Elmätare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
japo71
Inlägg: 16
Blev medlem: 4 januari 2016, 15:28:56

Elmätare

Inlägg av japo71 »

Vad tror ni om detta.
Jag har misstänkt att min elmätare på campingen går fel.
Skickade detta till campingen.

"Jag har en fundering som vi inte riktigt blir kloka på.

Efter att det uppdagades att vår elmätare var sönder så har jag börjat med att läsa av när vi kommer och när vi åker så vi vet att mätaren går.
Men jag har blivit misstänksam över att något inte riktigt stämmer med förbrukningen med tanke på de timmar vi har varit i vagnen.

Så denna gång när vi var i vagnen över nyår så kollade jag lite närmare på det där.

Vi kom till vagnen Onsdag 30/12-2015 kl. 13.06 och avläste mätaren på 011537,6
Vi åkte från vagnen Söndagen 3/1-2016 kl. 11.22 och avläste mätaren på 011845,1

Detta är en vistelse i vagnen på 94 timmar och en elförbrukning på 307,5 kwh på elmätaren.
Då blir det en snittförbrukning på 307,5/ 94 =3,27kwh.
För mig så är det konstigt med en sån hög förbrukning, borde inte vara möjligt.
Vi körde även en hel del med gasolen på värmen istället för elen, för vi insåg hur mycket elmätaren snurrar.

Sedan så är det märkligt att inte säkringen i stolpen löser ut, för som jag förstår så sitter det en 10A automatsäkring.
En 10A säkring borde man max kunna belasta ca 2-2,5kw sedan så ska den lösa ut.


Jag gjorde lite tester på detta, för att försöka förstå mig på det bättre.
Jag ryckte ur kabeln in till husvagnen och kopplade bara in ett golvelelement som drar 1.7-1.8 kw,
läste sedan av elmätaren vid t.ex. kl.10.00 och läste av igen kl.11.00 och då borde ju elmätaren högst snurrat 2kwh men den hade snurrat 3,5kwh.
Sen gjorde jag ett annat test och drog då på elvärmen i husvagnen för fullt(max 2kw) + övriga små förbrukare, så max 2,5kw . Läste av mätaren på nytt och läste en timme senare igen och då hade mätaren snurrat lite mer än 4kwh.


Jag tog med mig en egen elmätare som man pluggar in i uttaget , på den kan man avläsa lite smått o gott, som t.ex. max värde effekt och ström.
Jag funderade varför inte säkringen löser ut, det har den aldrig gjort så länge vi stått på campingen.

Prövade med att köra värmen för fullt och ett golvelelement samtidigt + golvvärmen och satte på vattenkokaren.... då visade min elmätare på toppvärde 4257w och ett toppvärde på 19,99A , det verkar rimligt,
men varför löser inte säkringen ut?
När jag läser av min egna elmätare så säger den att den totala förbrukningen är 154kwh (vilket jag tycker verkar rätt), och det som är slående är att om man tar 154x2 så blir i princip samma som elmätaren på stolpen säger.



Vi skulle bli väldigt glada och tacksamma om ni skulle kunna kolla upp detta, så att den nya elmätaren vi fick verkligen visar rätt,
om säkringen är hel eller om det kan vara något annat som är fel på mätaren eller inte stämmer.



Vi blir inte kloka på detta så vi önskar verkligen att ni kan hjälpa oss att förstå
."
Vad tror ni? har ni några tips .... eller vet ni vad som är fel .... eller tänker jag fel?
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Elmätare

Inlägg av danielr112 »

Är det bara ni som är inkopplade på mätaren?

Om det bara är ni och du drar ut allt som ni har inkopplat slutar den räkna då?

Slutar den räkna om du bryter skringen?
japo71
Inlägg: 16
Blev medlem: 4 januari 2016, 15:28:56

Re: Elmätare

Inlägg av japo71 »

Ja det ska bara vara vi som är inkopplade på den mätaren om det är rätt vill säga.

Kan inte säga till 100% att räkneverket slutar snurra när jag dragit ut allt. Men min externa elmätare jag hade inkopplat sa att det var 0 V och 0 W .

Jag vet att säkringen bryter.... har jag testat att slå av o på. Jag var misstänkt på att den var förbikopplad.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Elmätare

Inlägg av danielr112 »

Handlade mer om att säkerställa att kablen du koppla in dig på är den enda källan. När detta är kollat så kan man fundera på om mätaren visar rätt eller fel.

Det har nämligen förekommit endel sådant här tidigare där det visat sig att där har varit annat folk inkopplat.... :)
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Elmätare

Inlägg av svanted »

mycket märkligt...en elmätare ska inte oavsiktligt kunna visa dubbelt.
visar alla elmätare på campingen fel?
har du någon campinggranne som ni kan jämföra med?
en 3 fas elmätare som används för en fas kan kopplas dubbelt/trippelt...'
om man drar samma fas flera varv genom mätaren...

i så fall mycket konstigt, varför inte mäta förbrukningen rätt och ha dubbla priset på elen,
de kan ju i princip ta betalt vad de vill
Senast redigerad av svanted 6 januari 2016, 21:52:46, redigerad totalt 2 gånger.
japo71
Inlägg: 16
Blev medlem: 4 januari 2016, 15:28:56

Re: Elmätare

Inlägg av japo71 »

Jag har också tänkt i dessa banor att grannarna har varit inkopplad på min elmätare, alltså felkopplat inne i stolpen.

