Förslag på hemmagjord 5V UPS emottages!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
flyvert
Inlägg: 93
Blev medlem: 26 oktober 2015, 21:00:53

Förslag på hemmagjord 5V UPS emottages!

Inlägg av flyvert »

Antalet Raspberries och Arduinos hemma bara ökar och ökar - därmed oxo antalet "telefonladdare" som upptar plats i vägguttagen.

Har länge funderat på att tillverka en egen stabil +5 volts källa, eventuellt med UPS-funktion.

Någon som kan ge lite förslag?

- Fritidsbatteri, 12 volt, xx AH
- CTek eller motsvarande underhållsladdare
- DC-DC konverterare till 5V
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Förslag på hemmagjord 5V UPS emottages!

Inlägg av Icecap »

Som du beskriver + ett antal cigarett-uttag + USB-laddare.

Enkelt med färdiga enheter.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16772
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Förslag på hemmagjord 5V UPS emottages!

Inlägg av grym »

är dom på samma ställe är utspridda?

jag hadde funderat på om inte varje enhet skulle ha en enkel ned switchad sak från 12v till 5v, kostar en tia eller två på ebay

sedan ett 12v nät, med blybatteri, en laddare som funkar och en sak som stänger av allt om laddningen försvinner och spänningen blir för låg

du kan då även ha lite annat på det 12v nätet, ex lite belysning , ladda mobil, o.s.v

även laddning via solpanel om man vill ha det lite mer säkert för strömavbrott
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4076
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Förslag på hemmagjord 5V UPS emottages!

Inlägg av maDa »

Hade en liknande grej för ett tag sen, skulle säga:
  • 12V Blyacc
  • 12V PSU med Vadj, typ Meanwell industri-nätagg, skruva upp till 13.8V
  • En eller flera DC/DC 5V från Ebay
Det man bör ha är som någon säger, något som stänger av allt när spänningen blir helt för låg, annars ryker batteriet.
Användarvisningsbild
el34
Inlägg: 1335
Blev medlem: 6 juni 2011, 22:14:39
Ort: Stockholm

Re: Förslag på hemmagjord 5V UPS emottages!

Inlägg av el34 »

Jag har en hel kasse med små UPS er på 12 volt. Har själv byggt om ett par för att driva övervakningskamerorna jag har. Dom går på 5 V och köpte mig några USB laddare för cigguttag på biltema som jag slaktade och byggde in så UPS en lämnar 5V. Funkar utmärkt!
flyvert
Inlägg: 93
Blev medlem: 26 oktober 2015, 21:00:53

Re: Förslag på hemmagjord 5V UPS emottages!

Inlägg av flyvert »

grym skrev:är dom på samma ställe är utspridda?

jag hadde funderat på om inte varje enhet skulle ha en enkel ned switchad sak från 12v till 5v, kostar en tia eller två på ebay

sedan ett 12v nät, med blybatteri, en laddare som funkar och en sak som stänger av allt om laddningen försvinner och spänningen blir för låg

du kan då även ha lite annat på det 12v nätet, ex lite belysning , ladda mobil, o.s.v

även laddning via solpanel om man vill ha det lite mer säkert för strömavbrott
Något utspritt

Allt det där låter intressant! Långa ledningar med 5 V är nog mindre bra, bättre med 12 V o lokal DC DC omvandlare

Har du nån URL på DC-DC som du kan rekommendera?

Förslag på laddautomatik? CTEK + nån shunt o Arduino, etc för övervakning o frånskiljning?

Mina kameror kör PoE via en switch som vill ha 48 volt, antar att det finns DC-DC som klarar av att lämna 48 volt o 20-30 watt från en 12 V källa?
flyvert
Inlägg: 93
Blev medlem: 26 oktober 2015, 21:00:53

Re: Förslag på hemmagjord 5V UPS emottages!

