Svenska ElektronikForumet
https://elektronikforumet.com/forum/

frys för kallt
https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=80834

Författare:  eken74 [ 21.08 2016-01-11 ]
Inläggsrubrik:  frys för kallt

Hej har en frys som blir för kall. Plockade isär tänkte jag skulle kolla termostaten men när jag öppnade blev jag inget klokare. Tips önskas

det är en EU8204C

Författare:  Jonaz [ 21.12 2016-01-11 ]
Inläggsrubrik:  Re: frys för kallt

Har inget bra svar direkt, men det ser ut att vara flertalet dåliga lödningar, samt ser ut som oxid.

Författare:  xxargs [ 21.20 2016-01-11 ]

Det är säkert en termistor-sensor inblandat - den skulle jag kolla först.

Om det är dåliga X-kondingar så att den kapacitiva delningen för kretskortsströmförsörjningen fungerar dåligt - så brukar det vara att det blir för varmt i kyl/frysen...

Författare:  eken74 [ 21.35 2016-01-11 ]

xxargs var hittar jag en sådan här då? R10?

Författare:  Paxmax [ 22.13 2016-01-11 ]

Fungerar larmet? Började den pipa om man glömde dörrn öppen förut?
..och fungerar det än?
Mitt antagande är att PIC processorn fortfarande snurrar om den håller koll på dörrens öppet tid.

Ohm mät temperatur justerar mojjen (potentiometern) kolla om den är glapp eller visar samma värde hela tiden även om du snurrar på snurran.

Översta bilden mitten längst ned (tror jag) är tempsensorn R10? Kolla (ohm mätning) att den ger någotsånär fast signal även om du petar lite försiktigt på den med nåt rumstempererat objekt (penna, linja, plastsked) sen kolla att den ändrar ohm värde om du värmer den med fingrarna eller kyler den med isbit i tät påse med lite vatten så du kan svepa in den ordentligt.

All mätning utom "dörrtesten" skall göras med strömsladden urdragen!! Viktigt!
Är osäker på vad den har för kraftförsörjning, den verkar ha ett kapacitivt power supply(psu) vilket innebär att hela kretskortets lågspänningsdel kan rida på 230VAC, klart oskönt att ta på.
Det som talar emot kapacitivt psu är reläet som drar för mycket för att orka hållas, det kan dock fixas om de satt in bi-stabilt relä i den däringa stora vita sockerbiten.

Författare:  eken74 [ 23.12 2016-01-11 ]

Fungerar larmet? Började den pipa om man glömde dörrn öppen förut? JA!!!
..och fungerar det än? JA!!!

Ohm mät temperatur justerar mojjen (potentiometern) kolla om den är glapp eller visar samma värde hela tiden även om du snurrar på snurran. Funkar!!!

Översta bilden mitten längst ned (tror jag) är tempsensorn R10? Kolla (ohm mätning) att den ger någotsånär fast signal även om du petar lite försiktigt på den med nåt rumstempererat objekt (penna, linja, plastsked) sen kolla att den ändrar ohm värde om du värmer den med fingrarna eller kyler den med isbit i tät påse med lite vatten så du kan svepa in den ordentligt.
FUNKAR

All mätning utom "dörrtesten" skall göras med strömsladden urdragen!! Viktigt!
Är osäker på vad den har för kraftförsörjning, den verkar ha ett kapacitivt power supply(psu) vilket innebär att hela kretskortets lågspänningsdel kan rida på 230VAC, klart oskönt att ta på.
Det som talar emot kapacitivt psu är reläet som drar för mycket för att orka hållas, det kan dock fixas om de satt in bi-stabilt relä i den däringa stora vita sockerbiten.
INTE TESTAT

Övrigt
Gul lampa tänds när man håller inne snabb infrysning (som det ska)
Röd lampa blinkar varnar låg temp. stängde av den vid -28grader

Författare:  Zkronk [ 12.11 2016-01-12 ]

Kanske kan vara idé att mäta matningsspänningen till PIC-mikrocontrollern under drift för att se om det sker något mystiskt där?
Löder man dit två små kablar på undersidan av kretskortet och ansluter dessa till en handhållen multimeter och inte rör det så är risken för att få en stöt obefintlig.

Författare:  Nerre [ 12.15 2016-01-12 ]

Nja, även om PICen matas med 5 V så kan det ju vara så att ena polen av den 5-volten ligger på samma potential som fasen. Då kommer de två sladdarna man drar ut att ha 230 V respektive 225 V mot jord.

Författare:  Zkronk [ 12.41 2016-01-12 ]

Ja, men om det är en handhållen multimeter så är den ju helt isolerad ifrån elnätet?
Och om man inte rör grejorna när man kopplar på strömmen så kan det väl inte hända något?

Författare:  Nerre [ 12.56 2016-01-12 ]

Jo, jag ville bara poängtera att de där sladdarna som man drar ut blir inte ofarliga bara för att det är 5 V mellan dem, det kan vara 230 V mot jord.

Författare:  eken74 [ 16.38 2016-01-12 ]

Kan jag bara koppla in en annan termostat?

Författare:  Danny [ 18.06 2016-01-12 ]

Det problemet är vanligt på de frysarna. Dock vet jag inte vad som orsakade det,
förutom att det ligger i elektroniken. Ska se om jag har någon liggandes som jag kan
mäta på.
Hur ser temperaturvredet ut? Har du den nya elektroniken, så är vredet helt plant.