Men det stämmer ändå inte tycker jag.

Jag har haft i kabeln till husvagnen när jag inte är där och slagit av alla förbrukare, men lite går det typ för underhållsladdningen till batteriet.
Det går kanske 100w om dagen.
Skulle grannarna vara inkopplad på min mätare så skulle jag märka det när jag får räkningarna.
Grannarna är där betydligt mer än mig.
japo71
Inlägg: 16
Blev medlem: 4 januari 2016, 15:28:56

Re: Elmätare

Inlägg av japo71 »

svanted skrev:mycket märkligt...en elmätare ska inte oavsiktligt kunna visa dubbelt.
visar alla elmätare på campingen fel?
har du någon campinggranne som ni kan jämföra med?
en 3 fas elmätare som används för en fas kan kopplas dubbelt/trippelt...'
om man drar samma fas flera varv genom mätaren...

och mycket konstigt, varför inte mäta förbrukningen rätt och ha dubbla priset på elen,
de kan ju i princip ta betalt vad de vill
Jag har också ställt mig den frågan..... hur är det möjligt.
Om campinggrannarna har fel på sina vet jag inte..... jag har pratat med dem o de har inte reagerat nämnvärt.
Jag är kanske den första som har reagerat på detta.

Elmätaren är för övrigt en " cewe wh 1063"
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Elmätare

Inlägg av svanted »

det kan ju vara så att ni helt enkelt betalar elpriset*2,
och de har kopplat elmätaren så att den mäter dubbelt.
de borde de ju berätta i så fall,
enligt schemat:
så ska fasen till 1 + 3 och nollan på 11 vara inkopplad, om det är enfas.
Nerre
Inlägg: 26706
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Elmätare

Inlägg av Nerre »

Jag har inte hundra koll på utlösningskaraktäristiken för dvärgbrytare, men en 10 A diazed tål 19 A i upp till 30 minuter innan den löser.

Säkringarna är ju till för att skydda mot brand i ledningarna så de behöver inte reagera snabbt på små överströmmar. En ledning som inte börjar brinna vid 10 A i 24 timmar lär ju inte börja brinna direkt vid 19 A utan man räknar med att ledningen värms upp så lite och långsamt att det inte gör nåt att säkringen tar lite tid på sig att lösa.
japo71
Inlägg: 16
Blev medlem: 4 januari 2016, 15:28:56

Re: Elmätare

Inlägg av japo71 »

Säkringen är en "CEWE S46 L10A" och jag kan tänka mig att den är ordentligt trög.
Även om det inte är något fel på säkringen så är det ändå konstigt med mätningen.

Men frågan är hur elmätaren tål överströmmar, den är stämplad för 16A.
Senast redigerad av japo71 7 januari 2016, 17:11:29, redigerad totalt 1 gång.
japo71
Inlägg: 16
Blev medlem: 4 januari 2016, 15:28:56

Re: Elmätare

Inlägg av japo71 »

svanted skrev:det kan ju vara så att ni helt enkelt betalar elpriset*2,
och de har kopplat elmätaren så att den mäter dubbelt.
de borde de ju berätta i så fall,
enligt schemat:
så ska fasen till 1 + 3 och nollan på 11 vara inkopplad, om det är enfas.
Ja den inkoppling har jag också googlat fram.
japo71
Inlägg: 16
Blev medlem: 4 januari 2016, 15:28:56

Re: Elmätare

Inlägg av japo71 »

svanted skrev:det kan ju vara så att ni helt enkelt betalar elpriset*2,
och de har kopplat elmätaren så att den mäter dubbelt.
de borde de ju berätta i så fall,
enligt schemat:
så ska fasen till 1 + 3 och nollan på 11 vara inkopplad, om det är enfas.
De tar betalt för 1.80 per KWh .
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Elmätare

Inlägg av Icecap »

Vad de än tar per kWh ska mätaren ju visa rätt. Om den skenar på detta vis är det ju något fel och felet ska hittas.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6952
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Elmätare

Inlägg av Marta »

Är Du absolut säker på att Din egen mätare stämmer så begär en mätarkontroll. Fel är alltid fel, så enkelt är det. Det är ju mycket pengar det handlar om vintertid, med de priser campingvärdar tar för elen... Men se upp så Du verkligen mäter rätt innan...

Bäst hade varit om Du kunder mäta med en gammaldags snurrskivemätare, de moderna elektroniska för 99 kronor kan visa precis vad som helst. Speciellt om det finns reaktiva laster eller saker som likriktar/fasvinkelstyr strömmen och dessa står för en stor del av effekten. Är det endast värme utan steglös ewffektreglering så kan skräpmätarna trots allt visa rätt, kolla den bara väl. Där är inget samband mellan pris och kvalitet på dessa, så snurrskiva eller certifierad mätare är det enda att verkligen lita på.
Nerre
Inlägg: 26706
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Elmätare

Inlägg av Nerre »

japo71 skrev: Men frågan är hur elmätaren tål överströmmar, den är stämplad för 16A.
Den är antagligen märkt med att den får avsäkras med 16 A säkring. Då har man tagit hänsyn till säkringens karaktäristik.
Skriv svar