Svårstartat kylskåp på inverter

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Svårstartat kylskåp på inverter

Inlägg av TomasL »

Helt enkelt därför att kompressorerna inte är konstruerade för detta, då det enbart är en startlindning, inkopplad under någon sekund eller så.
Det handlar om en prisfråga, kompressorn får inte kosta mer än en hundring i tillverkning, och startlindningen är billigare än en ytterligare en huvudlindning för kondensatordrift.
SeniorLemuren
Inlägg: 7809
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Svårstartat kylskåp på inverter

Inlägg av SeniorLemuren »

xxargs skrev: med för klen växelriktare när andra vitvaran starta så kommer den första att stanna bara för att att det blev en brown out några perioder medans den andre vitvara startade och det räcker ofta för att en kompressor skall tvärstanna med en dunk och klonk - de är inte byggda med överdrivet med rörelsemängd i sina rotationsmassor för att klara flera arbetande pumpslag i rad när det är dåligt med spänning på dess lindningar...
Det där är inget problem jag har. Allting kan fungera flera dagar eller mer utan problem. Det är endast när båda av en slump försöker starta samtidigt som det blir problem och det händer inte så ofta, men när det händer blir det svart.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Svårstartat kylskåp på inverter

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Nä men ge dig nu TomasL! Försök att vara lite ödmjuk, om du vet vad det betyder.
Jag håller med Urban och därför ger jag dig kängor då och då!
Jag vet att du kan mycket, men kanske inte alltid hanterar TS på ett snyggt och pedagogiskt sätt.
Din vilja att svara tycker jag mycket om, men jorden är rund, så man kan snurra till lite då och då!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Svårstartat kylskåp på inverter

Inlägg av TomasL »

Vad gafflar du om, jag svarade på frågan varför tillverkarna inte alltid använder kondensatorer.
Som svar till TS, tyvärr är det nog så att man behöver en betydligt större inverter, för att kunna hantera startströmmarna, tyvärr.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Svårstartat kylskåp på inverter

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Ja förlåt då!
Det är ju så du agerar så det är säkert rätt!
Ber om ursäkt TomasL ;-)
Palle500
Inlägg: 4491
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Svårstartat kylskåp på inverter

Inlägg av Palle500 »

Ni får inte missuppfatta mitt inlägg om varför inte original kondensator.
Jag litar på xargs inlägg låter sunda.
@TomasL varför skall man spara ören på en produkt som kostar flera tusen upptill 25.000kr. Tror inte på denna förklaring.
@Lasp hejar på dig. stå på dig annars trampar någon på dig.
@SeniorLemuren Helt rätt förklarat, när båda vill starta så räcker inte startströmmen till.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Svårstartat kylskåp på inverter

Inlägg av TomasL »

Därför att kompressorn inte kostar 25k, vitvarutillverkaren betalar troligen inte mer än 200:- för den, på sin höjd.
Att sedan slutprodukten i sig kostar någon tusenlapp eller två, har inte med saken att göra.

Följaktligen om man kan spara någon krona i tillverkningen, och man tillverkar ett par miljoner kompressorer om året, så blir det en del pengar, vilket påverkar marginalerna och vinsten direkt.

Så, ur tillverkarens synpunkt, kompressorn är inte avsedd att drivas från en inverter, således tillverkar vi den utan hänsyn till det.
Som sagt, tillverkarna tillhandahåller ju också kompressorer avsedda för batteridrift, men de är som tidigare nämnts väldigt mycket dyrare.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Svårstartat kylskåp på inverter

Inlägg av xxargs »

De flesta vitvarukompressorer är dimensionerad för och kan drivas med en driftkonding av tillverkaren rekommenderad storlek - kallas för tropik-koppling eller tropiksats och kan beställas som kit hos kompressortillverkarna själva - det med inkopplingchema och hela kitet.

Det är bara att surfa in på kompressortillverkarnas egna sidor och datablad - det kommer inte att börja brinna eller ens gå varmare med en rekommenderad värde på en motorkonding tvärs kopplad över PTC-motståndet - anslutningarna finns ofta redan färdiga på startapparaten för just den inkopplingen.

