Idioti i vardagen?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4809
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Idioti i vardagen?

Inlägg av gOry »

Känner bara att man nästan måste vara idiot om man inte förstår skillnaden mellan att ha en sladd emellan adaptern mot att inte ha en sladd emellan och hur produkten skiljer sig mot originalet. Men vad vet jag jag är smart nog att inte köra mac :wink:
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Idioti i vardagen?

Inlägg av hanzibal »

Jag förstår inte hur du menar, förklara är du snäll.

EDIT: Mac är för övrigt bra datorer, det är nog ingen slump att några av de duktigaste .NET-utvecklarna jag vet kör Mac i tjänsten (med Windows på en VM). Själv håller jag mig till Dell-laptops, mycket för pengarna om man som jag struntar i tjocklek och vikt.
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4809
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Idioti i vardagen?

Inlägg av gOry »

Det var en diss mot trådskaparen och denna onödiga tråd, för jag kan se behovet av produkten. Jag kan se skillnaden mot att ha en drös med kabel mellan adaptern och vägguttaget, eller mot att ha den sittandes snyggt och prydligt i vägguttaget.

Ja jag kan hålla med om att hårdvaran är i världsklass. Och förövrigt så körde jag de där knepet med en C7 kabel till min importerade iphone back in 2007.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Idioti i vardagen?

Inlägg av hanzibal »

Du tillåter dig alltså att som enskild person döma ut denna tråd som onödig och baserar då beslutet på utfallet från en jury bestående av enda person; nämligen dig själv?

Rent spontant låter det ju inte särskilt genomtänkt, snarare låter det en smula diktatoriskt i mina öron ;-)

Alltså, tråden handlar om det i mitt tycke nästan komiskt fåniga i att tillverka ett vinklat kontaktdon för hutlösa 170kr i syfte att undvika att laddaren "bygger ut" från vägguttaget när problemet enkelt kan lösas med en vanlig apparatkabel varvid laddaren istället ligger på golvet eller på ett bord.
image.jpeg
Sladdhärva kan man ju få ändå så jag ser inte behovet av produkten utan misstänker att artikelförfattaren helt enkelt är ovetande om att en vanlig apparatkabel för 10-20kr (?) gör jobbet lika bra.

Att man sedan överöser lösningen med epitet som "genial" och "magisk" torde väl göra det hela ännu dummare och när det dessutom visar sig att en härför avsedd kabel redan medföljer laddaren så tycker jag idiotin blir nämast total.

Är jag verkligen den enda som tycker så?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
johano
Inlägg: 1943
Blev medlem: 22 januari 2008, 10:07:45
Ort: Stockholm

Re: Idioti i vardagen?

Inlägg av johano »

Men den löser ju faktiskt ursprungsproblemet som du själv beskrev såhär: "Tydligen stör sig kidsen på att deras Mac Book-laddare går sönder varje gång de trampar på den "

Med din lösning med sladd så hamnar ju laddaren just lätt på golvet - och kan bli söndertrampad.

/j
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4809
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Idioti i vardagen?

Inlägg av gOry »

Det är ju två helt olika lösningar du pratar om..
Ena medför som sagt mer sladd. Och nu finns möjligheten att montera laddaren närmare väggen :tumupp:
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Idioti i vardagen?

Inlägg av hanzibal »

I rest my case. Glöm inte ta med er hinken och spaden sen ;-)
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Idioti i vardagen?

Inlägg av Nerre »

Det är inte sladd kontra direkt i väggen som skillnaden handlar om...

Det är direkt i väggen med rak kontakt eller direkt i väggen med vinklad kontakt.
Bild
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Idioti i vardagen?

Inlägg av limpan4all »

Då borde det ju följa med två st (för vinkling till vänster eller höger).
Hur blir det med kylning i worst case scenariot? Det blir ju mindre luftväxling om ena sidan är tryckt mot väggen...
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Idioti i vardagen?

Inlägg av Nerre »

Fast det blir ju inte mindre luftväxling än om den ligger platt på golvet (med ett sladdställ från vägguttaget). Jag tror inte det är nåt problem.

Men så länge kontaktdelen inte är godkänd av Apple så kan de friskriva sig. Den som använder den bryter mot bruksanvisningen.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Idioti i vardagen?

Inlägg av Nerre »

Detta med bruksanvisningen är alltså viktigt i elsäkerhetssammanhang. Tillverkaren är bara skyldig att se till att produkten är säker när den används som avsett (och viss rimlig felanvändning).

Just att friskriva sig att "Vi garanterar bara att produkten är säker tillsammans med de tillbehör vi testat den med" är mer eller mindre standard. Den som använder produkten med ett annat tillbehör tillverkar i princip en ny produkt (och tar över tillverkaransvaret).

För hur ska tillverkaren kunna garantera att den är säker med vartenda tillbehör som finns på marknaden? Anledningen till att Apple har valt den raka kontakten kanske är att annars blir det svårt att undvika glappkontakt (med hög temperatur och brandrisk som följd).

Just därför är det jätteviktigt när man köper grejer att man verkligen tar reda på vilka tillbehör tillverkaren garanterar att den fungerar med.

Edit: redigerat inlägget milt i början för att få det fristående från arkiverade dito. - hcb
Skriv svar