Första projektet, en krets för ställbart nätaggregat

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32785
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Första projektet, en krets för ställbart nätaggregat

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Bara sådär spontant; hur är det jordpunkt. Om man matar med +/-12V och lägger kretsens nolla/jord någon annanstans lär det väl gå hett till.
nauti
Inlägg: 73
Blev medlem: 20 februari 2009, 19:10:49

Re: Första projektet, en krets för ställbart nätaggregat

Inlägg av nauti »

Så jag gör om den helt enkelt. Följer den andra kretsen men tänkte fråga en fråga som känns uppenbar men jag är inte van markeringarna. Är det bara C2 som är en keramisk kondensator i den kretsen? Har bara sett den andra modellen med ett svängt streck för elektrolytkondensatorer.

Soundbrigade, hittills har jag ju bara gett den 12V från en vanlig Biltemaadapter för att prova. Så det borde inte utgjort ett problem nu? Eller kan det vara en del av själva problematiken att jag inte matat den -12 och +12 som den var avsedd för? Jag tänker att den borde kunna reglera oavsett, så länge jag håller mig inom ramarna för vad komponenterna klarar av för spänning. Stämmer inte det?
ToPNoTCH
Inlägg: 4890
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Första projektet, en krets för ställbart nätaggregat

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag får känslan av att du förväxlat pinnarna på LM317.

Kan ju blivit en miss då schemat du använt är för en LM338K och använder begreppen line, vreg, common och LM317 använde Adj, Input, Output
nauti
Inlägg: 73
Blev medlem: 20 februari 2009, 19:10:49

Re: Första projektet, en krets för ställbart nätaggregat

Inlägg av nauti »

ToPNoTCH, jag kopplade Vin till "line voltage", adj till common och vreg till ut. Det är sant att jag nog kan ha förvirrat detta. Skulle det skada komponenterna och voltregulatorn?
Senast redigerad av nauti 13 januari 2016, 18:13:33, redigerad totalt 2 gånger.
ToPNoTCH
Inlägg: 4890
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Första projektet, en krets för ställbart nätaggregat

Inlägg av ToPNoTCH »

Det låter ju som du omsatt benämningarna rätt.
nauti
Inlägg: 73
Blev medlem: 20 februari 2009, 19:10:49

Re: Första projektet, en krets för ställbart nätaggregat

Inlägg av nauti »

Men jag tror bannemig du har rätt. Jag kollade upp det och jag tycktes ha vänt på adj och v out. Nu får jag fortfarande ut 18V från den utan resistor/potentiometer, men endast 200mA. Så det lät ju bättre. Däremot så fungerar inte voltinställningen alls. Jag får ut mellan 9 och 18 volt. Lägre kommer jag inte. Vet inte alls vad det beror på :/ Lutar åter igen mot att göra en ny.
Rolf Zetterberg
Inlägg: 975
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: Första projektet, en krets för ställbart nätaggregat

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Hur kan du få 18V ut med en adapter på 12V på ingången?

Är det en sån här Biltema så lär den vara stabiliserad i sig och inte kunna ge mer än 12V.
http://www.biltema.se/sv/Kontor---Tekni ... 000030021/

Strunta i att belasta med en massa olika strömmar,utan mät ditt bygge obelastat först!
Paxmax
Inlägg: 503
Blev medlem: 19 juni 2010, 11:33:20

Re: Första projektet, en krets för ställbart nätaggregat

Inlägg av Paxmax »

Tänk på att ett ATX aggregat sällan har mycket ström att hämta från -12V pinnen. Brukar vara max 0,5-1A.
Du kan inte ta ut mer ur din koppling än det.
Tänk på att om du använder ATX aggregat så kan du inte använda ATX aggregatets 0V som 0V (gnd) utan ATX aggets -12V blir din "gnd"

En annan fara är att en del försöker använda mellanspänningarna, köra från +12V till +5V för att få ut 7V -det funkar inte om du inte har MINST lika stor last från +5V till 0V (i ampere räknat) som du försöker utnyttja från +12V mot +5V pinnarna.
nauti
Inlägg: 73
Blev medlem: 20 februari 2009, 19:10:49

Re: Första projektet, en krets för ställbart nätaggregat

Inlägg av nauti »

Den är obelastad. Det enda som finns på utkopplingarna är multimetern. Den ger 18V ut och det som går in är strax under 12V. Voltregulatorn kan väl höja?

På atx-nätaggregatet står att 12V i det kan ge 14A. Vad menas med detta om den bara kan ge 0,5-1A? Jag hade tänkt använda -12V och +12V så det är som jag tänkt.
Borre
Inlägg: 4572
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Första projektet, en krets för ställbart nätaggregat

Inlägg av Borre »

Nej den kan inte höja spänningen.

Ja 14A för 12V, vad står det att den ger för -12V då?
nauti
Inlägg: 73
Blev medlem: 20 februari 2009, 19:10:49

Re: Första projektet, en krets för ställbart nätaggregat

Inlägg av nauti »

Då kan jag nästan börja tänka att multimetern ljuger för mig?

