Underdimensionerad startmotor?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Henrik Y
Inlägg: 18
Blev medlem: 11 december 2012, 15:35:25

Underdimensionerad startmotor?

Inlägg av Henrik Y »

Har en 2-takt 200cc paramotor med en 0.25kw 12V startmotor som inte vill riktigt. I.o.m. att det rör sig om en paramotor som man flyger med och bär på ryggen så sparas det vikt på allt man kan så funderar på om startmotorn kan vara något underdimensionerad.
Har kört med ett LiFe batteri på 4 celler vilket ligger på ca 13.2V, funkade rätt bra i början men nu går det segare och den orkar knappt vrida runt. Kanske är batteriet som börjar bli lite gammalt men jag testade även att köra från bilbatteri som sitter i min bil och är fullt fungerande och var samma problem. Kopplar på voltmätare och får en spänning på ca 10.5V under belastning med bilbatteriet och ca 9V med LiFe batteriet. Med båda batterierna han jag inte kolla spänning men då drog den runt med ganska bra fart, men en stund senare när jag skulle till och kolla spänningen så hade dom suttit ihop ett tag och då dragit ur LiFe batteriet så då vart den sådär seg igen.

Jag har ingen större koll på sånt här mer än det lilla jag mins från gymnasiefysiken men en tanke var att ett friskt bilbatteri ska ju inte ha några problem att dra runt en 200cc motor men då startmotorn kanske är i minsta laget så blir den väldigt kinking på minsta spänningsfall för en motor, lampa eller liknande tar den ström den vill ha men det är spänning som styr. Så om startmotorn är för liten så kan den inte ta den ström som finns tillgänglig utan måste förlita sig på spänningen så nu funderar jag på att skaffa ett nytt LiFe batteri fast på 5 celler istället

Vad säger ni, tänker jag rätt eller helt tokigt?
stoffe
Inlägg: 834
Blev medlem: 22 februari 2007, 21:08:25
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Underdimensionerad startmotor?

Inlägg av stoffe »

I och med att du skriver att det har fungerat "rätt bra" så kan det var något med motorn eller kablaget till motorn. Har du kontrollerat noga att du inte har en sliten bussning eller liknande som behöver bytas? Dvs en lagring till startmotorn. Det är vanligt på VW-motorer.
Henrik Y
Inlägg: 18
Blev medlem: 11 december 2012, 15:35:25

Re: Underdimensionerad startmotor?

Inlägg av Henrik Y »

Nästan nya grejer, har inte gått mer än 40 timmar och gjort kanske närmare 150 uppstarter. Har öppnat startmotor och kollat och det ser nytt ut. Har även kollat igenom kablage och startrelä, samt provat att kabla direkt på kontakterna på startmotorn.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Underdimensionerad startmotor?

Inlägg av YD1150 »

Är kolborstarna ok?
Användarvisningsbild
Sparky
Inlägg: 398
Blev medlem: 7 juni 2014, 16:08:03

Re: Underdimensionerad startmotor?

Inlägg av Sparky »

Jag hade engång en bil med samma symptom, där jag fick ha ett 200Ah lastbilsbatteri i skuffen för att starta den. Det visade sig att kolen hade nötts och dammet från dom hade hamnat mellan bläcken på kommutatorn och orsakade kortis. Efter rens, nya kol och lite fett i lagren var startmotorn som ny igen.

Kom ihåg att har det engång fungerat bra är det nog liten risk för att startmotorn är för klen. Och ett spänningsfall ner till 10.5V med ett skapligt bilbatteri indikerar garanterat att det är nåt konstigt på G. Som jämförelse kan du kolla vad batterispänningen ligger på när du startar bilmotorn (som drar ca. 1,5-2KW), du blir nog förvånad... :)

Å andra sidan kan det vara kortis i en lindining i startmotorn! Kolla med milliohm-meter eller lämna in startmotorn till auktoriserad verkstad (IOM att vi snackar flygetyg) och låt dom undersöka den.

BTW, vad är evt. serviceintervalen på den där motorn?

-Sparky-
Henrik Y
Inlägg: 18
Blev medlem: 11 december 2012, 15:35:25

Re: Underdimensionerad startmotor?

Inlägg av Henrik Y »

Haha, vi snackar "gräsklippare" på ryggen. Är så jäkla mycket fulmeck inom den här sporten så lämna in skulle jag aldrig ens komma på tanken att göra och har ju byggt ihop den själv dessutom :lol:
Tillverkaren har ju rekommenderade service intervall men sånt skiter dom flesta i utan man kör tills det rapplar eller rasar. Vi som flyger skärm störtar ju inte bara för att motorn stannar, och flyger man en hårt pressad 2-taktare får man räkna med kolvnyp och haveri närsomhelst.

Kolen är hela fina och nästan nyskick, har gjort rent och borstat med lite scotch på kontaktytan och mätt och det ser bra ut. Jag tror väldigt lite på att något skulle var fel på grejerna förutom att batteriet blivit äldre och möjligen tappat lite i spänning.

