ELFA är fantastiskt!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av Spisblinkaren »

:rofl
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av lillahuset »

För många herrans år sedan köpte vi ett antal svindyra A/D-omvandlare från Gösta Bäckström. När de anlände var det bara smulor. Någon klåpare hade packat dessa 40 pinnars (har jag för mig) keramiska kapslar i ett "rör" som var alldeles för långt. Resultatet var att när Kungliga Postverket hade hanterat försändelsen hade kretsarna åkt fram och tillbas i "röret" och kapslarna var krossade. Vi var naturligtvis tacksamma att det var så uppenbart så vi inte riskerade att leverera A/D-omvandlare med små sprickor som skulle ha slutat fungera på sikt. Där gick någonstans mellan 5kkr och 10kkr. Mitten, slutet på åttiotalet.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av Spisblinkaren »

Intressant historia, tack för att du delar med dig.

Måste bara få inflika att jag tror bestämt jag hade en katalog från just Gösta Bäckström, vill minnas den var gul.

Jag kommer nämligen ihåg att farsan var riktigt sur på mig vid ett tillfälle då jag hade fått fatt i hans Ny Teknik eller nåt och beställt ett helt gäng med intressanta kataloger som tydligen debiterades hans jobb (ABB) :)

Jag vill dessutom minnas att det var ett par röda feta kataloger från Analog Devices med i den beställningen.

1985 nånstans.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23620
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av Henry »

Beställde 4 januari ett 20-tal diverse smd komponenter och fick allt i en lagom kartong lite mindre än en skokartong och allt var bra och så men hade inte tid att fibbla med det den dagen.

Nästa dag knackar DHL på dörren och lämnar över ett likadant paket från ELFA och jag fattar ingenting för jag hade bara beställt detta jag fick dagen innan. Paketet känns väldigt lätt och i botten av en mindre hög av blandat bubbelplast och luftkuddar ligger det en liten ESD påse med en 0603 resistor i.

Kollade kvittot från det andra paketet och visst av 5 beställda resistorer så var bara 4 levererade.

Det roliga i kråksången var att i torsdags kom kvittot på denna resistor. :roll:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av Spisblinkaren »

:rofl
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av ensten »

Sannolikt en av världens dyraste resistor! :rofl :rofl
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av prototypen »

TomasL skrev:För ett par år sedan beställde jag en rulle kondingar av RS (5kst eller nått sånt), fick dem snyggt uppklippta i remsor om 10 st, individuellt packeterade i zip-påsar.

Det där är ett otyg om man ska köra automatmontering som kräver långa remsor.

Protte
MiaM
Inlägg: 9970
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av MiaM »

Månne att Elfa är rädda för att folk klagar på långa leveranstider och tar det embalage som finns till hands?
jpalsson
Inlägg: 143
Blev medlem: 20 juli 2012, 13:14:41

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av jpalsson »

Månne att Elfa är rädda för att folk klagar på långa leveranstider och tar det embalage som finns till hands?
Det kan ju ha med spårbarhet och logistikavtal att göra också, det är ju inte säkert
att det blir billigare att skicka med ett vadderat kuvert.

Men, det är knasigt, beställde en "workstation", ett grafikkort och en kabel förra veckan från Atea.
Allt fanns på lager enligt webshopen.
Först kom ett jättepaket med en kabel, nästa dag ett lite mindre paket med ett grafikkort och slutligen ett par
dar senare ett paket med PC:n.
Sen skickade de naturligtvis tre separata fakturor också.

Sen tycker de att det är konstigt att man beställer hos Dustin istället.. :lol:
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av prototypen »

Jo det verkar som om logistiken inte är riktigt trimmad än
Det kom 75 relän i rör och 250 motståndsnät i en jättekartong
Kartong1.jpg
Protte
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
davidi
Inlägg: 577
Blev medlem: 13 oktober 2011, 16:45:38
Ort: Ekerö

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av davidi »

Ett labbaggregat som jag köpte i somras brann upp efter att ha matat runt 3A i några minuter (helt inom specarna). Kvittot har jag slarvat bort. Inga problem, bara ordern hittades. De skickar ett nytt, och jag behöver inte bry mig om att returnera det gamla.
Användarvisningsbild
nsbvzy
Inlägg: 1319
Blev medlem: 15 april 2008, 20:44:03
Ort: fagersta

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av nsbvzy »

Jag har alltid tyckt bra om elfa, bra utbud och snabba leveranser. Tills för ett år sen eller möjligtvis lite längre.

Jag har hjälpt en lokal närradio med service på radiosändaren och teleliknar osv efter div åsknerslag och skulle i samband med det ha några op-förstärkare, självklart är det lite brådis då utrustningen behövs för att de ska kunna sända sina program osv.

Beställde från elfa, allt fanns i lager och som vanligt förväntade jag mig snabb leverans inom ett par dagar. Tiden gick och andra dagen efter orden börjar jag bli otålig ringer och frågar vart paketet är, till svar får jag att det inte är skickat av någon oklar anledning... det tog 12 dagar innan jag fick paketet... som tur är hittade jag en liknande i mina gömmor som kunde ersätta den trasiga tills paketet dök upp.

Vi köper mycket från elfa genom jobbet och det märks att de blivit sämre sedan de flyttade lagret. Mycket borttappade paket och sena leveranser.
Det kan komma 10 kartonger med en liten påse med tex 10 lysdioder i botten... varför lägger man inte allt i samma låda istället för att ha 10 kolli?
bearing
Inlägg: 11254
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av bearing »

På jobbet får vi också kartonger med microgram i komponenter under bubbelplasten. Och samma dag en annan låda med resten av beställningen. Väldigt tråkigt att se, tycker jag, att det ska skickas så många onödiga paket.
meconer
EF Sponsor
Inlägg: 493
Blev medlem: 27 april 2010, 20:07:46
Ort: Järfälla

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av meconer »

Jag gjorde en beställning av rätt många gummifötter till ett jobb vi gjorde. Sedan köpte jag ett litet paket batterier för att komma upp i 600:- så det blev fraktfritt. Dagen efter kom fötterna i ett paket och nästa dag kom batterierna. Separata paket. Dubbla kostnaden för elfa men fraktfritt för mig. Inte för att det gjorde mig något men det känns ju lite onödigt.
bearing
Inlägg: 11254
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av bearing »

Vilken tid på dagen lade du till det extra paketet?
När jag fick det extra paketet hade vi också lagt till det efteråt. Ganska sent på eftermiddagen, men innan Elfas tidigare "deadline".
Skriv svar