sänka frekvensen på sticksåg

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Davidiot
Inlägg: 40
Blev medlem: 6 december 2016, 20:36:16

sänka frekvensen på sticksåg

Inlägg av Davidiot »

kort och gott: jag behöver sänka hastigheten/frekvensen på en sticksåg så att den lägsta inställningen motsvarar 270 slag i minuten istället för 500 slag i minuten vilket den ger i originalutförande. Modell av sticksåg i fråga är en makita : https://www.makita.se/tool/14946/4329K.html

Syftet är att använda maskinen till ett annat ändamål, om du är nyfiken se här: https://www.vibeforhealth.com/collectio ... stimulator

I länken finns också en manual där det beskrivs hur de som tillhandahåller maskinen för detta ändamål använder en liten passiv box (se bild) mellan väggen och maskinen för att komma ner i de lägre hastigheterna "The control box is necessary to produce frequencies below 500 spm. The electronics in the box are rated at 600W and are designed to operate only one CMS. "

Den bakomliggande orsaken till att jag vill göra detta är att jag har en medicinsk problematik där jag blivit behandlad med apparaten utomlands med framgång. Modifikationen i övrigt är mycket enkel vilket bilderna visar, men den är inte tillgänglig för köp i Europa.

Sågen har alltså steglös ställbar hastighet via ett litet hjul på ovansidan.
Mina kunskaper kring elektronik är mycket basala, är det någon som kan förklara hur den passiva boxen fungerar och hur jag kan skaffa en motsvarande sådan, eller om det finns något annat lämpligt sätt att ändra frekvensomfånget till det lägre ?

Mycket tacksam för hjälp
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: sänka frekvensen på sticksåg

Inlägg av prototypen »

Varför inte undersöka om det finns sticksåg som går långsammare?
Batteridrivna brukar inte ha så mycket ork att gå fort.
Den här börjar vid noll, men det tar jag med en nypa salt.
http://www.proffsmagasinet.se/verktyg/b ... oC3yLw_wcB

Att sänka nätets frekvens funkar inte, kommer däremot att bränna motorn men att sänka spänningen fungerar då det är en allströmsmotor.
Vad boxen innehåller är svårt att säga, kanske en diod bara.
Finns det bild på etiketten?

Protte
Bjaellerud
Inlägg: 1443
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: sänka frekvensen på sticksåg

Inlägg av Bjaellerud »

Jag har en äldre BOSCH sticksåg, med variabel slagfrekvens. Den kan köra väldigt sakta och det är synnerligen användbart vid sågning av exvi plexiglas. Vi talar om slagfrekvenser på under 10 Hz. För hög hastighet gör att plasten smälter och bränner fast sågbladet.
Även vid sågning av tjock Alumniumplåt låter sig göra väl med långsamtgående sticksåg.
Regleringen består av en thyrsitorregultor, oftast utan återföring, och motorn är oftast en vanlig växelströms kollektormotor.
Att modifiera befintlig Thyristorregultor låter sig knappast göras då den är inbyggd i startknappen.
ett alternativ kan vara en Vridtransformator eller en fast transformator som ge exvis 24 eller 110 V.
Men frågan är då hur den inbyggda Thyristoregualtorn beter sig.

Roy
Davidiot
Inlägg: 40
Blev medlem: 6 december 2016, 20:36:16

Re: sänka frekvensen på sticksåg

Inlägg av Davidiot »

Tack för era inlägg, tyvärr har jag ingen mer bild på boxen att tillgå. Med den apparat jag har så är lägsta frekvens 8 hz, den avsedda frekvensen är 4,5 hz, i USA så är ju sticksågen som sådan i originalutförande anpassad till 120V, medan den jag har ju är 230, men är det en fråga om att testa sig fram då med lägre V och se vad som funkar/kommer närmast ?
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: sänka frekvensen på sticksåg

Inlägg av Purre »

prototypen skrev:Varför inte undersöka om det finns sticksåg som går långsammare?
Batteridrivna brukar inte ha så mycket ork att gå fort.
Den här börjar vid noll, men det tar jag med en nypa salt.
http://www.proffsmagasinet.se/verktyg/b ... oC3yLw_wcB

Att sänka nätets frekvens funkar inte, kommer däremot att bränna motorn men att sänka spänningen fungerar då det är en allströmsmotor.
Vad boxen innehåller är svårt att säga, kanske en diod bara.
Finns det bild på etiketten?

Protte
Bygelsticksågar brukar vara steglösa genom att hålla in knappen olika mycket så jodå den börjar nog på noll och håller man in knappen väldigt lite så går den väldigt sakta.
Davidiot
Inlägg: 40
Blev medlem: 6 december 2016, 20:36:16

Re: sänka frekvensen på sticksåg

Inlägg av Davidiot »

Problemet för mig med den batteridrivna är att iom att hastigheten avgörs av hur långt man trycker ner knappen så kan det bli svårt att åstadkomma en specifik, fixerad hastighet från tillfälle till tillfälle.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: sänka frekvensen på sticksåg

Inlägg av prototypen »

Går ju att göra ett mekaniskt stopp på knappen.
Eller en bygel runt handtaget och ta ur batteriet som stopp

Protte
Lillhannus
Inlägg: 28
Blev medlem: 29 november 2011, 18:54:05
Ort: Helsingfors

Re: sänka frekvensen på sticksåg

Inlägg av Lillhannus »

Nåt som protte föreslog torde fungera. Vill du kunna variera hastigheten så borde det gå att fixa med nån skruv&mutter lösning.

Mvh
JL
Davidiot
Inlägg: 40
Blev medlem: 6 december 2016, 20:36:16

Re: sänka frekvensen på sticksåg

Inlägg av Davidiot »

jag har redan köpt den sladdbundna,, hade lite dålig framförhållning så jag kollade inte upp det där att det behövdes någon grej emellan innan. I första hand är jag intresserad av att hitta en lösning där jag kan använda den.
Användarvisningsbild
E85
Inlägg: 1274
Blev medlem: 29 maj 2007, 16:24:19
Ort: Övik

Re: sänka frekvensen på sticksåg

Inlägg av E85 »

Undra vad den här regulatorn innehåller för prylar då? Kanske går att göra en egen med fast varvtal.

Bild
Davidiot
Inlägg: 40
Blev medlem: 6 december 2016, 20:36:16

Re: sänka frekvensen på sticksåg

Inlägg av Davidiot »

med den boxen som de skickar med så kan man fortfarande ändra varvtal,, bara det att själva omfånget flyttas ned,
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: sänka frekvensen på sticksåg

Inlägg av Purre »

Jag misstänker det är något sådant här fast inte ställbar.

http://www.ebay.com/itm/SE-9761EPC-Elec ... 2434761709
Davidiot
Inlägg: 40
Blev medlem: 6 december 2016, 20:36:16

Re: sänka frekvensen på sticksåg

Inlägg av Davidiot »

Jaa, det verkar ju rimligt, kanske ska köpa en sån och USA adapter om jag inte kan hitta motsvarande i Europa.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: sänka frekvensen på sticksåg

Inlägg av prototypen »

Den prylen är gjord för 120 volt, står på apparaten tom.

Protte
Davidiot
Inlägg: 40
Blev medlem: 6 december 2016, 20:36:16

Re: sänka frekvensen på sticksåg

Inlägg av Davidiot »

ja visst, men den sticksåg jag har är 230v, så jag förmodar att jag först behöver omvandla mellan regleraren och vägguttaget och sedan omvandla tillbaka efter regleraren, eller kan jag köra den på 120v fastän den är anpassad till 230v ?
Skriv svar