Ändra en laptops primärskärm, hur?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
primerone
Inlägg: 154
Blev medlem: 8 juli 2014, 18:56:29
Ort: Växjö

Ändra en laptops primärskärm, hur?

Inlägg av primerone »

Jag tänkte höra om någon mer datorkunnig än mig kan lista ut hur jag ska göra för att få tillbaka skrivbordet till laptopens LCD istället för den externa skärmen.

Laptopen används för att konfigurera en internetuppkoppling. Det är en HP 6735b, som kör Windows XP, SP3, engelsk variant. Datorn har ett Radeon HD 3200 grafikchip i sig.

Mestadels står den bara avstängd, men när jag startade den för ett par veckor sedan hände följande:

Allt fungerade som vanligt tills jag loggade in med det vanliga användarnamnet (inga administratörsrättigheter). Jag hör Windows login ljud och ser bakgrundsbilden (ingen start meny eller ikoner på skrivbordet), men efter ett par sekunder slocknar skärmen helt. När jag fattat vad som inträffat kopplar jag in en extern skärm och där är skrivbordet.
I skärminställningarna ser jag att den känner av 2 skärmar och att en externa skärmen är "primär", samt att laptopens egen LCD är avaktiverad. Jag kan bocka i att jag vill utöka skrivbordet med LCDn, men rutan för att göra LCDn till "primär" är utgråad.

För att ytterligare förvirra min hjärna noterade jag även följande. Om jag loggar ut från kontot och loggar in som administratör (notera att administratörskontot enbart är administratör på laptopen, ej på nätverket), så hamnar skrivbordet direkt på laptopens LCD och den externa skärmen är avaktiverad. Precis så som det brukar fungera. Även här kan jag i skärminställningarna utöka skrivbordet med den externa skärmen, men inte göra den externa skärmen "primär".

Jag har givetvis testat laptopens "funktions" tangenter (Fn). Av de jag testat är det bara Fn + Scroll lock som fungerar och den används för att aktivera/avaktivera NUM lock. Kombinationen Fn + F4, som är för skärmväxling, reagerar inte alls. Inte heller kombinationerna för standby eller öka/minska ljusintensiteten på skärmen.

Jag har varit i kontakt med internetleverantören, eftersom utrustningen ursprungligen kommer från dem. De har varit inloggade via remote desktop, men säger att de inget kan göra eftersom de inte ser de dubbla skärmarna. Hos dem ser allt ut som normalt.

Jag har pillat med det här till och från senaste tiden men nu har börjat få tomt på ideer. Det enda jag jagar just nu är att få reda på var funktionaliteten för Fn tangenterna ligger, i BIOS eller i Windows XP?

Om någon här på forumet har haf liknande skärm problem får ni gärna höra av er.
Nerre
Inlägg: 26697
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Ändra en laptops primärskärm, hur?

Inlägg av Nerre »

I samma dialogruta som man väljer mellan t.ex. att spegla skärmen eller utöka skrivbordet så ska det gå att välja vilken bildskärm som är primär.

https://www.microsoft.com/resources/doc ... x?mfr=true

Notera:
This check box is unavailable when you select the monitor icon that is currently set as your primary monitor.
primerone
Inlägg: 154
Blev medlem: 8 juli 2014, 18:56:29
Ort: Växjö

Re: Ändra en laptops primärskärm, hur?

Inlägg av primerone »

Select the "Use this device as the primary monitor" check box

Det är den som är utgråad och inte möjlig att bocka i.
Om jag väljer den externa monitorn är den rutan ibockad och utgråad, så jag kan inte välja bort den monitorn som primär.
Väljer jag den interna LCD skärmen måste jag först bocka i att utöka skrivbordet till LCD skärmen. Sedan trodde jag att jag skulle kunna välja den som primär skärm, men den rutan är fortfarande utgråad. Jag har provat att boota om emellan med det hjälper inte. Det är något mer som påverkar, jag vet bara inte vad.
Nerre
Inlägg: 26697
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Ändra en laptops primärskärm, hur?

Inlägg av Nerre »

Googlade på "xp cannot change primary monitor" och hittade den här sidan som listar flera olika tips, eftersom det fungerar för en användare men inte en annan så gissar jag att problemet är att det finns ett program som hör till grafikkortet som har "låst" inställningarna (så man måste ändra i det programmet istället).

https://answers.microsoft.com/en-us/win ... cf55f06092

Om man t.ex. har Intel-grafik så ser det ut så här:
http://s175.photobucket.com/user/rproff ... 9.jpg.html
(bilden plockad från en liknande frågetråd som jag hittade när jag googlade )

Du behöver alltså antagligen leta rätt på Radeon-inställningarna.
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: Ändra en laptops primärskärm, hur?

Inlägg av Pedalosaurus »

Testa med Fn+F4
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14168
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Ändra en laptops primärskärm, hur?

Inlägg av swesysmgr »

Fanns ofta en inställning i BIOS för vilken skärm som skall vara primär startskärm men vad jag minns blockerade den inte senare växling.
primerone
Inlägg: 154
Blev medlem: 8 juli 2014, 18:56:29
Ort: Växjö

Re: Ändra en laptops primärskärm, hur?

