Sätta i större säkring i elskåpet?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Muppis
Inlägg: 275
Blev medlem: 15 februari 2007, 10:26:28
Ort: Halmstad

Re: Sätta i större säkring i elskåpet?

Inlägg av Muppis »

En 1,5mm-kopparledare tål 32A innan den brinner upp så det går alldeles utmärkt att dra 16A i en sådan, förutsatt att man gjort sin hemläxa med allsköns beräkningar, tabeller, utlösningsvillkor och dylikt.

Om man inte gjort beräkningar får man max ta ut 10A ur en 1,5mm2. För att säkra 13A krävs det 2,5mm2. 13A-säkringen är ett riktigt otyg..
pasi
Inlägg: 25
Blev medlem: 31 januari 2013, 18:44:20

Re: Sätta i större säkring i elskåpet?

Inlägg av pasi »

Nej 13A kräver inte 2,5mm kabel. Och visst 2,5mm kabeln kanske tål 32A innan den brinner upp men det betyder inte att det är godkänt? Jag vet inte vad du jobbar med men jag jobbar som elektriker.
Muppis
Inlägg: 275
Blev medlem: 15 februari 2007, 10:26:28
Ort: Halmstad

Re: Sätta i större säkring i elskåpet?

Inlägg av Muppis »

Jag hittade dessa tabeller ifrån SS 424 14 24:
Screenshot on 4.1.2016 at 6.16.27 PM.png
Screenshot on 4.1.2016 at 6.28.20 PM.png
Screenshot on 4.1.2016 at 6.21.43 PM.png
Enligt Tabell 1 är det OK med kombinationen 13A dvärgbrytare och en 1.5mm2-kabel, men den petnoga ser att det inte är okej med en 13A diazed och 1.5mm2 PVC-isolerad kabel.
Jag tycker det är märkligt att det på en 10A diazedsäkring är 3A marginal mellan minsta strömvärde och diazedsäkringens märkström på 10A, och 2A marginal för minsta strömvärde på en 16A diazedsäkring, men det är endast 1A marginal för minsta strömvärde för en 13A diazedsäkring?

Som du ser nedan i Tabell A.3 nedan tål en 1.5mm2 PEX-isolerad kabel 32A förutsatt att den är förlagd direkt i mark med god termisk markresistivitet. Det är inte varje dag man stöter på en sådan kabel får jag säga. Den stackars kabeln går utmärkt att säkra med en 32A dvärgbrytare, men endast 25A om du vill använda diazed-säkringar.
Screenshot on 4.1.2016 at 6.42.41 PM.png
Här har du länken till Kabelboken 140630
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9980
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Sätta i större säkring i elskåpet?

Inlägg av MiaM »

pasi skrev:
Nerre skrev:Ligger kablarna fritt (ex. på stege) så de får bra kylning så kanske 16 A är ok på 1,5 kvadrat, i en bostad ligger de ju oftast i väggarna och där kyls de inte lika bra.

Jag vet inte om det är olika regler för industri och bostäder också?
Aldrig godkänt med 16A i 1,5mm,spelar ingen roll hur dragningen ser ut.
"På jobbet" rör det sig antagligen om 1,5mm2 avsäkrad 16A men som passerar motorskydd inställt på lägre ström?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45297
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Sätta i större säkring i elskåpet?

Inlägg av TomasL »

En fråga jag undrar över, vad gäller egentligen för maskiner, till exempel mellan inkommande plint och till en säkerhetsbrytare?
De sk förläggningssätten är ju normalt inte applicerbara i detta fallet.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Sätta i större säkring i elskåpet?

Inlägg av rikkitikkitavi »

Det som gäller är att du inte får överskrida godkänd temperatur för kabeln eller konstruktionen innebär brandrisk osv såklart.

Hur dunlöser det torde vara ditt problem.

Men det är intressant att ta reda på hur det är rent regulatoriskt, vilka regelverk som gäller.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45297
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Sätta i större säkring i elskåpet?

Inlägg av TomasL »

Jo, men det är väl i princip hart när omöjligt att räkna ut temperaturhöjningen, med tanke på avkylning i den omgivande luften osv. (Det är därför lathundar är så bra).
Regelverket är ju MD i dessa fall, och problemet är väl att hitta relevanta standarder (eller snarare att avgöra vilka standarder som är relevanta).
Nerre
Inlägg: 26706
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Sätta i större säkring i elskåpet?

Inlägg av Nerre »

En del standarder har area-krav, annars får man helt enkelt mäta och se hur varmt det blir (då kör man normalt överlastprov baserat på säkringens karaktäristik). Man mäter oftast även vid normal drift, eftersom de brukar vara olika temperaturkrav för normal drift och felfall.

Det är inte så himla svårt att hitta relevanta standarder, det är rätt enkelt att söka på SIS (de har ofta förhandsgranskning av standarderna där man kan se första sidorna, och där brukar standardens scope finnas).
Skriv svar