Sätta i större säkring i elskåpet?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Sätta i större säkring i elskåpet?

Inlägg av Thorped »

Tja, får man om elektriker gör det, ersätta i en 10A säkring med en 13A eller 16A säkring istället om man behöver mer kräm någonstans i huset?
På jobbet matar vi 1,5mm2 med 16A utan problem men något säger mig att det bara är tillåtet med 10A i dessa kablar.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Sätta i större säkring i elskåpet?

Inlägg av Meduza »

Om en elektriker gör beräkningar på belastningsförmåga, utlösningsvillkor osv och kommer fram till att han får säkra upp så är det ok att köra tex 13A på 1,5mm2, men det går inte att säga något om det generella fallet.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32562
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Sätta i större säkring i elskåpet?

Inlägg av säter »

Är det samma passdel till 10A och 13A?
Nerre
Inlägg: 26707
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Sätta i större säkring i elskåpet?

Inlägg av Nerre »

Ligger kablarna fritt (ex. på stege) så de får bra kylning så kanske 16 A är ok på 1,5 kvadrat, i en bostad ligger de ju oftast i väggarna och där kyls de inte lika bra.

Jag vet inte om det är olika regler för industri och bostäder också?
peo007
Inlägg: 443
Blev medlem: 21 juni 2009, 06:08:43
Ort: Tierp

Re: Sätta i större säkring i elskåpet?

Inlägg av peo007 »

Det är samma storlek på 10 & 13 Passdel, men 10A är Röd och 13A är Svart
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Sätta i större säkring i elskåpet?

Inlägg av Sverige »

Nerre skrev:Ligger kablarna fritt (ex. på stege) så de får bra kylning så kanske 16 A är ok på 1,5 kvadrat, i en bostad ligger de ju oftast i väggarna och där kyls de inte lika bra.

Jag vet inte om det är olika regler för industri och bostäder också?

Generellt lika gällande dimensionering, men olika på många andra sätt...

Det är sällan en kabel ligger fritt på en stege, ofta flera "buntade" ihop. Är det flera lager snarare så att man får gå upp i area.

1,5mm² anslutningskabel är ok att säkra 16A.

Först när PK13 kom var den lila.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30015
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Sätta i större säkring i elskåpet?

Inlägg av MadModder »

Jag skulle nog inte vilja köra 16A på 1,5mm².
Jag körde en bygglampa och grovdammsugare på ett uttag ett bra tag när jag renoverade här förut (det var lite drygt 2kW totalt), och sen skulle jag kolla i en dosa halvvägs till elcentralen, och det var varmt där i. Bara lite mer än ljummet dock men det kändes tydligt att det var varmare än rumstemperatur.
MiaM
Inlägg: 9980
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Sätta i större säkring i elskåpet?

Inlägg av MiaM »

Thorped skrev:Tja, får man om elektriker gör det, ersätta i en 10A säkring med en 13A eller 16A säkring istället om man behöver mer kräm någonstans i huset?
På jobbet matar vi 1,5mm2 med 16A utan problem men något säger mig att det bara är tillåtet med 10A i dessa kablar.
Sen nån gång i början på 90-talet är det tillåtet att faktiskt räkna istället för att bara gå på en hård schablon, förenklat uttryckt. "På jobbet" har ni kanske 16A säkringar som via ett motorskydd ställt på under 10A matar en elmotor. Elmotorer har ju rätt mycket högre startström än kontinuerlig förbrukning. Före början av 90-talet var man tvungen att dra 2,5mm2-kabel i det här fallet, senare gick det att klara sig med 1,5mm2.

Om du tillfälligt behöver mer "kräm" så bör du i första hand fundera på att flytta belastningar så att de fördelas över fler säkringar. Om det är en enda last som drar mer än 10A så får du antingen låta en elektriker byta kablar och säkra upp, eller om det är mer tillfälligt så kan du använda en adapter från eventuellt trefas CEE-uttag till schuko men se då till att ha tillräckligt grova skarvsladdar.
Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Re: Sätta i större säkring i elskåpet?

Inlägg av Thorped »

Jobbet för mig är Svenska Mässan i Göteborg. Alla enfas 16A är temporära och ligger alltid öppet med mycket luft omkring.
MiaM
Inlägg: 9980
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Sätta i större säkring i elskåpet?

