ELFA är fantastiskt!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
hsd
Inlägg: 2125
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av hsd »

Elfa är ett typexempel på värdelös hemsida
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2163
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av LeCanard »

Ämnet usla hemsidor är värt en egen tråd

/LC
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33799
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av Glenn »

hsd skrev:Elfa är ett typexempel på värdelös hemsida

Den är betydligt bättre nu än vad den var för några år sedan när dom gjorde en uppdatering som förstörde den totalt.

Idag blev jag irriterad igen, skulle köpa kabel, men det verkar inte finnas med i katalogen längre ? ..så jag fick traggla med deras
sökmotor.. dessutom har dom en ful ovana att tycka att "Denna produkten du just hittade utgår snart, du kan istället använda denna" och länka.
Det är väl bra kan man tycka, men ofta är det så att den man valde köps metervis, och den dom länkar till köps på en rulle med 500m typ.

I detta fallet behövde jag 5m.
DennisCA
Inlägg: 2290
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av DennisCA »

Vet inte varför alla använder ELFA trots alla klagomål. Jag är ingen storkonsument men köper 99% av elektronikgrejer av en lokal affär i Vasa.

Jag tänker det finns ju en riktig orsak att dom till synes används så ofta.
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2135
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av l2t »

Beställer aldrig från Elfa längre, eller jo det gör jag men det går genom Micro-kit istället.
Snabbare och enklare, tycker jag i alla fall.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33799
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av Glenn »

Jag använder ofta elfa genom jobbet av det enkla skälet att dom finns i vårat inköpssystem, ska jag ha nåt från elfa är det några klick bort, ska jag ha något från en leverantör som inte finns i systemet är det ett jäkla massa administrativt krångel.

Dessutom, även om jag väljer något som finns hos, säg storel, så kommer systemet att klaga på valet och påpeka att jag borde beställa hos elfa om det jag beställt råkar vara billigare hos elfa.

Privat handlar jag sällan från elfa numera.. förr var det oftare.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av Spisblinkaren »

LeCanard skrev:Ämnet usla hemsidor är värt en egen tråd

/LC
Den här kommentaren tycker jag är klockren!

Jag har sagt det så ofta dvs att uppemot 90% av alla hemsidor suger.

Lite extra intressant i två fall:
1) ELFA, Sveriges och väl tom nordens största leverantör av elektronikkomponenter men trots det kan dom inte programmera.
2) För nåt år sedan skulle jag logga in på Chalmers Alumni-sida och det var det sämsta jag sett, Chalmers producerar sedan kompetenta ingenjörer på löpande band men se en vettig hemsida, det kunde dom inte göra.

Det finns så många hemsidor på nätet som suger men jag har sagt det förut, MVG till EF.

För det är faktiskt så ty användarvänligheten är exceptionellt bra, tom datadyslektikern jag kom igång på ett nafs.

Man kan göra saker så enkelt men idag skall man nödvändigtvis ha design på allt, man kan inte ens programmera en helt vanlig knapp utan att den skall skina vackert och helst poppa upp när man hovrar över den, hatar sån skit!

Det tycks ligga nån slags statustävling i hur mycket lull-lull man kan trycka in på en och samma hemsida.

Om man skippade det och koncentrerade sig på användarvänlighet istället så skulle allt bli bättre (och snabbare).

Fast det är klart, då får dom finniga programmerarna inte visa vad dom kan.

Och här tror jag lite problemet ligger ty projektledaren är äldre och kan inget, de finniga programmerarna är yngre och kan "allt" samtidigt som projektledaren bara är intresserad av resultat men vem är han att "klaga"?

MVH/Roger
PS
För att bekräfta en del av mitt gnäll så tycker jag att hovring över länkar och att det automat-poppas upp val är ett riktigt gissel, ELFA har tacksamt dragit ner på detta i den senaste hemsidan men nånstans runt login så sker samma skit. En annan sak jag inte gillar är hur det gissas fram produkter när man försöker trycka in ett känt artikelnummer man har, varför liksom? Normalt sett kan man inte hela deras artikelnummerstruktur så att man chansar med typ 83, är ju löjligt. Låt mig liksom få skriva in mitt artikelnummer först :D . Sen tycker jag dock om att man inte behöver "gå in" i systemet utan får bara en "preview" med pris och beskrivning när man väl lyckats skriva in hela artikelnumret.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17126
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av AndLi »

>ELFA, Sveriges och väl tom nordens största leverantör av elektronikkomponenter men trots det kan dom inte programmera.

