Svårstartat kylskåp på inverter
-
- Inlägg: 7812
- Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
- Ort: Kristinehamn
Svårstartat kylskåp på inverter
Jag kör mitt kylskåp på en inverter. (1500W sinus). Det är riktigt svårstartat och iblan när jag har lite annan belastning på eller om frysen startar samtidigt så löser invertern ut. Någonstans i bakhuvudet har jag för mig att kompressormotorerna i dagens enfas kyl och frysar är försedda med en resistans till startlindningen i stället för som tidigare en kondensator. Kan det vara på det viset? Skulle det i så fall vara bättre att byta ut motståndet till en kondensator och på så sätt få bättre startmoment.
Re: Svårstartat kylskåp på inverter
Såvitt jag vet handlar det om att en kylkompressor har hög startström på grund av hur själva kompressorn funkar. Det finns särskilda inverters som låter bli att stänga ner på grund av en kort topp, som är mer lämpade för att driva kylkompressor.
Nån av forumets kylexperter kommer nog snart och kompletterar:)
Nån av forumets kylexperter kommer nog snart och kompletterar:)
Re: Svårstartat kylskåp på inverter
Det fins tråd om detta på EF om ämnet som bl.a jag har varit inblandad i.
fråga 1: är det fyrkant eller sinusomvandlare du har.
fråga 2: sitter klixon-överlastskyddet på startenheten eller är den inbyggd inne i kompressorn (något så när moderna danfoss-kompressorer har det inbyggd inuti kompressorn)
fråga 3: är det relästart eller en PTC-start.
fråga 4: vilken effektnivå är det på kompressorn (dvs hur många Watt drar den enligt märkskylten).
Det jag har experimenterat med är en 80W kompressor typiskt i kylskåp, med resistorstart och PTC-start.
Denna kan halveras i startström (och kompressorn blir mycket starkare i starten) med att ersätta PTC-starten med en motorkondensator på mellan 4 och 8 µF som kopplas mellan M och S (= parallellt över PTC-motståndet) - denna kondensator efter ett antal kontroller, befanns kunna vara permanent inkopplad i mitt fall då kompressorns totalström och effektförbrukning var lika eller något mindre än när man körde helt utan och fann en effektmässig optimum för lägsta förbrukad effekt vid runt 6 µF då den också visade sig faskompensera kompressorn till nära cos(fi) = 1 ut mot elnätet.
Har kompressorn inte någon inbyggd klixon utan den sitter i startapparaten så måste man på något sätt förstöra PTC-motståndet i startapparaten så att den inte leder, men klixon skall fortfarande vara i serie med C-uttaget på kompressorn och ligga tryckt värmemässigt mot kompressorn precis som innan, samt att man komplettera upp med lämplig motorkondensator om den inte redan finns inkopplad - ett ganska vanligt värde om man tittar i Danfoss datablad är 8 µF för för tropik-kiten för dessa kompressorer då dessa skall hantera dålig strömkvalitet och ofta förekommande korta strömavbrott som gör att kompressorn stannar - PTC är fortfarande het och leder inte någon ström, och därmed ingen startmoment - vilket gör att klixon bryter strömmen efter en kort tid och har man otur hinner kompressorn knapp gå någon tid alls innan nästa korta brown-out/strömabrott. Med inkopplade driftkondensatorn tar över rollen som kompressorstartare när PTC är het och får igång kompressorn omedelbart igen trots mer eller mindre högt mottryck vid kort strömavbrott mitt under körningen och detta till ungefär halverad startström gentemot att starta med kall PTC-start.
Modernare vitvaror med kompressorer man köper idag har allt som oftast en driftkonding numera, men funktionen av denna förstörs i startskedet eftersom man fortfarande har en PTC-motstånd som är kopplad över kondingen i startläget och startkondingen gör nytta först när PTC har blivit varm och blockerar. Man får ett läge att i starten så strömrusar det först med klen startmoment tills PTC blivit varm och då blir startmomentet starkare då driftkondingen börja användas om inte kompressorn hunnit starta innan.
fråga 1: är det fyrkant eller sinusomvandlare du har.
fråga 2: sitter klixon-överlastskyddet på startenheten eller är den inbyggd inne i kompressorn (något så när moderna danfoss-kompressorer har det inbyggd inuti kompressorn)
fråga 3: är det relästart eller en PTC-start.
fråga 4: vilken effektnivå är det på kompressorn (dvs hur många Watt drar den enligt märkskylten).
Det jag har experimenterat med är en 80W kompressor typiskt i kylskåp, med resistorstart och PTC-start.