Det jag egentligen söker svar på är om jag tänkt rätt att om en motor är på gränsen så kan det räcka med spänningsfall på bara någon volt för att den inte ska orka även om batteriet har potential att leverera upp till 100A? För är det så tänker jag köpa ett 5 cells batteri istället så jag har lite spänning till godo, för det känns som att det är bättre att kanske ligga några volt över och få igång den direkt än att försöka tugga på gränsen och köra startmotorn upp till tio gånger så länge.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Underdimensionerad startmotor?

Inlägg av E Kafeman »

Typiskt bilbatteri ligger minst på 60Ah. Allvarligt sjukt bilbatteri om det faller till 10,5 Volt för en last på 250W.
Mät strömmen om den är onormalt hög, fast tror inte det då ett så kraftigt spänningsfall på ett friskt bilbatteri borde få något i en motor dimensionerad för 250W till att brinna rätt omgående.
250 W ska man kunna dra ur ett bilbatteri i någon timme utan svårt spänningsfall.
Henrik Y
Inlägg: 18
Blev medlem: 11 december 2012, 15:35:25

Re: Underdimensionerad startmotor?

Inlägg av Henrik Y »

Misstänker att jag hade lite halvtaskig kontakt från bilbatteriet med startkablar bl.a.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Underdimensionerad startmotor?

Inlägg av xxargs »

LiIon/Lipol/LiFe-batterier åldras med tiden genom att inre resistansen ökar (SEI-lagret[1] tjocknar på anoden med tiden).
detta går inte att se med enkel spänningsmätning över polerna utan mätningen måste ske under ganska stor belastning.

Om den går från 13.2 till 9 Volt för en 'enkel' 250 W startmotor så handlar det om knappt 30 ampere och indikerar runt 0.14 Ohm i inre resistans i batteriet och de flesta LiPol-batterier för RC-modeller brukar vara kapabla att ge betydligt mer ström vid mycket mindre spänningsfall än så...

Jag skulle prova först med ett nytt batteri och se att den befintliga troligen har gjort sitt.

[1] solid elektrolyt interface - ett tunt grässkikt med oklar komposition som bildas mellan grafiten och resten av elektrolyten i LiIon-batterier. Den har visat sig vara helt nödvändig för att LIon-batteriet överhuvudtaget skall fungera - så länge den är tunn så är det bra men denna har tendens att tjockna över tiden och inre resistansen ökar - olika LiIon-batteritillverkare har sina egna hemliga recept för att denna lager skall bildas i samband med vätning av elektroderna i tillverkning men samtidigt att tillväxten av denna försvåras och helst stannar av med tiden så fort tunna lagret SEI har bildats.

Det här problemet finns i alla LiIon-batterier med grafit på anoden även om katoden är av LiCoO2 eller LiFePO4 etc.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1581
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Underdimensionerad startmotor?

Inlägg av Jan Almqvist »

Henrik Y skrev:... och har ju byggt ihop den själv dessutom :lol:
Med tanke på att motorn sitter upp och ner kan man ju fundera på om cylindern kanske fylls med bensin...
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Underdimensionerad startmotor?

Inlägg av xxargs »

När jag ser vinterbilden - att tänka på är att LiIon/lipol/FePo4-batterier inte får laddas om temperaturen på batteriet är under 0 grader C (det kan gå om den laddas med väldigt liten ström - typ 0.02 C vid -10 grader C.

Kemiska trögheten gör att lithiumjonerna inte hinner tränga in i grafiten av rent termodynamiska orsaker med dom annars rekommenderade strömstyrkor och det fälls ut metallisk Litium istället på grafiten och i dess SEI-lager och bromsar jonernas rörelse genom lagret och den här utfällda lithiumet löses inte upp igen även om man laddar ur senare utan blir kvar permanent.

Med andra ord ser man till att batteriet hålls rumsvarm med temperaturkontrollerad värmeduk mm. så när motorn puttrar igång och börja ladda så är batteriet redo att ta emot det. - värmen gör också att batteriet levererar mer ström med mindre spänningsfall vid tex. start.

Detta är en vidarefundering på varför ditt nuvarande batteri troligen har kroknat med konsekvens som du beskriver och förutom ålder så kan laddning i minusgrader vara en orsak till ditt batteris dåliga prestanda.

---

Det här med batteritemperaturer är väldigt många som glömmer bort när man rekommenderar nya batterilösningar då lätta högeffektsbatterier är samtidig högkänsliga och måste skötas om som babys om de skall få bra prestanda och lång hållbarhet.

Dessa är inte som blybatterier eller gamla NiCd-batterier som fortfarande fungerar hyffsat trots att dessa har blivit misshandlade rejält med överladdningar, höga och låga temperaturer, djupurladdning etc.
Henrik Y
Inlägg: 18
Blev medlem: 11 december 2012, 15:35:25

Re: Underdimensionerad startmotor?

Inlägg av Henrik Y »

Laddar aldrig under flygning utan endast med riktig laddare. Kollade upp när jag köpte batteriet och det var 3 år sedan så kanske inte är så konstigt ändå om det räcker med att spänning sjunker ner mot 11V för att den ska få svårt att dra runt.

Vi har nog diskuterat allt annat som går utom just det jag frågade om men nu kvittar det för jag fick nya batteriet idag och det var som jag tänkte. Vart ett 16.5V batteri istället 13.2V så nu kan jag nästa hålla mig uppe med bara startmotorn. Har jag lite mer spänning till godo också för åldrande.

Skriv svar