Köptips för nybörjare (och alla andra)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Köptips för nybörjare (och alla andra)

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Prydligt!
Det är nog ett bra sätt att visa upp h och m när man bara har 8 bitar.
Jag återkommer. Håller på at byta ut en maskin så att jag kan köra Virtuellt!
Gick i taket med lilla maskinen VS tar liksom plats ;-(
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Köptips för nybörjare (och alla andra)

Inlägg av hanzibal »

Just nu visas ju tiden som "h,h,h,h,mmmmmm" och det är inte helt lätt att läsa av samt att man blir lite stressad av den :-)

Att jag blinkar h är för att man lätt skall kunna skilja på h och m. Det luriga är ju att det krävs 6 leds för att kunna visa m.

Finns nog bättre sätt att göra det på...
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Köptips för nybörjare (och alla andra)

Inlägg av hanzibal »

En sak som kan vara värd att lyfta fram med PeekyPokey är att den (med undantag för själva komponenterna) är:

Engineered in Sweden and
assembled in Sweden


Hur många hyllprodukter kan egentligen skryta med det nu för tiden?

PeekyPokey är alltså 100% äkta svenskt hantverk från tanke till färdig produkt (exkl. komponenterna).

Vi ville se om det gick att göra något riktigt svenskt - det gjorde det men tyvärr gick det inte sälja till ordinarie pris pga för små volymer. Jäsiken vad kul det vore om det kanske ändå kunde ta skruv så här fem i tolv. Kanske är det för sent, MEN:

Man vet aldrig förrens man försökt
Emil i Lönneberga

Tyvärr är det ju så att många av oss svenskar börjat tappa tron på vår egen tankes kraft - månghundraårigt yrkeskunnande i form av det svenska sättet att tänka håller på att gå i graven och det är verkligen synd och skam.

Missförstå mig nu inte, det här har absolut ingenting med integrationspolitik att göra, det handlar om att vi som folk har börjat tappa tron på vår egen förmåga till förmån för tankar, idéer och saker från USA och Asien.

Dagens ungdom har ingen aning om vad som är svenskt och därför ingen identitet att vara stolta över. Vi är på god väg att radera oss själva.

I mitt dagarbete jobbar vi med flera stora kunder i utlandet och gång på gång får vi höra hur otroligt bra vi svenskar är på att strukturera upp saker, reducera ned stora och komplexa problem till hanterbara bagateller - att söndra och härska inom problemlösning och innovation.

Jag skulle önska att vi kunde söka oss tillbaka till den tid då vi var ett enat, stolt och gott folk - ett folk bestående av människor så orädda att man tom vågar möta främlingar utan misstänksamhet och ängslan. För ett sådant folk har vi faktisk varit en gång.

Kanske är det ännu inte försent, vem vet?

Nåväl, PeekyPokey var i alla fall ett litet experiment i syfte för att se om det gick - och ja, det gick, förvisso inte med lönsamhet men med tålamod och tillförsikt så är allt möjligt.

Tack för att du orkade läsa ända hit och god kväll där ute i stugorna :-)
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Köptips för nybörjare (och alla andra)

Inlägg av hanzibal »

Börjar få like-noja här... :humm:
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Köptips för nybörjare (och alla andra)

Inlägg av Lennart Aspenryd »

En gång i tiden, när man gjorde peek och poke, för att stoppa in värde i en minnescell och att läsa ut en del! Då fanns inte det maskinnära!
Så kommer denna Peekypokey, en gullig och intressant sak i nutid.

Precis som Arduino inte skulle ha varit något utan en massa experiment och manualer, så krävs det kanske några skolor eller undervisningssäten som leker fram roliga och pedagogiska applikation (tillämpningar).
Men jag gillar tingesten och kollade just fakturan, varför köpte jag inte fler?

Jag bommade helt den här på Ef när den lanserades, men det är inte försent ännu.
Men intresset för att skriva här avtar med tiden och angreppen!

Men jag har ett exemplar uppkopplat på ett breadboard framför mitt tangentbord ;-)

Och det blir säkert en klocktillämpling till slut, en fullt linjär klocka förstås, eftersom tiden alltid löper!
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Köptips för nybörjare (och alla andra)

Inlägg av hanzibal »

Lasp, så glad jag blir av att läsa ditt inlägg. Särskilt eftersom du är en av forumets kanske äldsta och klokaste,
med ändå med barnasinnet i behåll.

Det krävdes mod och det hade du. Fegisar bör se och lära:

Respect your elders

Kul att du nämnde skolor, det är mycket det jag tänkte på när jag tog mig för att konstruera denna lilla pryl. Kul att någon förstod.

Yngst i sinn när han dör vinner :)

P.S. PeekyPokey lanserades på Electrokit, inte på SEF. D.S.
AxelO
Inlägg: 2
Blev medlem: 31 mars 2016, 07:59:34

Re: Köptips för nybörjare (och alla andra)

Inlägg av AxelO »

Hej,

Jag köpte för en tid sedan en PeekyPokey och har hittills "bara" gjort simpla projekt som kräver att mitt Visual Studio-projekt är igång för att fungera.