Denna kan halveras i startström (och kompressorn blir mycket starkare i starten) med att ersätta PTC-starten med en motorkondensator på mellan 4 och 8 µF som kopplas mellan M och S (= parallellt över PTC-motståndet) - denna kondensator efter ett antal kontroller, befanns kunna vara permanent inkopplad i mitt fall då kompressorns totalström och effektförbrukning var lika eller något mindre än när man körde helt utan och fann en effektmässig optimum för lägsta förbrukad effekt vid runt 6 µF då den också visade sig faskompensera kompressorn till nära cos(fi) = 1 ut mot elnätet.
Har kompressorn inte någon inbyggd klixon utan den sitter i startapparaten så måste man på något sätt förstöra PTC-motståndet i startapparaten så att den inte leder, men klixon skall fortfarande vara i serie med C-uttaget på kompressorn och ligga tryckt värmemässigt mot kompressorn precis som innan, samt att man komplettera upp med lämplig motorkondensator om den inte redan finns inkopplad - ett ganska vanligt värde om man tittar i Danfoss datablad är 8 µF för för tropik-kiten för dessa kompressorer då dessa skall hantera dålig strömkvalitet och ofta förekommande korta strömavbrott som gör att kompressorn stannar - PTC är fortfarande het och leder inte någon ström, och därmed ingen startmoment - vilket gör att klixon bryter strömmen efter en kort tid och har man otur hinner kompressorn knapp gå någon tid alls innan nästa korta brown-out/strömabrott. Med inkopplade driftkondensatorn tar över rollen som kompressorstartare när PTC är het och får igång kompressorn omedelbart igen trots mer eller mindre högt mottryck vid kort strömavbrott mitt under körningen och detta till ungefär halverad startström gentemot att starta med kall PTC-start.
Modernare vitvaror med kompressorer man köper idag har allt som oftast en driftkonding numera, men funktionen av denna förstörs i startskedet eftersom man fortfarande har en PTC-motstånd som är kopplad över kondingen i startläget och startkondingen gör nytta först när PTC har blivit varm och blockerar. Man får ett läge att i starten så strömrusar det först med klen startmoment tills PTC blivit varm och då blir startmomentet starkare då driftkondingen börja användas om inte kompressorn hunnit starta innan.
-
- Inlägg: 7812
- Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
- Ort: Kristinehamn
Re: Svårstartat kylskåp på inverter
Ja det är en riktigt dyr sinus inverter. Kylen och frysen är ett par år gamla så jag skulle anta att det är det sista fallet som du beskriver. Vad gör PTC-motståndet för nytta. Kan jag bara klippa av anslutningen till det och låta kondensatorn göra sitt jobb?
Vad som händer när det startar är att det tar riktigt mycket ström i upptill 10 sekunder, alltså mer tid än jag kan föreställa mig att det tar för motorn att komma upp i varv. Därefter sjunker strömmen till lågt värde direkt.
Viken effekt det är på kylskåpet kan jag inte se utan att montera ut det från sin plats i båten, men det är ett litet kylskåp på 60-80 watt skulle jag tippa.
Vad som händer när det startar är att det tar riktigt mycket ström i upptill 10 sekunder, alltså mer tid än jag kan föreställa mig att det tar för motorn att komma upp i varv. Därefter sjunker strömmen till lågt värde direkt.
Viken effekt det är på kylskåpet kan jag inte se utan att montera ut det från sin plats i båten, men det är ett litet kylskåp på 60-80 watt skulle jag tippa.
Re: Svårstartat kylskåp på inverter
PTC-start har man för start av kompressore som inte använder driftkondensator (eller endast har dessa som tillbehör av kostnadsskäl)
Om den har driftkonding så kan du prova att nypa PTC-motståndet i endera ändan - dock kolla att det går att köpa ny startapparat ifall du måste karva sönder den mycket för att bryta upp PTC-motståndets strömslinga (och utan att bryta kopplingen till driftkondingen) och det inte visade sig fungera i efterhand ändå.
Du måste dock försäkra dig om att ev. extern klixon överström och termobrytare (brukar vara inbyggd i startapparaten) fortfarande fungerar som innan och också värms av kompressorn precis som innan.
Om den har driftkonding så kan du prova att nypa PTC-motståndet i endera ändan - dock kolla att det går att köpa ny startapparat ifall du måste karva sönder den mycket för att bryta upp PTC-motståndets strömslinga (och utan att bryta kopplingen till driftkondingen) och det inte visade sig fungera i efterhand ändå.
