[LÖST] Felsökningshjälp RS485 larmsystem

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mAVRick
Inlägg: 319
Blev medlem: 19 mars 2013, 12:43:43
Ort: Östersund

[LÖST] Felsökningshjälp RS485 larmsystem

Inlägg av mAVRick »

Hej!

Har problem med ett Honeywell Galaxy 16+ larmsystem. När jag slår på strömmen blinkar det '****************' på första raden på displayen på knappsatsen (av modellen mk7, CP037) och LED:en nere i vänstra hörnet blinkar snabbt.
Hade en latmkille här idag, han sa att det var kommunikationsproblem, men att linorna verkade ok. Han trodde knappsatsen var rökt.
Då började kika lite själv. Knappsatsen pratar RS485 med centralenheten. Hakade på skopet på linorna och jag har differentialkommunikation på linorna, MEN B-linan ger en signal på 300mV medan A-linan har ca 3.5V. Detta uppmätt utan knappsatsen inkopplad.
Noterade även att jag har låg resistans mellan B-linan och jord (ca 6 Ohm), men A-linan har inte det (inte heller mot Vcc).
Får därför känslan att problemet inte är knappsatsen, utan RS485 drivaren på 'moderkortet' eller något runt.
Tilläggas kanske bör att jag inte har manager eller engineering code, utan bara user code, men jag köper helst inte ett nytt system om det går att laga. Men jag har samtidigt inget att förlora.

Så har ni några förslag, vart ska jag börja? Är det ADM483 drivaren som har högst sannolikhet att vara borkad, eller sitter det något annat där som ni känner igen som kan vara misstänkt?
Någon som har schema? Eller erfarenhet av liknande problem? All hjälp mottages tacksamt!

Mvh
mAVRick
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av mAVRick 7 mars 2016, 20:39:45, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Felsökningshjälp RS485 larmsystem

Inlägg av Icecap »

Den hårda kopplingen mellan B och GND är ganska säkert ett allvarligt problem.

Jag hade kopplat bort B och mätt var de 6 Ohm finns, antingen kabel eller enheten den ansluts till.

Är det så att kabeln är OK är sändaren mycket kraftigt misstänkt.
Tommy_Naseem
Inlägg: 278
Blev medlem: 4 januari 2013, 14:40:06
Ort: Tenhult

Re: Felsökningshjälp RS485 larmsystem

Inlägg av Tommy_Naseem »

På HiSec larm så brukar man få byta en liten 8 pin IC på kortet varjegång åskan har varit framme.
Det är en liten RS 485 com krets.

Så kolla vad den lilla ytmonterade IC kretsen gör.
mAVRick
Inlägg: 319
Blev medlem: 19 mars 2013, 12:43:43
Ort: Östersund

Re: Felsökningshjälp RS485 larmsystem

Inlägg av mAVRick »

@icecap: Jag hade bara oscilloskopet inkopplat förut, men var ner igen och lossade alla kablar ur plinten och mätte lite nogrannare. Nu har jag bara en clas ohlsson multimeter, men då mätte jag 14.3 ohm mellan B-benet direkt på drivaren och jord. Mellan B på plinten och jord hade jag 3.7 ohm.
Provade att mäta några gånger och både mellan jord på benet och jord på plinten och samma sak. Har inte så högt förtroende för classe mätaren, men den visar iaf samma hela tiden.
Konstigt att det verkar vara 'mer' kortis vid plinten än direkt på benet? Inte för att jag nödvändigtvis tror på det... Men ändå, kan det vara något överspänningsskydd eller liknande mellan drivaren och plinten? Eller är det drivaren som är huvudmisstänkt?

@Tommy_Naseem: Det är mycket riktigt en RS485 drivare och det lutar väl åt att det kan vara den.

Och tack båda för hjälpen! Det uppskattas! :)
mAVRick
Inlägg: 319
Blev medlem: 19 mars 2013, 12:43:43
Ort: Östersund

Re: Felsökningshjälp RS485 larmsystem

Inlägg av mAVRick »

Försökte ta en bättre bild.
Det verkar som att det sitter två dioder av något slag (AP6.8 V516) och de sitter på B resp A linan. Den vänstra (till B) mäter jag ca 11 ohm över åt båda hållen (om det nu spelar någon roll), den högra är utanför skalan (dvs mer än 200 ohm).
Försökte googla AP6.8, men jag antar att det är någon slags zener eller liknande.
Edit: Men det kan så klart ändå vara drivaren som är paj och kortsluter mot jord.

