Negativ jongenerator - bygga drivare för joniseringsrör

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Negativ jongenerator - bygga drivare för joniseringsrör

Inlägg av TomasL »

Nej, man kan inte skapa mer joner utan att skapa mer Ozon, de följer varandra som ler och långhalm.
Ozongenerering är en förutsättning för jongenerering sas.

Ja de gjorde både positiva och negativa, en förutsättning för att plocka bort statisk elektricitet.

Att partiklar fastnar på ytor i lokalen beror helt och hållet på det elektrostatiska fält som byggs upp, vilket också är en förutsättning för att man skall få någon form av luftrening.

Ett elektrostatfilter fungerar på exakt samma sätt, fast där har man då förminskat rummet till plattpaketet, just för att förhindra nedsmutsning.

Ett elektrofilter består som bekant av ett antal parallella plattor, i stål eller Al, varannan platta jordad och varannan kopplad till högspänd DC. Före plattpaketet sitter det en jonisator, för det mesta bestående av tunna trådar, men sågtänder förekommer också, främst på de industriella enheterna.
Ofta har man ett kolfilter efter el-filtret, för att ta hand om den ozon som alltid bildas.
Elektrofilter är mycket vanliga inom industrin, då de kan hantera stora luftflöden och i princip saknar tryckfall samt är tvättbara.

Electretfiltret fungerar på ett snarlikt sätt, men använder sig av den i naturliga elektrostatiska uppladdning som förekommer i luften när molekylerna gnids mot varandra.
Mr B
Inlägg: 139
Blev medlem: 18 februari 2006, 20:05:28
Ort: Helsingborg

Re: Negativ jongenerator - bygga drivare för joniseringsrör

Inlägg av Mr B »

@TomasL: Mest nyfiken. Du skriver bensäkert att negativa joner inte har någon hälsoeffekt, och jag har ingen anledning att inte tro på dig, men, jag har en följdfråga.
Vi vet ju redan att glasrör med nätstrumpa blir skitigare än helvete, så att de drar till sig skit, är ju uppenbart, men fungerar tillverkarnas påstående om att joniseringen får dammpartiklar att dras till varandra, så att de lättare kan filtreras bort, eller helt enkelt blir för stora för att följa med luften på ett bra sätt, och hamnar på golvet?

Om det stämmer, så kan jag ju tycka att båda sidorna har åtminstone lite rätt. Joniseringen i sig ger ingen hälsoeffekt, men folk som är känsliga mot damm, eller skit som finns i damm, får en bonuseffekt, utöver att det blir lättare att städa. Det skulle antagligen vara effektivare med en Elektrolux Z9124... eller valfri annan luftrenare med HEPA-13/14 filter.
B!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Negativ jongenerator - bygga drivare för joniseringsrör

Inlägg av TomasL »

Vad som händer är att manbygger upp ett fält.
En del partiklar blir uppladdade andra inte, naturligtvis så dras de till varandra, och till ytorna av motsatt polaritet.
Fältet som byggs upp är dock ute så kraftigt, om det inte sker i ett ventillationssystem eller i ett elektrofilter.
Ju starkare fält desto bättre rening.
Och ja en luftrenare med HEPA är betydligt bättre.
ret
Inlägg: 155
Blev medlem: 22 juli 2008, 13:48:48
Ort: Umeå

Re: Negativ jongenerator - bygga drivare för joniseringsrör

Inlägg av ret »

Här står en del om hälsoeffekter av negativa joner.
https://www.teqoya.com/blog/research-re ... tive-ions/
De tar bla. upp:
"Research review: Health Benefits of Negative Ions
Air ionization is known for decades, as is the correlation between negative ions and air quality: the more negative ions in the air, the less polluting particles. In urban environment, and especially inside buildings, negative ions are missing. To assess the nocivity of this lack of negative ions, scientists have studied the influence of air ionization on our physiology. Here are some picks from their research results.
Negative ions have positive effects

Pathogens removal
Particles removal
Action on asthma and respiratory disorders
Action on blood oxygenation and pressure, heart rate
Action on sleep
Action on headaches
No risk exposing oneself to high quantities of negative air ions"

Problemet med tidigare jongeneratorer var att de ofta också producerade en viss procent ozon så det kunde inte göras kraftfulla.
Nu har en del tillverkare lyckats få ner ozonproduktionen så pass mycket att man kunnat bygga kraftfullare jongeneratorer.
Mycket verkar bygga på att inte ha för höga spänningar.