Det enda som är avvikande mot tillverkarens design är att man måste få PTC att sluta leda vid startläget om man skall minska startströmmen och driftkondingen kommer att göra minst lika bra jobb som PCT-starten - ja, faktiskt betydligt bättre än PCT-starten i avseende vridmoment i starten.

sinus-inverter ger samma kvalitet på spänningen som två hål i väggen så under drift spelar det ingen roll om det är elnätsmatat eller invertermatad - det är startströmmen som är problemet om invertern inte orka leverera tillräckligt med ström och det är i tidsrymd enstaka sekunder per start.
Palle500
Inlägg: 4491
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Svårstartat kylskåp på inverter

Inlägg av Palle500 »

Det jag inte förstår är varför dom inte även rekommenderar att man klipper PTC motståndet?
Är detta både hängslen och livremmar från tillverkarna?
Skulle kondensator gå sönder så tar PTC över, skulle PTC gå sönder så tar kondensatorn över?
Vad händer om kondensatorn går sönder och man klippt PTC?
Kommer överströmmaren stå och klicka on off var 5 minut?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Svårstartat kylskåp på inverter

Inlägg av TomasL »

xxargs skrev:De flesta vitvarukompressorer är dimensionerad för och kan drivas med en driftkonding av tillverkaren rekommenderad storlek - kallas för tropik-koppling eller tropiksats och kan beställas som kit hos kompressortillverkarna själva - det med inkopplingchema och hela kitet.

Det är bara att surfa in på kompressortillverkarnas egna sidor och datablad - det kommer inte att börja brinna eller ens gå varmare med en rekommenderad värde på en motorkonding tvärs kopplad över PTC-motståndet - anslutningarna finns ofta redan färdiga på startapparaten för just den inkopplingen.

Det enda som är avvikande mot tillverkarens design är att man måste få PTC att sluta leda vid startläget om man skall minska startströmmen och driftkondingen kommer att göra minst lika bra jobb som PCT-starten - ja, faktiskt betydligt bättre än PCT-starten i avseende vridmoment i starten.

sinus-inverter ger samma kvalitet på spänningen som två hål i väggen så under drift spelar det ingen roll om det är elnätsmatat eller invertermatad - det är startströmmen som är problemet om invertern inte orka leverera tillräckligt med ström och det är i tidsrymd enstaka sekunder per start.
Öh, nej, det är olika motorer, dvs olika kompressorer beroende på om motorn skall ha startkondensator, driftskondensator eller normal PTC-start

Danfoss skriver "
With the exception of the smallest compressors, the TL, FR, NL and SC compressors equipped with an RSIR motor system intended for refrigerant R134a can be converted to the CSIR motor system by replacing the externally mounted electrical equipment. Compressors of the TF, FF and NF type incorporate a bifilar winding, a relay and an external motor protector on the compressor. Here it is thus not possible to switch between RSIR and CSIR. Compressor types from the TL, FR, NL and SC series are equipped with a protector incorporated in the motor.
"Små kompressorer" är de kompressorer som sitter i våra kylskåp och frysar.
Man skiljer på LST(LBP) och HST(HBP) kompressorer.
Där LST står för lågt startmoment och LBP står för lågt mottryck
HST/HBP är naturligtvis motsatsen.

Kompressorer under 10 ccm är nästan helt uteslutande LST/LBP kompressorer, där motorn inte är anpassad för startkondensator,

Som alla andra produkter optimerar man hårt, för att få så låg tillverkningskostnad som möjligt, följaktligen så är i stort sett alla konsument kyl/frysar försedda med LST-motorer, vilka inte funkar så bra med startkonding, därmed inte sagt att det inte fungerar.

Nog om detta, det gör knappast TS gladare.

Försöka duger med startkonding, men jag tror i slutändan att en större inverter är det som gäller.

Synd att AGA slutade med "On The Rocks" kylskåpen, det var en kul lösning för båtar.
EN flaska Ammoniak som via en magnetventil pytsade in lämpliga mängder i förångaren, vilket sedan leddes ut i vattnet. Man fick förvisso byta ammoniakflaskan lite då och då.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Svårstartat kylskåp på inverter

Inlägg av xxargs »

Vi pratar inte om start-kondingar - bara om driftkondingar, som _råkar_ ge betydligt större startmoment än standard PTC-start och finns som standard tillbehör för vitvaror för just tropik-bruk med stökig elnät och för att de skall orka starta igen efter kort strömavbrott de flesta gångerna eftersom PTC-motstånden redan är varma och inte kan agera starthjälp i dessa fall - det är den delen man kan dra nytta av för att sänka startströmmen iom. att PCT-motståndet i tropik-situationerna knappt ger någon ström till startlindningen och det är kondensatorn som jobbar - inte en startkondensatorlösning även om driftkondingen till en del agerar som en startkonding funktionen i praktiken.