Du måste dock försäkra dig om att ev. extern klixon överström och termobrytare (brukar vara inbyggd i startapparaten) fortfarande fungerar som innan och också värms av kompressorn precis som innan.
Re: Svårstartat kylskåp på inverter
Du behöver en större inverter, PTC-motståndet är för att klippa startlindningen när kompressorn startat.
Att det tar så lång tid, beror på att invertern inte orkar med startströmmen.
Att det tar så lång tid, beror på att invertern inte orkar med startströmmen.
-
- Inlägg: 7812
- Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
- Ort: Kristinehamn
Re: Svårstartat kylskåp på inverter
Men det är ju inte riktigt utrett om kylskåpet är försett med kondensator eller annan typ av starthjälp. Så det är väl inte klockrent att jag måste ha en större inverter för än jag klarlagt detta. Vad jag frågade var om jag har uppfattat det rätt att det finns kylskåp som använder resistans i stället för capacitans i startkretsen och på den frågan har jag ju fått ett ganska uttömmande svar.
Jag får väl riva ut skåpet från sin inbyggda plats och kolla närmare hur det ser ut innan jag kan gå vidare. Tycker inte jag skall behöva ha en större inverter än den på 1500 watt som jag har för att klara av att starta ett pyttelitet kylskåp/frys samtidigt. Invertern är specad 2500 Watt max momentant.
Jag får väl riva ut skåpet från sin inbyggda plats och kolla närmare hur det ser ut innan jag kan gå vidare. Tycker inte jag skall behöva ha en större inverter än den på 1500 watt som jag har för att klara av att starta ett pyttelitet kylskåp/frys samtidigt. Invertern är specad 2500 Watt max momentant.
Re: Svårstartat kylskåp på inverter
Spelar ingen roll, startströmmen är densamma.
Dessutom brukar inte kylskåp ha startkondensator.
Dessutom brukar inte kylskåp ha startkondensator.
-
- Inlägg: 7812
- Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
- Ort: Kristinehamn
Re: Svårstartat kylskåp på inverter
Så vad du påstår är alltså att xxargs ljuger:
xxargs skrev:Denna kan halveras i startström (och kompressorn blir mycket starkare i starten) med att ersätta PTC-starten med en motorkondensator på mellan 4 och 8 µF som kopplas mellan M och S (= parallellt över PTC-motståndet) - denna kondensator efter ett antal kontroller, befanns kunna vara permanent inkopplad i mitt fall då kompressorns totalström och effektförbrukning var lika eller något mindre än när man körde helt utan och fann en effektmässig optimum för lägsta förbrukad effekt vid runt 6 µF då den också visade sig faskompensera kompressorn till nära cos(fi) = 1 ut mot elnätet.
Re: Svårstartat kylskåp på inverter
Nej, men han kanske inte har så mycket praktisk erfarenhet.
Startströmmen är samma oberoende av startmetod.
Startströmmen är samma oberoende av startmetod.
-
- Inlägg: 7812
- Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
- Ort: Kristinehamn
Re: Svårstartat kylskåp på inverter
Jag vill nog påstå att jag tror mer på xxargs erfarenhet än på din i detta fall. Som elektroingenjör så har även jag en aning om att kondensatorns fasförskjutning av startlindningen helt klart påverkar startmomentet till det bättre.
Edit: Även om nu startströmmen skulle vara lika stor så kommer den på grund av motorns bättre vridmoment att vara hög en kortare tid. Detta medför ju att inverterns förmåga att tåla en överbelastning på upp till 2500 W momentant klarar tidsgränsen. Dessutom så kompenserar ju kondensatorn om den är rätt vald bort den reaktiva effekten.
Edit: Även om nu startströmmen skulle vara lika stor så kommer den på grund av motorns bättre vridmoment att vara hög en kortare tid. Detta medför ju att inverterns förmåga att tåla en överbelastning på upp till 2500 W momentant klarar tidsgränsen. Dessutom så kompenserar ju kondensatorn om den är rätt vald bort den reaktiva effekten.
Senast redigerad av SeniorLemuren 31 mars 2017, 21:30:10, redigerad totalt 1 gång.
Re: Svårstartat kylskåp på inverter
Fasförskjutningen spelar ingen roll vid start, eftersom den inte existerar då, vid start har du i princip en kortslutning, intill dess att motorn bir magnetiserad och börjar vrida på sig.
Det är just denna kortslutning din inverter inte klarar.
Det är just denna kortslutning din inverter inte klarar.
