Nokia-dator? *Ganska stora bilder*

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Nokia-dator? *Ganska stora bilder*

Inlägg av JimmyAndersson »

Har en Nokia-dator/terminal av märke "Alfaskop Netstation 330".
Det sitter en 386SX-processor på den.

Google gav inte en enda länk, så jag tänkte om någon här vet något om den. Går den att använda till något kul?

Så här ser den ut:
Bild

En liten närmare titt. Någon som vet vad den gröna och vita kontakten används till?
Bild
Senast redigerad av JimmyAndersson 6 december 2005, 23:58:58, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 7007
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Ooooooooooooooo, häligt en Nokia till, har 3St utan nät del som är tänkt att pludras på innehåll
och användas till första bästa idé som kan passa :razz: :wink:
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4819
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av gOry »

vilken standard håller den där :D
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Kast med liten dator?
Användarvisningsbild
sMkr
Inlägg: 67
Blev medlem: 30 maj 2005, 17:11:59
Ort: Göteborg

Inlägg av sMkr »

Nokia borde väl ha en del info om den, ring supporten :D dom kanske kan slussa dig vidare.

Skulle tippa på att den vita kontakten är för att expandera ISA-bussen.
Den gröna kan ju vara vad som hällst.

om du vill ha något enklare men kraftfullare att labba med än sx386 så kan du ju beställa en BF199 från elfa ;) kostar inte många ören.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 7007
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Kanse man skulle bygga om den till Media dator á 80-tal?
eller kanse man skulle lägga in m0n0wall på den, dock då med lite nyare grejor :roll:
Troligen är det en tunn klient från förra gången idén om tunna/feta klienter mot en central dator var aktuellt.

Startar ditt exemplar?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Kul att man inte är ensam om att ha en sånhär! :)

Powerlampan lyser, men powerlampan på monitorn blinkar, precis som om Nokia-burken inte var igång. :(

edit: Kollade en extra gång och såg att det fanns en säkring. (I den nedersta bilden så sitter den ovanför den vita "grejjen" i den gröna kontakten.) -Den säkringen var trasig! Säkringen är på 2.5A. Jag har några säkringar på 1A...... Hm :eh: :)


sMkr:
>om du vill ha något enklare men kraftfullare att labba med än sx386 så kan du ju beställa en BF199 från elfa

:lol: Nåja, så begränsad är inte en 386'a
Användarvisningsbild
cl3mens
Inlägg: 678
Blev medlem: 1 augusti 2004, 23:26:33
Ort: Stockholm

Inlägg av cl3mens »

Tja, har den RS232-port så kan du ju alltid låta den vara terminal mot något kul. Om den nu har den mjukvaran i något ROM nånstans, för den var väl utan HDD och floppy?
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 7007
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Jepp, ingen HD eller floppy i mina vad jag kan se, hur JimmyAndersson burk ser ut vet jag inte.
Som jag tyder uppbygganden så sitter det ett bootbart nätverkskort i dessa datorer för att
starta upp via LAN.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det sitter ingen HD eller floppy i min heller. Det ser ut som om det finns plats för en HD däremot. Det finns även en lysdiod i fronten som har en HD-symbol.

På mitt nätverkskort står det "Madge Smart Ringnode". Madge verkar vara märket på kortet. Någon här som vet hur en kabel för ett sånt här kort med 9-pins DSUB ska se ut? (Om jag får igång burken så tänkte jag bygga en själv, eftersom jag har ett annat nätverkskort med samma anslutning.)

Ingen som har någon form av länk eller dokumentation för något till den här burken eller nätverkskortet?
Barry_Lyndon
Inlägg: 557
Blev medlem: 14 november 2005, 23:57:34
Kontakt:

Inlägg av Barry_Lyndon »

Jag är inte hundra, men namnet på nätverkskortet tyder på att det skulle kunna vara "token ring", och inte ethernet som är vanligast numera. Om du har två likadana kort borde det väl inte spela någon roll iofs. Länk till token ring info. Det blir nog problem med att hitta drivrutiner om du inte kan hitta på tillverkarens hesmida. Kanske att det finns något till Linux eller något annat open source OS, det brukar finnas stöd för alla möjliga gamla kort där. Har du fått igång bilden efter säkringsbytet?

/Andreas
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

Att döma på chassit ser det ut som en dator tillverkad av ICL. Jag har haft en ICL 486 burk och det chass va samma stil som detta, gulvit front, rosa power knapp, samma fyrkantiga vent hål, samma stil på nätdelen, lika slimmad.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

Hmm...

Varför är sockeln för CPU och RAM tomma? Är det inte lättare att starta om det sitter något i dom, typ en CPU och RAM kanske....
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

Ser du inte den ytmonterade CPUn samt de ytmonterade ram kretsarna ?
De sitter bakom ram slottarna, som hara är en expansion (externt) av det interna (monterat direkt på moderkortet).
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jepp. Den sitter här:

Bild
Dålig kvalité, men jag editerade direkt i jpeg-bilden... :)

RAM-minne behövs inte för att få bild på skärmen. Eftersom det ändå är en PC så ska det låta *BEEEP* om datorn är frisk och saknar minne.

Har förresten inte testat att byta säkring ännu.

edit: ICL var ett bra tips! Hittade massor på nätet om sammarbetet med ICL och Nokia. Har inte hittat något ännu om just den här burken. "Alfaskop" var tydligen en vanlig benämning. På mitt moderkort står det "Nokia Data". På nätverkskortet sitter det en sifferkombination som ser ut att vara ett datum: "04 03 91".
Skriv svar