Inlägg av flyvert »

el34 skrev:Jag har en hel kasse med små UPS er på 12 volt. Har själv byggt om ett par för att driva övervakningskamerorna jag har. Dom går på 5 V och köpte mig några USB laddare för cigguttag på biltema som jag slaktade och byggde in så UPS en lämnar 5V. Funkar utmärkt!
Typ av ack o laddare?
GFEF
Inlägg: 2371
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Förslag på hemmagjord 5V UPS emottages!

Inlägg av GFEF »

el34

>USB laddare för cigguttag på biltema som jag slaktade och byggde in så UPS en lämnar 5V

Är det värt besväret ?
Så billiga dc-dc stepdown är på Ebay ?


http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=dc ... n&_sacat=0
Användarvisningsbild
el34
Inlägg: 1335
Blev medlem: 6 juni 2011, 22:14:39
Ort: Stockholm

Re: Förslag på hemmagjord 5V UPS emottages!

Inlägg av el34 »

Värt och värt. Behövde en lösning snabbt så jag tog det som fanns på hemmaplan. Blev en fullösning som blev peranent. Har inte satt mig in på det den marknaden med EBay och allt det innebär.
I dom UPS:er jag har sitter det 8 st AA batterier från Samsung. Laddar med en vanlig väggvårta på 12 Volt och 500 mha. Normalt finns ju spänningen där så även om det tar längre tid att ladda så finns reserven när den behövs.
Har även en UPS till själva PVR:en som drar ca 1,5 A och den luffar på i timmar.
flyvert
Inlägg: 93
Blev medlem: 26 oktober 2015, 21:00:53

Re: Förslag på hemmagjord 5V UPS emottages!

Inlägg av flyvert »

el34 skrev: I dom UPS:er jag har sitter det 8 st AA batterier från Samsung. Laddar med en vanlig väggvårta på 12 Volt och 500 mha. Normalt finns ju spänningen där så även om det tar längre tid att ladda så finns reserven när den behövs.
Väggvårta = trafo+likriktare?

Flåt en okunnig, men behövs ingen laddkontroll, eller kan blyaccar förses med permanent in-spänning o så upphör laddningen när batterispänningen kommit upp?

Krävs inte någon speciell (exakt) spänningsövervakning/kontroll för att ladda batteriet fullt och samtidigt inte för mycket?

Sulfatering (underladdning) / Korrossion/vätgas (överladdning) står ju att läsa om...
Användarvisningsbild
el34
Inlägg: 1335
Blev medlem: 6 juni 2011, 22:14:39
Ort: Stockholm

Re: Förslag på hemmagjord 5V UPS emottages!

Inlägg av el34 »

Visst behövs det någon form av laddningskontroll med batterier som skall tå under laddning 24\7. I dom UPS:er jag har sitter allt inbyggt så jag har inte behövt fundera på den biten.
Väggvårtan är en vanlig likriktad swithcad "standard" no name med 12 volt ut. I dom jag har sitter inga blyaccar. Dom har ett knippe AA batterier som står för reservkraftverken.

En variant är ju annars att ta ett lämpligt blyacc .Lägg in detta parallellt med matningen och anslut ett intelligent laddare typ Cteck.
Användarvisningsbild
el34
Inlägg: 1335
Blev medlem: 6 juni 2011, 22:14:39
Ort: Stockholm

Re: Förslag på hemmagjord 5V UPS emottages!

Inlägg av el34 »

Om du vill kan du få en UPS av mig för att testa om det fungerar med dina apparater. Står du för porto så kan jag skicka en till dig. PM a mig isåfall så lägger jag en på lådan.
flyvert
Inlägg: 93
Blev medlem: 26 oktober 2015, 21:00:53

Re: Förslag på hemmagjord 5V UPS emottages!

Inlägg av flyvert »

el34: Kan du berätta lite mer om den UPS du refererar till?
Användarvisningsbild
el34
Inlägg: 1335
Blev medlem: 6 juni 2011, 22:14:39
Ort: Stockholm

Re: Förslag på hemmagjord 5V UPS emottages!

Inlägg av el34 »

Lägger upp några bilder så ser du hur dom ser ut.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar