Dual port memory

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Dual port memory

Inlägg av prototypen »

Hej på er

Måste göra en konvertering från en PLC till mitt system för att överföra en 16 teckens display och skulle behöva skriva och läsa ett minne oberoende in och ut.

Dagens lösning för 8 tecken består av bl.a. 8 st 74HC374 men 16 kretsar kommer att ta mycket plats.

Googlar man kommer man ofta till MAXIM / DALLAS DS1609 som inte rekommenderas för nydesign.

Har ni något bra tips.
Bild på dagens 8 tecken
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
qx5
Inlägg: 1678
Blev medlem: 14 augusti 2014, 04:23:04

Re: Dual port memory

Inlägg av qx5 »

Ett minne med snabb accesstid borde kunna användas som dubbelport med lite smart hantering?

Är problemuppställningen att 74-374 kretsen samplar visningssignalerna från PLC:n och detta skall skickas via transmission annorstädes?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Dual port memory

Inlägg av Icecap »

Det finns ju riktiga DP-RAM som ena sidan kan skriva i och den andra kan läsa - samtidig. Jag har använd sådana och det fungerade riktigt bra.

Hur skrivs data i "minnet" nu?
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Dual port memory

Inlägg av prototypen »

Nuvarande lösning:
Med kniven på strupen en fredagkväll och man tager vad man haver, det låg flera rör med 374or. Det funkade på andra försöket, fick invertera 8 signaler.

Nu kommer det en flatkabel ur PLCn och jag försöker få tag på vad som är vad i kabeln men det är nog en databuss, 2 bitar adress och 4 CS + write signal. 4 CS för att det är 4 displayer med 4 tecken i varje (OSRAM PD 4437)
PLCn skriver till minnet, min elektronik läser i sin takt och skickar över ett seriesnöre och sedan återskapas signalerna till displayen.

IceCap har du ett bra typnummer.......

Protte
qx5
Inlägg: 1678
Blev medlem: 14 augusti 2014, 04:23:04

Re: Dual port memory

Inlägg av qx5 »

Hur lång är skrivsignalen? och för den delen CS pulserna?
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Dual port memory

Inlägg av prototypen »

Inte en aaaaaning, troligen är alla minnen tillräckligt snabba.
Utgången är troligen öppen kollektor då det sitter pullupmotstånd på ett mellankort.

Det här är ingen raketvetenskap. Displayerna är statiska LED 5x7 matris

Protte
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Dual port memory

Inlägg av Icecap »

En snabb tanke (letar DP-RAM): Vad med en PIC med den där parallellport-funktionen?
4 st CS + 2 bit adress kan latchas i en 374 av WRITE.

PIC'en får en interrupt av WRITE'n och latchar data i parallellportensfunktionen, sedan läsas 374'an av en annan port och du har alla data i PIC'en till att göra med vad du vill.

Evt. att ha två st 374 där data + kontrollsignaler latchas av WRITE och en PIC som får en interrupt av WRITE och sedan läser data.

EDIT:
Det ser ut som att DP-RAM inte är så vanliga längre men Cypress har CY7C024E-55AXC.

IDT har 5962-86875
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Dual port memory

Inlägg av MiaM »

Hur snabbt skriver PLC:n?

Om du har lämplig buffring av ett "tecken" och skickar med egen standard så räcker det ju att du är snabbare än PLC:n. In med den snabbare datan i nån mikrokontroller som sen kan göra lämpligheter med signalen.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Dual port memory

Inlägg av prototypen »

PLCn skriver så pass snabbt att billiga optokopplare inte hinner med.
Jag skickar 4 samplingar á 3 ms per tecken, och varför 4, tja då behövde jag inte göra något fippel med skrivpulsen. En överföring med skrivpulsen låg, två med pulsen hög och en till med pulsen låg. Det hade räckt med tre men enklare med 4 då jag gjort allt med 74 kretsar

Jag kan inte stoppa mitt system och vänta in tecken utan det rullar på med 25 kHz klocka och här i Sala så överför jag 9x80 bit i hela orgeln.