Inlägg av primerone »

Nerre:
Jag har testat ATIs egen mjukvara "Catalyst" utan framgång. Även i den mjukvaran är möjligheten att ändra primär skärm utgråad.

Läste på Microsofts hemsida att det finns två nivåer an den här funktionaliteten.
1. Multipla skärmar (den mer avancerade varianten), där det tillåts fler skärmar än 2 och man kan flytta runt lite som man vill mellan dem.

2. "Dual view" (den enklare varianten), där man egentligen bara kan utöka skrivbordet med en skärm till. Här står det uttryckligen att man INTE kan ändra primär och sekundär skärm. Står också att på laptops är den interna skärmen "alltid" primär (ja utom i just mitt fall då, men det vet ju inte Microsoft något om).

Pedalosaurus:
Som jag skrev tidigare har jag testat Fn+F4 utan resultat. Det kan ju vara så att mjukvaran som styr "Fn" funktionen är försvunnen eller kraschad.

swesysmgr:
Jag har varit inne i BIOS också. Hittar inget alls som handlar om grafiken där inne. HPs BIOS är dock inte som jag är van vid. Det kör med grafiskt gränssnitt och mus.
Dessutom fungerar det korrekt om jag loggar in som administratör, så för mig känns det som det är något i Windows som spökar.

Just nu är jag inne på att försöka göra en "System restore". Den älsta jag hittat på datorn är från 10 november 2016. Jag måste bara först få klartecken från internetleverantören, så jag inte sabbar något för dem.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14168
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Ändra en laptops primärskärm, hur?

Inlägg av swesysmgr »

Du har inte råkat inaktivera skärmen du vill använda i windows? Har för mig det var högerklick.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Ändra en laptops primärskärm, hur?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Kan väl inte vara så enkelt som med min HP Elitbook? Trycker bara ur den ur dockan så är allt på den bärbara skärmen!
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14168
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Ändra en laptops primärskärm, hur?

Inlägg av swesysmgr »

En fråga till, går alternativet "spegling" så du får samma bild på båda skärmarna att välja? Utökat skrivbord brukade inte gå att välja om det var olika upplösningar på de båda skärmarna och laptoppen inte var inställd på att skala om.

Ändra i så fall upplösning på den externa till samma som laptop-skärmens standardupplösning.
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: Ändra en laptops primärskärm, hur?

Inlägg av Pedalosaurus »

Oj, såg inte att du nämnde det. Läste lite slarvigt. Du säger att tangentbordet inte reagerar som vanligt? Hade du testat med ett externt? Fn+F4 ska fungera. Det är inte mjukvaruberoende. Men är ditt eget konto ett adminkonto? Vad händer om du skapar ett nytt konto? Man kan ju också prova att köra F8 direkt vid uppstart och välja VGA läge och sedan ändra det som eventuellt blivit fel.
primerone
Inlägg: 154
Blev medlem: 8 juli 2014, 18:56:29
Ort: Växjö

Re: Ändra en laptops primärskärm, hur?

Inlägg av primerone »

Swesysmgr:
Så vitt jag vet har jag inte inaktiverat skärmen. Högerklick (på skrivbordet) leder mig bara till skärminställningarna.

Alternativet spegling finns inte. Vet inte om det är för att ATI mjukvaran inte stödjer det eller den här versionen av Windows inte gör det. Det enda alternativ jag får är att utöka skrivbordet.
Jag har ju haft andra laptops tidigare och då har jag ju kunnat få "spegling" via Fn + F4. Men det fungerar inte på den här datorn, tyvärr.

Lasp:
Laptopen sitter inte i någon docka. Endast ström och nätverk kopplat till den.

Pedalosaurus:
Tack för tipset. Jag provade precis med ett externt tangentbord (USB variant) och lyckades faktiskt ta mig in i safe mode som administratör. Dock laddar Windows inte in grafik drivrutinen utan kör på sin egen standardvariant (1024x768) och den visar inget stöd för dubbla skärmar, så jag vet inte hur/vad jag ska ändra.
Det här kan vara vägen mot en lösning. Jag måste bara få reda på vad jag ska ändra när jag är i safe mode för att det ska "bita" när jag bootar normalt.


Nu är det dock så att jag går på ledighet imorgon och tänker hålla mig borta från jobbet och jobbfrågor under tiden. Så det här får helt enkelt vänta tills jag är tillbaka.

Jag vill passa på att tacka för all hjälp och alla förslag.
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: Ändra en laptops primärskärm, hur?

Inlägg av Pedalosaurus »

Vad bra! Nu kan du eventuellt installera om drivrutinen till grafikkortet. Hämta en ny helst. Den som är installerad nu kan ju ha någon bugg som orsakar problemet. Vi hade bekymmer där jag arbetade med att en grafikdrivare till en viss HP laptop inte var kompatibel med Photoshop. Det tog ganska lång tid för HP att rätta till detta. Det gick ju att använda vissa delar av Photoshop men mer avancerade funktioner kraschade programmet. HP är lite jobbiga på det sättet att det kan sitta lite vadsomhelst under huven :shock: Tom samma typbeteckning kan ha olika chipuppsättningar till ljud, grafik etc :doh:
Skriv svar