Edit2: Så, vad tror ni? Är det något mer jag kan testa, eller är det bara att beställa en ny drivare och/eller diod?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9234
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Felsökningshjälp RS485 larmsystem

Inlägg av jesse »

ta bort dioden och testa om det fungerar då.
Dioden är bara ett skydd och behövs inte för själva funktionen.
Om det fungerar utan diod så skaffar du en ny TVS-diod i samma storlek på 6.8 volt och sätter dit.
mAVRick
Inlägg: 319
Blev medlem: 19 mars 2013, 12:43:43
Ort: Östersund

Re: Felsökningshjälp RS485 larmsystem

Inlägg av mAVRick »

Ja. Man kanske skulle gjort det. Känns bara meckigt att komma åt... Men jag ska försöka :)
mAVRick
Inlägg: 319
Blev medlem: 19 mars 2013, 12:43:43
Ort: Östersund

Re: Felsökningshjälp RS485 larmsystem

Inlägg av mAVRick »

Med två lödpennor lyckades jag få bort dioden och prisad vare [valfri gudom]'s namn, om inte liket lever igen! :)
Då blir det till att beställa en ny TVS diod endast. Najs :)
Tack till samtliga inblandade!
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: [LÖST] Felsökningshjälp RS485 larmsystem

Inlägg av MiaM »

Ring den där larmsnubbens chef och fråga om de vill anställa nån som begriper lite bättre. Han måste ju kunna ha mätt upp detta själv liksom :shock:
mAVRick
Inlägg: 319
Blev medlem: 19 mars 2013, 12:43:43
Ort: Östersund

Re: [LÖST] Felsökningshjälp RS485 larmsystem

Inlägg av mAVRick »

Nja, de var trevliga och hjälpsamma, så inget fel så. Och han konstaterade ju att det var kommunikationsfel (pga av vad displayen visade).
Han mätte bara spänning och vad det visade (med termineringsmotståndet inkopplat) vet jag inte, men uppenbarligen måste han ju mätt upp nåt iaf. Och han hade bråttom, han var på ett annat jobb i närheten och dök in på lunchen. Men det är ändå kul att man kan lösa nåt, som en fackman går bet på :) Mest kul är väl att man kanske kan spara några lax också.

Nu sitter jag och kikar på kommunikationen. Det är 9600bps 8N1 ser det ut som. Tänkte jag skulle försöka mig på att 'emulera' knappsatsen och se om jag kan brute forca 'managers code' och 'engineering code' :) Om jag lyckas borde det gå att göra på en par dygn eller så. Men man får väl se om det går vägen, har inte kommit så långt än, så jag vet inte hur komplex kommunikationen är än.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: [LÖST] Felsökningshjälp RS485 larmsystem

Inlägg av mrfrenzy »

Att mäta kommunikationsledningarna ingår inte i felsökningsinstruktionen för dessa larm. Det står över huvud taget ingenstans vad det ska vara för resistanser mellan ledningarna eller mot jord.

Proceduren är ungefär:
Ta med manöverpanelen till centralen och prova med en kort kabel.
Prova en annan manöverpanel (ska finnas i bilen).
Byt centralkortet.
mAVRick
Inlägg: 319
Blev medlem: 19 mars 2013, 12:43:43
Ort: Östersund

Re: [LÖST] Felsökningshjälp RS485 larmsystem

Inlägg av mAVRick »

Det låter rimligt. Han var ut i bilen, men hittade ingen manöverpanel, så felsökningen tog slut där.
Då tyckte jag att jag kanske kunde kika lite på det själv och svaret blev i stil med 'kan du väl, men du har inget för det, den är trasig' :)
Nåväl, han kan ju inte veta att man har ett intresse något över genomsnittet för elektronik :) Och den var ju trasig dessutom, så hälften rätt iaf :)
Edit: Fan vad mycket smileys jag strösslar med. Störigt, när jag ser det själv...
Skriv svar