Ett patent gällde en spets jonisator där men placerat ett nät mellan spetsen och jorden (andra polen) där man lade halva spänningen.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Negativ jongenerator - bygga drivare för joniseringsrör

Inlägg av TomasL »

Man kan hitta skrifter om hälsosamma effekter med virvlat vatten också.
ret
Inlägg: 155
Blev medlem: 22 juli 2008, 13:48:48
Ort: Umeå

Re: Negativ jongenerator - bygga drivare för joniseringsrör

Inlägg av ret »

Det finns en hel del bluffare men samtidigt finns det en hel del som vi inte vet.
Ekonomiska intressen kan ljuga om att något fungerar så väl som att något inte fungerar.

Här är tex. en intervju som säger att Indien har en homeopatiminister:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Negativ jongenerator - bygga drivare för joniseringsrör

Inlägg av TomasL »

Problemet med tidigare jongeneratorer var att de ofta också producerade en viss procent ozon så det kunde inte göras kraftfulla.
Nu har en del tillverkare lyckats få ner ozonproduktionen så pass mycket att man kunnat bygga kraftfullare jongeneratorer.
Mycket verkar bygga på att inte ha för höga spänningar.
Nej det har aldrig varit några problem.
Problemet är att det är en urdålig produkt, som garanterat inte gör det den påstår göra.
Vill du rena luft, använd då ett lämpligt filter.
Du hittar säkert nått hundratal skrifter som visar hur bra det är med joner, samtidigt hittar du tusentals med riktiga undersökningar som inte påvisar någon effekt överhuvudtaget.
Med riktiga undersökningar avses dubbelblindtester där man avlägsnat alla externt störande källor.
Mr B
Inlägg: 139
Blev medlem: 18 februari 2006, 20:05:28
Ort: Helsingborg

Re: Negativ jongenerator - bygga drivare för joniseringsrör

Inlägg av Mr B »

TomasL skrev:Vad som händer är att manbygger upp ett fält.
En del partiklar blir uppladdade andra inte, naturligtvis så dras de till varandra, och till ytorna av motsatt polaritet.
Fältet som byggs upp är dock ute så kraftigt, om det inte sker i ett ventillationssystem eller i ett elektrofilter.
Ju starkare fält desto bättre rening.
Och ja en luftrenare med HEPA är betydligt bättre.
Det följer den vanliga logiken, ja. Anledningen för mig att alls fråga var rätt mycket att jag har två Electrolux Z9124 luftrenare, med HEPA-13 filter, och en luftfuktare. Luftfuktaren används primärt sommartid för att sänka temperaturen i sovrummet, men sporadiskt när jag känner mig torr i luftvägarna även annars. Luftfuktaren är en Tåke från Wilfa. (Köp inte en sådan, fläkten skramlar redan, och när den slutar fungera, är maskinen slut. Livslängden är värdelös, jag förutsätter att jag kommer behöva byta den innan garantitiden gått ut.)

I alla fall. Luftfuktaren arbetar med ultraljud, och luftflöde för att generera kall vattenrök, ett värme-element för att hjälpa till och generera varm ånga, (används inte här.) och har någon slags joniseringsfunktion. Den senare har som enda uppenbar effekt att maskinen blir full av partiklar som jag i huvudsak tillskriver vattnet. Jag tror att salter och mineraler från vattnet är den primära mottagaren av den här joniseringen, och att maskinen i sig agerar motpol och drar till sig skiten. Jag har testat flera gånger, joniseringen på, maskinen full med det här skräpet, jonisering av, maskinen opåverkad.
Jag förutsätter att det som är löst i vattnet hamnar i luftrenaren när joniseringen är avstängd. Z9124'an i sovrummet vill ha rengjort filtret betydligt oftare än den i vardagsrummet, där jag inte har någon luftfuktare.

Nå, det var mest spekulativt, funderar på varför maskinen skitar ned sig själv, men det verkar ju kunna höra ihop då.
Tack för infon.
B!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Negativ jongenerator - bygga drivare för joniseringsrör

Inlägg av TomasL »

Luftbefuktare är ytterligare en onödig pryl, eftersom vi har för fuktigt i våra bostäder.

Det man tolkar som torr luft är skitig luft. Om man nu undantar extremfallen, när fuktigheten faller under 5-10 %Rh, vilket i princip aldrig händer.