Inlägg av MiaM »

Om det är ström till t.ex. en monterplats så bör det väl finnas färdigt för att dra fram åtminstone trefas 16A? Då är det väl enklast att bara fördela 16A trefas till 3st 16A enfas med en såndär röd-CEE-hane-till-tre-schuko-honor?

Just för mässor och andra tillfälliga grejer är det rätt bra att vara extra noga med säkerheten, allt körs ju igång på full sula under rätt lång tid och ingen är "van" med "hur det brukar vara" så ingen kommer reagera på någon typ av fel som folk annars skulle reagerat på om det inträffat på något ställe där både installation/uppkoppling/användning och personerna på plats är mer permanenta.
Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Re: Sätta i större säkring i elskåpet?

Inlägg av Thorped »

Vi får max dra fram 16A, Midroc kan dock dra 32A om det skulle behövas vilket det ganska ofta gör.
Oftast droppar vi trefas 16A men det händer att kunden vill ha enfas 16A och våra enfasade kablar är inte 2,5mm2, det kan jag nästan lova.
MiaM
Inlägg: 9980
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Sätta i större säkring i elskåpet?

Inlägg av MiaM »

I det läget skulle trefas och en sånhär vara smidigt:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Elektr ... 000021321/

Jula har också ett par varianter, billigast verkar vara en som bara ger en fas ut och den kostar bara 129:-
http://www.jula.se/search/?query=CEE
Deras som ger tre faser ut på varsin schuko och som ser ut som en vanlig grendosa fast färgglad kostar 299, billigare än Biltemas diskretare variant.
Fast ni kanske inte är sugna på Jula/Biltema? Min pyttelilla erfarenhet av CEE-grejer från dessa ställen är att Biltemas enfas 16A CEE chassiehanar och sladdhonor var helt okej då det begav sig.

Egentligen så är det väl bäst att säkra ner till 10A per fas ihop med en sådan. Den som behöver mer än 10A enfas får ju ändå 3*10A och ni får ändå ett hyggligt brandskydd som hjälper mot montrar där det dras 16A genom 0,75mm2-grendosor.

Jag ska tillägga att jag har inte en aning om hur det fungerar med eventuell säkerhetskontroll och liknande strax före en mässa ska öppna. Det kanske fungerar så att nån går en runda i montrarna och kontrollerar hur det ser ut?
pasi
Inlägg: 25
Blev medlem: 31 januari 2013, 18:44:20

Re: Sätta i större säkring i elskåpet?

Inlägg av pasi »

Thorped skrev:Tja, får man om elektriker gör det, ersätta i en 10A säkring med en 13A eller 16A säkring istället om man behöver mer kräm någonstans i huset?
På jobbet matar vi 1,5mm2 med 16A utan problem men något säger mig att det bara är tillåtet med 10A i dessa kablar.
nej, aldrig godkänt med 16A i 1,5mm matarkabel! Däremot får man gå ner i area på anslutningskabel. Säg att man har en tvättmaskin som drar 16A om du har 2,5mm kabel framdraget då får du ansluta maskinen(gummikabel) med 1,5mm kabel. Men man får aldrig säkra matarkabel på 1,5mm med 16A! Högst tillåtna säkring för 1,5mm matarkabel är 13A.
pasi
Inlägg: 25
Blev medlem: 31 januari 2013, 18:44:20

Re: Sätta i större säkring i elskåpet?

Inlägg av pasi »

säter skrev:Är det samma passdel till 10A och 13A?
ja.
pasi
Inlägg: 25
Blev medlem: 31 januari 2013, 18:44:20

Re: Sätta i större säkring i elskåpet?

Inlägg av pasi »

Nerre skrev:Ligger kablarna fritt (ex. på stege) så de får bra kylning så kanske 16 A är ok på 1,5 kvadrat, i en bostad ligger de ju oftast i väggarna och där kyls de inte lika bra.

Jag vet inte om det är olika regler för industri och bostäder också?
Aldrig godkänt med 16A i 1,5mm,spelar ingen roll hur dragningen ser ut.
Skriv svar