Startkonding tar man till för ytterligare moment för garanterad start mot tex. full tryck (vilket ovanstående stycke inte alltid garanterar) - men det är helt annan sak och annan kompressortyp och dess kondensatorvärden är så stora att dessa inte kan vara inkopplade hela tiden (och förutom att motorlindningen inte tål det i längden pga. värmebildning, så är även startkondingen ofta av en klass att inte tåla att köras kontinuerligt i åratal pga. inre värmebildning) och därav strömstyrd relästart som bryter så fort motorn snurrat igång - den typen av kompressor ser man aldrig i vitvara i konsumentklass utan först i restaurangmaskiner och uppåt. Inte sällan har man både start och driftkonding i dom lägena, driftkondingen mycket för att det ger bättre effektfaktor mot elnätet.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Svårstartat kylskåp på inverter

Inlägg av xxargs »

Palle500 skrev:Det jag inte förstår är varför dom inte även rekommenderar att man klipper PTC motståndet?
Är detta både hängslen och livremmar från tillverkarna?
Skulle kondensator gå sönder så tar PTC över, skulle PTC gå sönder så tar kondensatorn över?
Vad händer om kondensatorn går sönder och man klippt PTC?
Kommer överströmmaren stå och klicka on off var 5 minut?
ja, det är mycket hängsle och livrem - och rädsla för att en startapparat utan PTC hamnar på en kylmaskin utan driftkonding...

Danfoss råkade ut för exploderande PTC-motstånd under en period på typ 70-80 tal då när de stod ute eller i kallförråd länge och PTC-motståndet sög fukt och sedan blev en ångexplosion när det hela senare strömsattes och startades och PTC blev het. - vitvaror som också hade en driftkonding fungerade utmärkt även med en smälld PTC-motstånd och somliga märkte aldrig att denna hade smällt, medans de som inte hade det, stod och klickade på klixon eftersom kompressorn aldrig startade.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Svårstartat kylskåp på inverter

Inlägg av Henry »

Vet inte hur många PTC jag bytt på kylskåp som stått i ett utehus eller garage under ett år eller så, var på ett jobb för en 10+ år sedan och vi fick in mängder på våren när alla skulle startas upp för sommaren. Vissa var livrädda då ju något luktade konstigt och det knastrade och rök baktill så det var förstås något helt fel på kylen/frysen så den fick vi då absolut behålla. Kände igen lukt och allt som berättades och efter 30 sek PTC byte senare hade vi en gratis kyl/frys som fungerade perfekt.
Palle500
Inlägg: 4491
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Svårstartat kylskåp på inverter

Inlägg av Palle500 »

Tackar xxargs, nu måste jag kolla vad som sitter i mitt kombinerade kyl/frysskåp. Tror det är skilda kompressorer och i sådant fall måste jag förhindra att båda går igång samtidigt.
Funderar på att kunna köra kyl/frys via en liten bensininverter på ca 800VA vid längre strömavbrott.
Kul att Henry även bekräftat att fuktskadade PTC:er fanns det gott om i sommarstugorna för mer än tio år sedan. Tänk på att massor av kylskåp håller 15-20 år.
elbo555
Inlägg: 6
Blev medlem: 5 oktober 2019, 19:08:02

Re: Svårstartat kylskåp på inverter

Inlägg av elbo555 »

Uppdaterar, jag köpte strömmätaren som rekommenderades, Clas Ohlson 36-2897 ställde in den på A, tror inte den
hann med strömspiken i starten sen visade den strax under 3 A för att efter 5-10 sekunder falla till 0,5 A.
Har inte kopplat in kondensatorn än 6UF blir senare, däremot skickade jag efter solartronic inverter från Tyskland
1500 watt toppström 3000 watt, har testat den nu och den startar kylskåpet utan problem, i starten så går fläktarna
igång ca: 2 sekunder för att sedan stanna, köpte den på auktion så den blev mycket billigare än riktpris, bad även att de skulle testa den
innan de skicka iväg den och de gjorde dom, de rekommenderade 1500 watt för kylskåp.

De har fått väldigt bra omdömen, så bara ett tips köp inte inverter från kina som jag gjorde först, fick dock tillbaka
pengarna från banggood, den här verkar betydligt bättre och tyngre framför allt.

https://www.solartronics.de/en/spannung ... us-0212151

https://www.ebay.de/str/solartronics09/ ... _Auction=1

Så nu funderar jag på att byta ut gasolkylskåpet som bara krånglat till ett bra 230v kylskåp i husbilen :)
Har 200 watt solceller på taket + tot. 200 A bodelsbatterier, borde räcka.

Kanske till hjälp för någon annan som går i samma tankar ?
Skriv svar