Nu skulle jag vilja steppa upp det lite genom att kunna styra mina lampor, TV och högtalarsystem via mobilen. Jag har förstått att jag måste ha en webserver som kör mitt program som ska ta emot signaler från min smartphone men jag vet inte om det finns något gränssnitt för mobiler som fungerar mot PeekyPokey och hur jag i så fall får det att skicka "rätt signaler" vid knapptryck.

Vet inte om någon i tråden är aktiv fortfarande men jag är tacksam för svar och ideer!

/Axel O
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Köptips för nybörjare (och alla andra)

Inlägg av hanzibal »

Det är väl iofs inget fel i att göra "simpla" grejor, det är ju så man lär sig göra de "svåra" gejorna. Apropos grejor så är nog grejen just det, nämligen att inget är svårt när man kan det:-)

För att besvara din fråga så kan man med PeekyPokey ganska enkelt styra lampor, exempelvis via Nexa och dylika system. Finns exempel på hemsidan för det:
https://peekypokey.codeplex.com/wikipag ... Automation

När det gäller IR för att styra TVn, stereon och annat så är det i princip samma sak men här finns inga färdiga exempel utan du får tänka själv.

Du bör kunna använda UART:en för att (på samma sätt som jag gjort med RF) syntetisera (tillräckligt) rätt IR-signal som du sedan sänder mot dina apparater med en sk IR-blaster.

API:et har inbyggd webbserver som är enkel att konfigurera till att utföra allehanda tjänster. Sen kan du använda mobilen för att anropa webbservern, tex med Ajax (eller annat) från en enkel webbsida.

Jag brukar använda en app "iRuleAtHome" för att skapa knappsatser med http-anrop kopplade till knapparna. Se tex min USB-styrda signalgenerator baserad på AD9850 för exempel på hur man kan göra:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=67934

Säg till så PM:ar jag koden så att du kan sno relevanta delar därifrån.

Hoppas detta hjälper dig att komma vidare med dina projekt. Lycka till och välkommen att ställa fler frågor, i denna tråd eller din egen projekttråd :-)
AxelO
Inlägg: 2
Blev medlem: 31 mars 2016, 07:59:34

Re: Köptips för nybörjare (och alla andra)

Inlägg av AxelO »

Hej och tack för svar!

Jag googlade och hittade just den sidan du länkade till mes tutorials, väldigt trevligt att testa på lite av varje där.

En IR-blaster, klarar den av att skicka signaler till apparater i andra rum eller fungerar den på samma sätt som en fjärrkontroll? (kanske är en dum fråga men jag är nybörjare i denna värld :) )

Det finns ingen förteckning över PeekyPokeyns API som man enkelt kan överskåda? Hade varit bra att se vad som finns tillgängligt och så :)

Ska ta en titt på den appen du nämnde och se om jag kan klura ut hur den kan konfigureras. Målet är att någon gång i framtiden ha en helautomatiserad lägenhet, dock är jag långt ifrån det nu.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Köptips för nybörjare (och alla andra)

Inlägg av hanzibal »

Hej!

En sk IR-blaster har samma grundfunktion som en fjärris, dvs att sända ut IR-pulser. Skillnaden är främst att en blaster är mer rundstrålande och har högre effekt. Dock ej tillräckligt för att spänna över flera rum (det är ju ljus och kräver "line of sight").

Tyvärr har jag inte haft möjlighet att lägga ut en komplett referens över API:et men det finns rikligt med .NET intelli-doc som man kan extrahera med verktyg som doxygen eller liknande för .NET så be my guest!

Jag hade tänkt (famous words) lägga ut hela API:et som open source men även detta tuvärr en sak som jag inte hunnit.

Lycka till med ditt projekt och bara säg till om du behöver med hjälp!
Användarvisningsbild
expanderbolt
Inlägg: 30
Blev medlem: 30 januari 2008, 13:59:48
Ort: Vallentuna

Re: Köptips för nybörjare (och alla andra)

Inlägg av expanderbolt »

Den har ju inte stöd för Linux eller OSX!
Då blir det inget köp i min värld.

/P
hanzibal skrev:Ingen alltså?
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Köptips för nybörjare (och alla andra)

Inlägg av hanzibal »

UARTen dyker upp som en virtuell com-port i Linux och finns lib för att styra de åtta gpio. Kan PM:a koden.
Användarvisningsbild
expanderbolt
Inlägg: 30
Blev medlem: 30 januari 2008, 13:59:48
Ort: Vallentuna

Re: Köptips för nybörjare (och alla andra)

Inlägg av expanderbolt »

Trevligt!
Gärna det!

/Pelle
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Köptips för nybörjare (och alla andra)

Inlägg av hanzibal »

Ok, skall rota rätt på koden. Lite mycket nu bara.

Minns att jag lade in det i min lokala pkt mgr (eller nåt).

Vet du hur och vad som krävs för att lägga upp lib:et i ett officiellt repo?
Användarvisningsbild
expanderbolt
Inlägg: 30
Blev medlem: 30 januari 2008, 13:59:48
Ort: Vallentuna

Re: Köptips för nybörjare (och alla andra)

Inlägg av expanderbolt »

Hej
Skapa ett ppa. Det är repos i ubuntu/debian världen.
Kolla här: https://help.launchpad.net/Packaging/PPA
Bäst vore kanske om du la upp koden på github så kan man kompilera koden själv oberoende av
vilken linuxdistribution man använder.

Github: https://github.com/

MVH
Pelle
Skriv svar