Ladda läsplatta manuellt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
vannar
Inlägg: 67
Blev medlem: 25 september 2005, 10:42:24

Ladda läsplatta manuellt

Inlägg av vannar »

Min Asus zenpad har gett upp. Jag är ganska säker på att det är USB-porten eller iaf något med stömförsörjningen som gått sönder men den verkar inte vara batteriet tror jag iaf.

Jag har fortfarande garanti kvar så jag är inte benägen att skruva sönder den helt men jag skulle vilja komma in i plattan för att radera personlig information innan jag skickar iväg den.

Att ansluta den till datorn fungerar ej, den hittar inte plattan.

Jag tänker mig att det borde gå att ladda batteriet direkt med en li-ion laddare.

Att kunna ansluta på anslutningsporten är nog lite lurigt då den är riktigt tunn men att ansluta direkt på batteriets breda lödöron borde ju gå tänker jag mig.

Tankar kring detta?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
limpan4all
Inlägg: 8210
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Ladda läsplatta manuellt

Inlägg av limpan4all »

Två knappnålar i kontakten och två krokodilklämmor, sedan långsamt (CC satt lågt typ 100mA) mata på energi med manuell övervakning av spänning och frånslag innan 4,00V.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Ladda läsplatta manuellt

Inlägg av LaRdA »

Ja, så länge du laddar med så pass låg ström och avbryter innan batteriet är helt fullt (4v som limpan4all föreslår är nog lämpligt) så ska det vara rätt säkert att göra så.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Ladda läsplatta manuellt

Inlägg av xxargs »

Även om du glömmer av och det laddar över natten så är maxspänningen 4.00 Volt 'safe' och överladdar inte batteriet även om det skulle gå dygn. Det är först när spänningen är över 4.1 Volt (för 4.2 Volt batterier - de som skrivs som 3.7 Volt batterier) som det börja bli kinkigt på riktigt.

dock ser jag 3 sladdar - är du helt säker på att det inte är 2 seriekopplade batterier med balanseringsuttag ??
vannar
Inlägg: 67
Blev medlem: 25 september 2005, 10:42:24

Re: Ladda läsplatta manuellt

Inlägg av vannar »

Jag tror att det bara är ett batteri. Går ju att mäta spänningen på batteriet för att vara säker. Har inte mätt pga avsaknad av voltmätare just nu.

Det som är mellan kontakten och batteriet men som är sålt av en pappremsa är ett litet kretskort, tänker mig att det är en laddkrets eller troligare en skyddskrets eller bådeoch...

Har en li-po laddare som man kan ställa in för 1-4 celler som jag tänkte använda. Den laddar förvisso med 0,5A men batteriet är ju på 4A så det borde inte vara några problem tror jag. För säkerhetsskull kan man ju avbryta efter 6h, batterier är ju tomt nu så det borde inte vara ett problem va?
Skriv svar