ESDskydd? i din hobbyvrå.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Repaterion
Inlägg: 538
Blev medlem: 4 februari 2011, 00:57:32
Ort: Gustavsfors (Lite till vänster om världens utkant)

ESDskydd? i din hobbyvrå.

Inlägg av Repaterion »

Satt och spanade på ESD godkända avbitare och inser att dessa är dyra 500+ (inkl moms)
Som hemmalallare känns detta en aning overkill att betala dessa pengar, eller?
För när allt kommer omkring hur stor är risken att man i verkligen slår sönder en IC med en icke ESD specad tång, förutsatt att man använder sitt armband? Alltså inte de trådlösa som finns att köpa på Ebay. ;)
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Re: ESDskydd? i din hobbyvrå.

Inlägg av 13th.Marine »

120+moms på farnell, Jag har en jag fick med mitt "ELFA-kit" när jag började på LTH för 10år sedan, kan inte heller varit så dyr.
Användarvisningsbild
Repaterion
Inlägg: 538
Blev medlem: 4 februari 2011, 00:57:32
Ort: Gustavsfors (Lite till vänster om världens utkant)

Re: ESDskydd? i din hobbyvrå.

Inlägg av Repaterion »

Farnell är krångliga att beställa från som privatperson, men visst det är ett alternativ dock. :)
Electrokit tror jag man kan beställa genom från Farnell.
limpan4all
Inlägg: 8213
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: ESDskydd? i din hobbyvrå.

Inlägg av limpan4all »

Jeans, bomullsstrumpor och T-shirt samt luftfuktighet över 30% Rh och lite antistatsköljmedel i en blomspruta som används på golv och stolssits (även på bordsytan om du inte har en antistatmatta där). Sedan kan du i praktiken skita i ESD armband det kommer att funka ändå.
Jag har hållit mig till detta i 30 år och hitintills 0 ESD skador på komponenter eller konstruktioner (jobbat heltid med konstruktion i mer än 30 år så jag har viss erfarenhet).
MEN det innebär inte att faran inte existerar för det gör den, men med bara lite normalt sunt förnuft så är faran/risken extremt liten.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33834
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: ESDskydd? i din hobbyvrå.

Inlägg av Glenn »

Känns inte som att jag oroar mej för att tången inte är ESD-godkänd, å andra sidan kanske den är det, vad det jag.

Finns ju annat som är viktigare.
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: ESDskydd? i din hobbyvrå.

Inlägg av Zkronk »

limpan4all skrev:Jeans, bomullsstrumpor och T-shirt
Är det ännu bättre att köra barfota? :lol:
Användarvisningsbild
Repaterion
Inlägg: 538
Blev medlem: 4 februari 2011, 00:57:32
Ort: Gustavsfors (Lite till vänster om världens utkant)

Re: ESDskydd? i din hobbyvrå.

Inlägg av Repaterion »

Dåren i Australien kör ju barfota ;) Det funkar bra om man vill hitta IC kretsar som ligger på rygg med, sägs det... :twisted:

Matta har jag faktiskt, källarmiljön är nog fuktigaren än 30.. men det kan ju mätas enkelt iofs.

Just tången var lite generellt, verktygen i allmänhet tänker jag. Min Weller-station kan kopplas till jord vet jag.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7158
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: ESDskydd? i din hobbyvrå.

Inlägg av psynoise »

Har man koll tror jag ESD-skydd spelar mindre roll. Men är det blandat folk som springer i lokalen är det bäst att göra det säkert även för de som inte tänker ESD.
limpan4all
Inlägg: 8213
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: ESDskydd? i din hobbyvrå.

Inlägg av limpan4all »

Ja, barfota är bäst. Vad det handlar om är att omge sig med material som i sig inte kan bygga upp laddning.
Då alla bomullsmaterial innehåller vatten så leder dom dåligt vilket är bättre än att inte leda alls och mycket bättre än att leda bra.
För om material leder bra så måste allt vara väldigt sammankopplat HELA TIDEN.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: ESDskydd? i din hobbyvrå.

Inlägg av Micke_s »

För hobbybruk struntar jag i ESD, så länge komponenterna är relativt billiga. Hade jag byggt med rf-transistorer för 500kr+ så hade jag kanske gjort något åt det...

Tycker mer felkopplingar/kortslutningar tar mer komponenter av mig...
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33834
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: ESDskydd? i din hobbyvrå.

Inlägg av Glenn »

Jag gör mer uppenbara saker, jag har iofs ett ESD-underlag på arbetsbänken, men framförallt ser jag till att ta i chassit på apparaten innan jag tar på nåt annat och liknande, och ja, ingen heltäckningsmatta eller katter i "labbet".

På olika arbetsplatser har man ju sett folk som verkligen inte tänker..
Användarvisningsbild
Repaterion
Inlägg: 538
Blev medlem: 4 februari 2011, 00:57:32
Ort: Gustavsfors (Lite till vänster om världens utkant)

Re: ESDskydd? i din hobbyvrå.

Inlägg av Repaterion »

Än så länge har jag inte ens mattor på golvet, utan det är det råa betonggolvet i källaren.
Har funderat på att måla golvet men det kanske är dumt? Nej det är inget golv man går barfota på, det är inte mer än 2-5 grader på vintern.
Knappas
Inlägg: 148
Blev medlem: 26 november 2008, 16:51:09
Ort: Stockholm

Re: ESDskydd? i din hobbyvrå.

Inlägg av Knappas »

Vill du ha en billig ESD avbitare som är enkel att köpa in kan du kolla in denna på Biltema.
Det är ju inte en lindström precis men inte helt tokig heller tycker jag. Använder deras lilla flacktång flitigt faktiskt.
Användarvisningsbild
Repaterion
Inlägg: 538
Blev medlem: 4 februari 2011, 00:57:32
Ort: Gustavsfors (Lite till vänster om världens utkant)

Re: ESDskydd? i din hobbyvrå.

Inlägg av Repaterion »

ESD pryttlar på Biltema.... :shock: Nu har jag nog sett det meast.
Men det kan vara värd att testa, priset är ju helt klart bra.
Användarvisningsbild
SM6XUN
Inlägg: 646
Blev medlem: 20 mars 2016, 22:12:05

Re: ESDskydd? i din hobbyvrå.

Inlägg av SM6XUN »

Blir påmind om en arbetsgivare i telekombranschen som envisades med att ge personalen fleecejackor som arbetskläder :roll:

Som någon skrev i tråden är det A och O att "tänka" ESD, läs på om ämnet så ser du snart vad du behöver innan du kastar dig iväg och gör slut på månadslönen :wink:

ESD-matta och shysst luftfuktighet samt ansluten lödpenna ser jag som det viktigaste till att börja med.
Skriv svar