sorters människor i världen. De som förstår binära tal och de som inte gör det. 8)
Pajn
Inlägg: 1160
Blev medlem: 6 juni 2008, 19:14:29
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: nivå på matematik för att ha elektronik som hobby?

Inlägg av Pajn »

Du får skriva 0b10 om inte jag ska börja läsa det som 10 och sedan ändra det till 10 är jag läst tillräckligt långt för att förstå vad som händer :roll:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: nivå på matematik för att ha elektronik som hobby?

Inlägg av TomasL »

Det beror hel och hållet på hur djupt du vill gå.
Du behöver allt från förskolemattematik till högre universitetskurser, det hela beror på vilken nivå du vill lägga dig på.
Så här i början föreslår jag att du börjar med lite enkla icke kunskapskrävande projekt, eftersom matten bara är en liten del i det hela. Förståelse om hur komponenterna fungerar och varför är den andra, ofta lite mer komplexa biten.
Det bästa är egentligen, om du är helt grön, att försöka hitta några elektronikböcker från 70-talet på ditt lokala bibliotek.
Markesjö (tror jag) skrev en mängd väldigt "pedagogiska" böcker, där man på den tiden byggde saker på spikplatta.
Ett annat alternativ är ju en sån där elektronik-labbsats, dock brukar de inte vara så pedagogiska med förklaringarna, men de spänner, och har komponenter för de flesta discipliner.
Och man kan ju kombinera dessa med böckerna från 70-talet.
Börja med en multivibrator, räkna sedan fram nya komponentvärden för att ändra frekvensen, typ.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: nivå på matematik för att ha elektronik som hobby?

Inlägg av Klas-Kenny »

Så länge man inte ska göra ganska så "hardcore" grejer behöver sällan räkna särskilt mycket.
Men! Det är bra (men inte absolut nödvändigt) att ha en lite grundläggande förståelse och känsla för vissa saker. Exempelvis integraler och derivator.

Sen är det överlag ganska så stor skillnad på analogt och digitalt.
Analogt blir lätt lite mer matte, digitalt blir mest grävande i datablad. Så där är nästan engelskakunskaper viktigare än mattekunskaper. :humm:

Sen ska man ju inte vara rädd för att lära sig saker heller. Även matte och annat går att lära sig mer om allt eftersom man inser att man behöver det. :)
Skriv svar