Vi människor saknar helt förmåga att detektera luftfuktighet, förutom extremfallen.

Skall man ha några apparater hemma, så är det en LuftAVfuktare, så man kan sänka luftfuktigheten till hälsosamma nivåer, dvs en bit under 40%Rh samt ett fungerande filter.
Hög luftfuktighet kan faktiskt orsaka "torrhetskänsla" och irritation i luftrören, förutom det att mikrobiologisk tillväxt ökar markant över 40%Rh
ret
Inlägg: 155
Blev medlem: 22 juli 2008, 13:48:48
Ort: Umeå

Re: Negativ jongenerator - bygga drivare för joniseringsrör

Inlägg av ret »

I USA säljer de olika luftfilter som ungefär är 50 x 50 cm som de monterar på lådfläktar.
Vet inte om det säljs något motsvarande i Sverige?

"University of Michigan Dr. Jeffrey E. Terrell, director of the Michigan Sinus Center, demonstrates how to build an air purifier with a HEPA filter for about $25 with parts from your local hardware store."

Mr B
Inlägg: 139
Blev medlem: 18 februari 2006, 20:05:28
Ort: Helsingborg

Re: Negativ jongenerator - bygga drivare för joniseringsrör

Inlägg av Mr B »

@ret: Det är ett filter för någon sorts centralvärmare. Vi använder inte sådana hemma speciellt ofta i det här landet, så jag tvivlar på att de finns i handeln. Bi-vent, och andra stora ventilationsfirmor kan kanske hjälpa till där.
Något annat jag aldrig sett här, är deras "box fan" lösning.

Undrar varför han sätter filtret efter fläkten i stället för före...
TomasL skrev:Luftbefuktare är ytterligare en onödig pryl, eftersom vi har för fuktigt i våra bostäder.

Det man tolkar som torr luft är skitig luft. Om man nu undantar extremfallen, när fuktigheten faller under 5-10 %Rh, vilket i princip aldrig händer.

Vi människor saknar helt förmåga att detektera luftfuktighet, förutom extremfallen.

Skall man ha några apparater hemma, så är det en LuftAVfuktare, så man kan sänka luftfuktigheten till hälsosamma nivåer, dvs en bit under 40%Rh samt ett fungerande filter.
Hög luftfuktighet kan faktiskt orsaka "torrhetskänsla" och irritation i luftrören, förutom det att mikrobiologisk tillväxt ökar markant över 40%Rh
Här verkar du inte vara överens med astmatikerförbundet, men det kan kanske kvitta. Som jag skrev så använder jag den primärt för att sänka temperaturen i sovrummet sommartid. Vilket fungerar utmärkt. Kallvattenröken behöver energi för att bli faktisk vattenånga, som den stjäl från omgivande luft.
B!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Negativ jongenerator - bygga drivare för joniseringsrör

Inlägg av TomasL »

Dessa förbund är i mitt tycke tämligen oseriösa, eftersom man köpa sig en rekommendation av dem.
ret
Inlägg: 155
Blev medlem: 22 juli 2008, 13:48:48
Ort: Umeå

Re: Negativ jongenerator - bygga drivare för joniseringsrör

Inlägg av ret »

Jag har blivit informerad om att transformatorn för joniseringsrören lämnar mellan 2300 till 3050 volt.
Effekt mindre än 40VA
Men antagligen räcker 2800 volt för mina behov sedan kan jag finjustera spänningen med en vridtransformator.

Frågan är var man gräver upp en lämplig högtransformator?
Mikrovågs ugns transformatorer och neontransformatorer eller finns det lämpligare?
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Negativ jongenerator - bygga drivare för joniseringsrör

Inlägg av hcb »

>Mikrovågsugnstransformatorer

Dessa skulle jag nog klassa som högst olämpliga p.g.a. vikt och att de måste strömbegränsas på primären för att inte ge farligt höga strömmar på sekundärsidan. De är dessutom inte konstruerade för att vara i kontinuerlig drift.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Negativ jongenerator - bygga drivare för joniseringsrör

Inlägg av Henry »

Totalt livsfarliga om man inte vet vad man håller på med, avråder å det starkaste att använda en. Finns annars mindre högspänningsmoduler på tex Ebay som ger några dryga 1000V som kanske kan funka, det behövs ju ingen vidare ström vad jag förstått.
Skriv svar