Nu tror jag inte deras storlek stämmer längre, men det är ointressant, bara för att man är "duktig" på en sak, gör det inte en automatisk bra på något annat.
Inköp av elektronikkomponenter skiljer sig väsentligt mot att utveckla användargränssnitt.
Även så att köpa in konsulttjänster mot att köpa in komponenter..

> För nåt år sedan skulle jag logga in på Chalmers Alumni-sida och det var det sämsta jag sett, Chalmers producerar sedan kompetenta ingenjörer på löpande band men se en vettig hemsida, det kunde dom inte göra.
Och hur stor del av dessa ingenjörers utbildning handlade om användargränssnitt och UX? Bara för att du kan förklara för en logisk processor vad den ska göra, säger det inget om att du förstår hur en människa interagerar med en maskin.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33799
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av Glenn »

Jag har rätt mycket erfarenhet av professorer på tekniska universitet, och jag kan intyga att det finns många som är extremt duktiga på det dom gör, kanske till och med inom mikrodatorrelaterade ämnen.. ..Men dom har samtidigt svårt att få igång sitt mailprogram och kanske även att få på sej skorna på morgonen..

..Folk som troligen har en diagnos, eller borde ha haft, men som lyckats vända det till sin fördel :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32774
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av HUGGBÄVERN »

AndLi skrev: Bara för att du kan förklara för en logisk processor vad den ska göra, säger det inget om att du förstår hur en människa interagerar med en maskin.
En ingenjör är som en kastrerad han katt - vet hur jobbet ska göras men kan inte själv ...
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33799
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av Glenn »

Som man brukar säga, skillnaden mellan en tekniker och en ingenjör är att en tekniker löser mest problem, en ingenjör jobbar även med att skapa problemen.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7049
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av Teknikern »

Glenn, det där var helt klockrent. :rofl

Jag har fler än en gång klurat ut och tillverkat saker samt driftsatt dom innan ingenjörerna ens fått ritningarna färdiga och gissa om jag blivit impopulär och hatad många gånger. :mrgreen: Mycket av grejerna funkar än och en vet jag har gått utan problem sen jag byggde den utan ritningar 1982, dessutom har den fått minimalt med underhåll. Ritningen jag fick en månad efter bygget är dessutom felritad och komplicerad in absurdum. :mrgreen:
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23619
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av Henry »

OFT: Ja det är kul det där, vet när jag praoade på ett stort företag som tillverkade kablar fanns en viss förpackningsmaskin där kartongerna inte alltid trycktes fram som de skulle vilket gjorde att maskinen kunde skadas ut om den inte stoppades i tid och de hade visst försökt fixa det i någon veckas tid.

Några ingenjörer hade precis varit där och fixat det när jag var där och den var nu fixad enligt dom och gick därifrån, men jag tänkte jag står kvar och tittar på lite avstånd och visst efter 12 minuter hände samma igen och jag hojtade till att de skulle stänga vilket de tackade för. Gick fram och snackade lite med arbetarna då jag ju sett vad orsaken var och det var för hög friktion på ett ställe som orsakade det. Sade till de att det hade räckt om de i optimalt fall satt något där med låg glidresistans och pekade var. Men nej det skulle inte funka för det var inte det som ingenjörerna som varit där sagt innan var orsaken.

Var väl en 15 år eller nåt så jag käftade inte emot och jag sket väl också mest i vilket.

Några dagar senare såg jag att maskinen var i gång och funkade, jag gick fram och tittade vad de hade gjort och precis där jag sade att problemet var satt det nu förstås en bit teflon. :D

Slut OFT
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32774
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Finns det bra sidor då?
När jag beställt från Mouser har jag använt en BOM och har då inte behövt leta. Jag använder oftast papperskatalogen när jag beställer från Reichelt.
Tycker Electrokit är suveränt då man får upp förslagen på träffarna med bilder när man söker.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33799
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: ELFA är fantastiskt!

Inlägg av Glenn »

Electokit är bra, men sortimentet är inte så stort.

Digikey är ju uberproffsiga och enkla att ha att göra med men lite bökiga för småbeställningar.
Skriv svar