Ja du har så rätt så, 1A vill den peta ut. Men det får duga för ändamålet. Jag kommer ju även att dra så att jag har de andra spänningarna separat. Detta blir bara för den reglerbara biten. Men tack för att du påpekade så att jag kommer ihåg det.
Paxmax
Inlägg: 503
Blev medlem: 19 juni 2010, 11:33:20

Re: Första projektet, en krets för ställbart nätaggregat

Inlägg av Paxmax »

Du bör ha lite grundlast på ATX +5V till ATX 0V (typ 1A)
samt
Lite last på ATX +12 till ATX 0V (typ 0,5A)
det behövs för att regleringen skall fungera bättre på alla multispänningar ut.

Samtliga ATX aggregatets positiva utgångar kan bara MATA UT ström gentemot ATX 0V.
Samtliga ATX aggregatets negativa utgångar kan bara ABSORBERA ström gentemot ATX 0V.

Det innebär t.ex. om du tar ström från +12V matar in det (via en resistor, lysdiod t.ex.) i en annars obelastad +3,3V så kommer spänningen på +3,3V flyga upp tills någon säkerhetsfunktion löser ut eller någon konding smäller.

I.o.m att ATX -12V bara kan absorbera kanske 1A... och din regulator kanske matar ut 2A från +12V... så innebär det att -12V kommer switcha på absoluta MAX och ändå så kryper spänningen närmare 0V och kanske högre. Detta kommer säkerligen leda till nå'n form av katastrof i långa loppet, framför allt så kommer du inte ha några 24V att arbeta med iaf.

Även om du observerar dessa regler kan det ändå blir konstiga utspänningar lite beroende på hur aggregatet är konstruerat.
Vissa använder multi-output transformatorer då kan de obelastade utgångarna ge lite knasig utspänning pga att de sitter på samma sekundär obelastade som annan hårt lastad sekundär. Men funkar det så funkar det.
Om vissa utgångar genererar väldigt hög utspänning gentemot andra, sätt lite konstlast (några W) på dom så brukar de ordna sig.
nauti
Inlägg: 73
Blev medlem: 20 februari 2009, 19:10:49

Re: Första projektet, en krets för ställbart nätaggregat

Inlägg av nauti »

Tidigare i dag kasserade jag mitt tidigare försök och gav mig på soundbrigades krets, den nedre av dem. När jag kopplade in 12V så stod den på kring 3V, aldrig stabilt. Jag vred upp potentiometern långsamt och den ökade med om än litet efter. Ända upp tills den nådde 11-12V, då steg den och sjönk till 4V, sedan vände den och gick upp till 12V igen och fortsatte så i en oändlighet. Den stannar aldrig på ett specifikt värde utan pendlar däremellan ganska regelbundet.

Paxmax, i beskrivningen har de ett 10W motstånd mellan jord (0V?) och +5V. Så jag tänkte köra på en liknande lösning. Fläkt kändes spontant mycket bättre men tydligen skulle en sådan vara mindre lämplig av något skäl om.

Här är guiden jag följer: http://www.instructables.com/id/Convert ... /?ALLSTEPS och jag skall läsa igenom den noggrannare och vad du skrivit och tänka igenom det hela senare. Just nu är jag fortfarande i fasen där jag försöker få till den här kretsen att fungera.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Första projektet, en krets för ställbart nätaggregat

Inlägg av SM7CZR »

Jag vill bara berätta att jag använder samma stabkrets utan några problem.
Skillnaden är den att jag använder 25Volt DC som kommer från en traditionell nätdel med transformator, likriktarbrygga, elektrolytkond. osv.
Funkar jättefint att reglera med en potentiometer mellan 1,2 - 25 Volt ut.
Man får dock vara försiktig med att belasta utgången med för mycket ström när man ställt in en låg spänning.
Då kan det bli för mycket effekt som måste brännas bort i stabkretsen.
opampen
Inlägg: 1780
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Första projektet, en krets för ställbart nätaggregat

Inlägg av opampen »

nauti skrev:Men jag tror bannemig du har rätt. Jag kollade upp det och jag tycktes ha vänt på adj och v out. Nu får jag fortfarande ut 18V från den utan resistor/potentiometer, men endast 200mA. Så det lät ju bättre. Däremot så fungerar inte voltinställningen alls. Jag får ut mellan 9 och 18 volt. Lägre kommer jag inte. Vet inte alls vad det beror på :/ Lutar åter igen mot att göra en ny.
Förstår inte att du fortfarande har problem? Har du titta på de datablad som jag länkade tidigare?? Det känns som att tala till "döva öron" om du inte gör som vi rekommenderar! Om du följer de exemplen och ansluter en trafo på ca 18-20V före likriktning vilket betyder efter likriktning ca. 25-30 V. likriktare och filter kondensator typ 1000uF eller större till LM317 samt ser till att du vänder den rätt! Ska det fungera!

När det gäller kondingarna ser du det om du tittar på de scheman jag länkade till. På de mindre bör det vara keramisk och tantalelektrolyt.
Skriv svar