Net1 Riktantenn & Kopplingar ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Net1 Riktantenn & Kopplingar ?

Inlägg av Perkla »

Tänkte nog snarare på modemet och allt runt omkring själva antennen..
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Net1 Riktantenn & Kopplingar ?

Inlägg av Electricguy »

Jag kan intyga att det är TNC-kontakter till antennerna på modemet.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Net1 Riktantenn & Kopplingar ?

Inlägg av Perkla »

Ja TNC är det nog, jag vet inte vad dom heter, men det stämmer säkert jätte bra.. jag kör fortfarande med den lilla mobila antennen på fönsterbläcket, och kabel från modemet till datorn, verkar som ibland blir det ostabilt så jag måste köra trådlöst på Net1, och ibland tvärt om, vet inte vad det beror på, kan tillägga att det är full storm här ännu, riktig storm alltså, grannens soptunna swishade förbi för en stund sen i 50 knyck eller mer.. rent livsfarligt att vara ute. Kanske påverkar det mottagningen av en bra signal från masten ?
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6117
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Net1 Riktantenn & Kopplingar ?

Inlägg av Biker »

Kraftiga regn kan dämpa 400MHz en del.Sen är det så att har man inte frisikt kommunikation och/eller har lite reflektioner så kan signalstyrkan variera vid kraftig storm då stormpiskad skog ändrar dämpningen och reflektionerna en del.
Så det kan ha en viss påverkan.

Tycker du ska utesluta att kabeln är värdelös genom att köra riktantennen dirket på modemet på taket och kolla läget.
Är det bra då så köper du en proffsig kabel.
Gör det helst efter stormen :mrgreen: , eller du kan göra det under stormen också men då vill vi ha direktsändning med kommentator och så :bravo:
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Net1 Riktantenn & Kopplingar ?

Inlägg av Perkla »

Hur kan jag köra riktantennen direkt på modemet på lättaste sätt ?

Ja alltså jag avstår helt att sitta på taket i stormen, satt ju där med laptop och allt när jag installerade antennen, tänkte vänta tills det lugnat ner sig lite, lär behöva ta med mig en lång skarvsladd då åxå upp på taket så jag får ström till modemet, och en kort nätverkskabel att koppla till datorn..

Direktsändning med kommentator och så.. HAHAHAHA... det blir nog lite svårare att styra upp.. :D :tumupp:
Fossingarna
Inlägg: 207
Blev medlem: 8 mars 2016, 11:41:49
Ort: Hurva

Re: Net1 Riktantenn & Kopplingar ?

Inlägg av Fossingarna »

RG58-kabeln har ca 0,35dB dämpning per meter kabel, ==> 3,5dB vid 10m.
Har du en antennvinst på 3dB med riktantennen, har du endå totalt sett en förlust av signalen på 0,5dB.

Vinsten med riktantennen kan vara att du får fri sikt, istället för att signalerna ska genom väggar eller liknande.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6117
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Net1 Riktantenn & Kopplingar ?

Inlägg av Biker »

Du kanske får sabba originalkabeln och korta den och sen "laga" den så du kan skicka tebax den , gör det riktigt bara isfall.

Du kan kolla efter en lämplig kabelkandidat sen om det fungerar bra med kort kabel på denna sidan.
http://www.qsl.net/dk3xt/cable.htm , t.ex H100 som är bra på UHF

Rg58 på uhf är som tillverka brandslang av strumpor....
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Net1 Riktantenn & Kopplingar ?

Inlägg av Perkla »

Jag vet inte vad det är för kabel som Net1 skickar med, kan dom vara så dumma att dom skickar med en kabel som inte är direkt anpassad för antennen ? Ungefär som att tillverka radiostyrda flygplan med 2 meter sladd mellan dosa och plan.. inte helt genomtänkt kanske.

Jag hade inte tänkt göra några ingrepp på orginal kabel då dessa kontakter var helgjutna vill jag inte greja med det.. resultatet är ju helt klart bättre med Den lilla spröt antennen jag kör med nu.. fick jag upp den till Nock höjd så skulle det säker vara ännu bättre, fast då skulle ju den kabeln bli lite längre åxå förstås.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Net1 Riktantenn & Kopplingar ?

Inlägg av Perkla »

Alla grejer sitter kvar där jag nämnde sist, liten antenn på fönsterbläcket, nu är det lite konstigt, kabel från modemet till datorn, (samma dator, samma kabel 10meter) nu funkar det inget vidare med kabel alls, men Wifi funkar lite bättre. Så snart jag sätter i kabeln o stänger av nätverket så slutar det fungera, står bara datorn och tuggar.

Känns inte helt roligt, jag undrar vad det är som gör att dom här grejerna är så otroligt ostabila, har alltid varit, har måsta jävlats med att flytta runt modemet i hela huset ibland flera gånger per dag, starta om modem och hålla på.. jag bara undrar vad fasiken det beror på, dom jag pratat med ang detta säger att det låter lite egendomligt eftersom jag troligen har ett av dom bästa lägena för just mobilt bredband då Net1 har sin mast inom synhåll från mitt hus, inga träd i vägen heller om man står på taket.. i fönster höjd har jag några buskar som skymmer sikten.. det är allt.

Jag börjar bli riktigt irriterad. :evil:
Skriv svar