Tror inte jag kan vänta på nästa tecken för under inmatningen av startvärde så blinkar siffrorna och då ser man att det är i otakt för ibland är något tecken mörkt när det borde varit tänt.

Ett av minnena IceCap länkade till finns i 48 DIL och kostar måttliga 100 spänn alternativet är 16 74HC374 men det är dyrare och klumpigare.

Protte
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Dual port memory

Inlägg av MiaM »

25kHz klocka är ju inte så omöjligt att få igenom billiga optokopplare, väl?

Fast du får hålla koll på analogdelen både före och efter optokopplaren. Min lilla erfarenhet är att man vinner prestanda om man låter optokopplarens transistor kortsluta bas-emitter på en efterföljande transistor (som får basström på lämpligt sätt) istället för den klassiska kopplingen med motstånd Vcc-optokollektor och optoemitter mot jord. På så sätt så kommer kapacitansen bas-kollektor bara se ett sving om 0,6V istället för 5V (vid TTL-matningsspänning och vanlig transistor). I princip kan man kanske öka prestandan ytterligare om man driver en transistor med lägre framspänningsfall bas-emitter (schottky eller liknande, vet dock inte om de finns att köpa som separata komponenter).

Min lilla erfarenhet säger också att man bör hålla koll på strömmen genom lysdioden, kör man högre strömstyrka så mättar man utgångstransistorn och då sjunker prestandan. Dessutom är det inte helt självklart att 50% pulsförhållande på insignalen ger högsta gränsfrekvens, det kan tänkas gå att klara högre frekvens/hastighet med osymetriskt pulsförhållande, d.v.s. i praktiken så är de båda flankerna inte lika snabba.

Jag minns inte om jag någonsin provat att labba med att lägga på viss tomgångsström på lysdioden även när den är "släckt" och minns inte heller om jag labbat något med att göra saker med basen i optokopplarens transistor.

Om man googlar runt lite så hittar man t.ex. att det verkar hjälpa att ha "diskanthöjning" på signalen in till optokopplaren:
http://www.electronics-lab.com/optocoup ... nsumption/

Fast kretsen på utgången där är precis som min erfarenhet säger att man INTE ska göra.

Hittade lite här för övrigt:
http://www.vishay.com/docs/83590/fastswit.pdf

Hur har du kopplat när du använt vanliga optokopplare?
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Dual port memory

Inlägg av prototypen »

Det är PLCn som är snabbare än optokopplarna.
Sedan är det så att optokopplarna behövs bara för ett annat system men jag försökte att bara ha en modell av kortet men det gick inte, finns en tråd om detta då jag behövde ett oscilloskåp i Norrköping. Det blev koppartråd isf optokopplare.

Protte
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1785
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Dual port memory

Inlägg av toffie »

Inget som bidrar till trådens lösning, men vilket "vackert" kort det där va! Vet inte riktigt vad, men det klickade direkt :D Någon har gjort ett fint jobb :D
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Dual port memory

Inlägg av prototypen »

Jag försöker hela tiden att få det kompakt, logiskt utan att det ser ansträngt ut.
Tack för komplimangen.

Protte
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Dual port memory

Inlägg av lillahuset »

Mina layouter brukar vara mer "preussiska". Eller möjligen "fascistoida". Om det inte finns bra skäl är pinne ett alltid i samma riktning. Sån är jag. :)
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Dual port memory

Inlägg av Tekko »

DP-minnen verkar bara endera dösvåra eller svindyra att få tag på¨numera, sökte efter sånna också när jag höll på med de där gammla plasmaskärmarna där jag behövde ett sätt att saknar ner pixeldatan från de 25-50MHz man får från 640x480 upplösning, till något subtilare 5-6MHz vilket är ungj så snabbt som de gammla shiftregisterdrivarna klarar att klocka.
Skriv svar