-
- Inlägg: 7812
- Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
- Ort: Kristinehamn
Re: Svårstartat kylskåp på inverter
Nej. Det är definitivt fel. Konvertern löser inte ut för än efter drygt 5 sekunder efter start och då har kompressorn i stort sett kommit upp i varv. Enligt ditt resonemang så skulle den lösa ut direkt.
Jag har ju i stort sett tagit avstånd i från EF när det gäller att ge sig in i slika diskusioner eftersom vissa anser sig veta hur allting absolut förhåller sig utan att ha tillräckligt mycket på fötterna. Så jag avviker nu till min blogg Emigranten.eu och andra får gärna utreda detta som vet ännu bättre. Må väl.
Jag har ju i stort sett tagit avstånd i från EF när det gäller att ge sig in i slika diskusioner eftersom vissa anser sig veta hur allting absolut förhåller sig utan att ha tillräckligt mycket på fötterna. Så jag avviker nu till min blogg Emigranten.eu och andra får gärna utreda detta som vet ännu bättre. Må väl.
Re: Svårstartat kylskåp på inverter
Du har fel Tomas - resistansskillnaden mellan start och driftlindning gör att strömmen ligger typiskt i området 6-8 grader i skillnad mellan lindningarna fast polerna sitter 90 grader skillnad i motorn. Det gör att fälten mellan X och Y lindningen så startar magnetfälten något tidigare på tex. X-lindningen innan det avslutas som starkast på Y lindningen med ca 6-8 graders fördröjning - vilket resulterar i en 45 grader summerad fält mellan X och Y polerna som vickar lite åt ena hållet i varje halvperiod och den vägen försöker dra med sig rotorn med magnetpulser som bara flyttar sig med några grader radiellt per halvperiod - detta driftläge ger låg vridmoment på stillastående rotor i form av små knyck tills den börja rotera och tål ingen mottryck på kolven om den skall orka att börja rotera.
Med väl anpassad seriekonding i serie med tex. startlindningen så kan man öka på denna fasskillnad till mellan 60 - 130 grader och den vägen får till en nästan konstant snurrande magnetfält som i en 0/90 grads-tvåfas matad motor mellan motorns X och Y-poler då när magnetfältet avtar till noll på X-polen så har Y-polen fått (nästan) full styrka (låt vara med reducerad magnetfält) och så byter dessa av med en sinuid kurva - denna driftsätt gör att rotorn ser ett magnetfält som försöker dra runt den över hela varvet under hela perioden istället för i små korta vridande knyck vid periodtopparna och den vägen får mer moment trots lägre med ström i en av lindningarna
Detta i driftfallet stillastående rotor är den viktigaste delen i starten och avgör om den startar alls på en bromsad rotor då när rotorn väl börja rotera så får den genom sin mekaniska rörelse en fasskillnad som gör att den kan hämta mer kraft i en riktning än bromsande kraften i den andra riktning - medans står den still så är krafterna lika åt båda hållen om de ligger helt i fas mellan X och Y-polerna i motorn - med olika resistans och induktans mellan drift och startlindning så försöker man bryta denna symmetri en smula mellan X och Y-polerna i motorn men skillnaden är liten och därför är momentet lågt när man kör resistansstart.
Med väl anpassad seriekonding i serie med tex. startlindningen så kan man öka på denna fasskillnad till mellan 60 - 130 grader och den vägen får till en nästan konstant snurrande magnetfält som i en 0/90 grads-tvåfas matad motor mellan motorns X och Y-poler då när magnetfältet avtar till noll på X-polen så har Y-polen fått (nästan) full styrka (låt vara med reducerad magnetfält) och så byter dessa av med en sinuid kurva - denna driftsätt gör att rotorn ser ett magnetfält som försöker dra runt den över hela varvet under hela perioden istället för i små korta vridande knyck vid periodtopparna och den vägen får mer moment trots lägre med ström i en av lindningarna
Detta i driftfallet stillastående rotor är den viktigaste delen i starten och avgör om den startar alls på en bromsad rotor då när rotorn väl börja rotera så får den genom sin mekaniska rörelse en fasskillnad som gör att den kan hämta mer kraft i en riktning än bromsande kraften i den andra riktning - medans står den still så är krafterna lika åt båda hållen om de ligger helt i fas mellan X och Y-polerna i motorn - med olika resistans och induktans mellan drift och startlindning så försöker man bryta denna symmetri en smula mellan X och Y-polerna i motorn men skillnaden är liten och därför är momentet lågt när man kör resistansstart.
Re: Svårstartat kylskåp på inverter
Tja, ärligt talat, mina 35 år+ av erfarenhet kanske inte smäller lika högt som 0 års erfarenhet och massa teorier, gör som du vill.