Du kan sätta dit en mekanisk termostat. Denna kör jag själv med i mitt skåp.
Den känner av lufttemperaturen, så man behöver inte dra kapilärröret.
Piggen i mitten av vredet är för avfrostning och kan klippas bort, så
kan man använda ett vanligt vred.
http://shop.electrolux.se/product/20547 ... stermostat

Författare:  eken74 [ 20.12 2016-01-12 ]

Har denna 077b7003 hemma.

Hur kopplar jag den?
Enligt bild har min frys 3 kablar in. Brun, svart och blå

Författare:  Danny [ 18.54 2016-01-13 ]

Det är den gamla versionen du har i det skåpet.

Termostaten du har är avsedd för en kyl.

Författare:  Paxmax [ 22.54 2016-01-13 ]

Har du testat och mät reläet?
Ifall det har svetsat typ.

Författare:  xxargs [ 00.26 2016-01-14 ]

Å fasen - sitter hela elektroniken inne i frysutrymmet - då förklarar det varför det sitter en termistor på själva kretskortet och inte på en sladd ut till termistorn.

Är komponenterna av konsumetklassad kapsling (plast) och inte industriell eller militär-klassad dito (dvs. det senare oftast förr i keramik med bondtrådarna i luften och ej ingjutna) så kan temperaturstress i kapslingsmaterial av plast, som blir glas-stelt i kyla göra att halvledare får bortslitna bondtrådar etc. med högre sannolikhet än vid rumstemperatur och varmare driftmiljö.

Att strömsätta elektronik i skarp kyla är alltid riskabelt och för produkter tänkta till typ Sibirien så måste det nästa alltid byggas in värmelement med termostat som värmer elektroniken till en bit varmare än -20 grader C innan man slår på strömmen till elektroniken... Ryssarna har lärt sig detta den hårda vägen, speciellt med västerländsk elektronik...

Författare:  Danny [ 19.43 2016-01-14 ]

I passivt läge ger relät spänning till kompressorn. Så
händer det något med elektroniken ska kompressorn gå konstant.

Jag hittade ett styrkort i gömmorna. En lite annan version än ditt. Du har en bunt komponenter
och en extra kontakt bredvid potentiometern.

Där var problem med Q2 (BC547B). Vet ej om den även hade dragit med sig I/O pinnen från mcu'n.
Även var det en hel del dåliga lödningar, och överledningar pga fuktskador.

Sätter du en mekanisk termostat är det brun och svart du ska sätta på
stift 3 och 4. Du måste även dra en ny jordkabel till termostaten.

Författare:  eken74 [ 20.29 2016-01-14 ]

Tror nog att jag köper ett mekaniskt relä.
Hittade ett annat lite billigare detta tycker jag borde funka.
http://www.reservex.se/artiklar.asp?id=4104

Fattar jag det rätt så (blunda nu) så flyttar jag om blå till jord vid kopplingsdosan så ska det funka?!
Klippa av kapilärröret?!

Tack alla för era tips!!

Författare:  Danny [ 18.59 2016-01-15 ]

Vet ej om den termostaten du länkar till funkar till ditt skåp.

Du bör inte använda den blå kabeln som jord.

Klipper du kapillärröret slutar termostaten att fungera.

Författare:  MiaM [ 01.00 2016-01-16 ]

Nödlösningen medan du felsöker och reparerar kan vara att helt enkelt köra frysen på en sådär mekanisk 24-timmars-timer.

Prova vad du får för temperatur om du t.ex. kör kompressorn en kvart, låter den sova en kvart o.s.v. växelvis. Blir det för varmt så ställ så den går en halvtimma, sover en kvart o.s.v., och om det blir för kallt så prova att låta den sova en halvtimma och köra en kvart o.s.v. Det blir inte så värst exakt reglering, men för en frys så är det väl inte så noga om det blir -18 eller -23 under de dagar det tar att laga kretskortet :)

P.S. för att laga kretskortet så är det väl lämpligt med nån testrigg. Byt ut termistorn mot en lämplig potentiometer så att du kan simulera olika temperaturer utan att faktiskt behöva kyla termistorn. (Annars funkar ju kylspray också om du vill testa).

Instämmer för övrigt i att du bör absolut inte använda nån annan färg än gulgrön till jord. Nån annan kan komma efter dig och då blir det farligt om det blandas ihop.

Författare:  eken74 [ 12.40 2016-03-15 ]

Löste det med en ny termostat från aliexpress. Nu funkar det hur bra som helst bara en sladd som ligger i understa lådan.. :bravo:

Författare:  Hedning [ 14.17 2016-03-15 ]

Lite sent för att du ska ha direkt nytta av det men någon annan kanske har.
Förra året märkte jag på en nyinstallerad energimätare att något drog ström konstant och
det var frysen som spökade (Elektrohelios FG2809 ca. 10 år). Kollade kondingar och relä
och relät hade brända kontakter som svetsade ihop ibland. Det är den normalt slutna
kontakten som ger ström till kompressorn, termostatfunktionen stänger av motorn genom
att dra reläet när det är "lagom" kallt. Kondingar verkar leva länge i en frys, inte så varmt
om man säger (demonterade och mätte upp alla).

Finns många tillverkare av reläer för vitvaror med samma spec som originalet, kostar
några tior i bästa fall. Frysen fungerar oklanderligt sedan lite mer än ett år och ytterligare
ett relä ligger och väntar på utryckning om det behövs.

Bilaga:
Frysrelä.jpg

Författare:  Danny [ 18.32 2016-03-15 ]

:tumupp:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme